Första längre färd - Kona Dr.Dew

Hej!

Jag planerar att göra min första längre cykeltur i sommar och behöver lite råd och hjälp från er lite mer erfarna här på forumet!

Min första fråga handlar om huruvida min cykel kommer palla en längre tur? Jag fick en Kona Dr. Dew http://www.konaworld.com/09/09_drdew_en.cfm som är en hybrid och är osäker på om den pallar för det jag tänkt mig. Planen är att cykla ca 240 mil från Sverige till norra Rumänien genom Tyskland, Tjeckien, Slovakien, Ungern och genom Rumänien. Efter avslutad färd skickar jag tillbaka cykeln med buss. Har någon gjort någon längre tur med en hybrid tidigare?

Vad kan hända med cykeln? Hur bör jag förbereda mig (förutom att cykla som fan hela våren)? Hur lång tid tar det uppskattningsvis?

Uppskattar verkligen alla tips jag kan få då jag inte är någon cyklist men har börjat intressera mig allt mer för sporten och vill göra ett äventyr i sommar.

MVH
Vlad Månsson
 
Har ingen koll på just dr. Dew men jag har en Kona Dew Plus som jag använde på min resa i somras och hade inga problem alls. Cyklade ca 120 mil - mestadels på asfalt men även på grus och lite lite sandvägar - ,liftade, åkte buss och flög med den.
 
Har ingen koll på just dr. Dew men jag har en Kona Dew Plus som jag använde på min resa i somras och hade inga problem alls. Cyklade ca 120 mil - mestadels på asfalt men även på grus och lite lite sandvägar - ,liftade, åkte buss och flög med den.

Tack för svaret!
Jag kommer mest att köra asfalt också. Är bara rädd att vissa komponenter inte ska orka hela vägen eftersom det inte är någon långfärdscykel. Gjorde du några ändringar på cykeln innan du drog iväg?
 
Tack för svaret!
Jag kommer mest att köra asfalt också. Är bara rädd att vissa komponenter inte ska orka hela vägen eftersom det inte är någon långfärdscykel. Gjorde du några ändringar på cykeln innan du drog iväg?

Nej jag lät allting vara orginal. När det bara handlar om att cykla i europa 1-2 månader tror jag de flesta cyklarna håller (om inte komponenterna är totalslitna eller värdelösa d.v.s.) oavsett om de är långfärdscyklar eller inte.

Lägg "förberedelseenergin" på roligare saker än cykeln och annat tråkigt, tror du får en bättre resa så (iaf enligt mina erfarenheter) :)
 
240 mil är väl inte vidare långt för en cykel till att börja med..
En gammalt pendlarhärke kan ju rulla dubbelt så långt på ett år!

Sen är det väl främst att se till att du får fast packning på ett sätt som passar dina behov, och att du justerar in en bra sittposition med höjd och läge på sadeln, höjd och vinkel på styret osv..

Du är ju inte direkt ute i öknen så ett växelhaveri av nått slag kanske inte är hela världen om det skulle ske.
 
240 mil är väl inte vidare långt för en cykel till att börja med..
En gammalt pendlarhärke kan ju rulla dubbelt så långt på ett år!.

Nej, jag vet att det inte rör sig om några jättedistanser men det ska ju göras på på 14-20 dagar är det tänkt. Verkar på svaren som att det inte borde vara några svårigheter för cykeln iaf:)
Och nej, jag e ju inte ute i öknen så att fixa reservdelar borde inte vara en omöjlighet.

Tänkte om någon har erfarenhet av någon komponent på Konan som inte är tillräckligt bra kan den ju bytas ut på förhand. Har hört att sadeln inte är någon höjdare (har gjort 5 km med den hitintills så svårt att avgöra) och om någon har fler sådana tips är det välkommet.
 
Beträffande sadeln, så är ju smaken som baken. Den sadel som en cyklist tycker är pest och pina, kan passa en annan cyklist som handen i handsken.

Det finns f.ö. en klassisk historia, där två cyklister skulle ut på en gemensam långfärd. Efter första dagen gnällde bägge cyklisterna på sina sadlar, varför de helt enkelt bytte sadlar med varandra. Bägge cyklisterna blev mycket nöjda med sadelbytet och intet klagande hördes mer om sadlarna.
/Niklas
 
Kommer att gå utmärkt

Det kommer att gå utmärkt. Men ett råd har jag serva cykeln precis innan du åker. se till att slitdelar som bromsbackar, kedja och kassett är frächa och att hjulen mår bra raka och jämn ekerspänning och däcken i bra skick.

Risken är nog större att väskor och pakethållare inte håller om de är av för dålig kvalitet.
Lycka till och ha en trevlig resa.
 
Håller med i det mesta som skrivit här.

Det viktigaste är nog service. Alla saker som jag tänkt att jag borde kolla över innan en tur har alltid gått sönder. Typ dåliga vajerhöljen, kanske inte världens bästa nav...

Dessutom har jag erfarenhet av dåliga pakethållare (mina lowriders höll nog inte mer än knappa 200 mil), mina bakhållare blev rätt sönderskavda också. En pinne rätt in i hjulet fick växelörat o pakethållaren att dra en sista suck. Pakethållaren gick rätt enkelt att lappa ihop men växelörat var svårare. Jag skulle verkligen satsa på en bra pakethållare o ta med ett växelöra i reserv. Satsa på en stålpakethållare o tro inte på vilken cykelhandlare som helst som säger att nåt kommer att hålla länge.

Om du är osäker på vad kompnenterna går för jämfört med de på "långfärdscyklar" kan du ju jämföra komponentlistan på nån utav de vanligaste färdiga långfärdscyklarna (typ Surly LHT eller Thorn Sherpa). Jag skulle gissa att du har ungefär samma saker på din hoj.

Cykla mkt o meka mkt m cykeln innan du ger dig ut. Det är kul!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.