Fattigmans långfärdscykel? :)

Tjenis!

Jag har länge funderat på att börja cykla "lite" och nu har jag äntligen lyckats övertala min sambo att hon skall göra mig sällskap så att vi kan dra ut på längre turer och eventuellt orka ta en tur runt Sverige nästa år och tälta, fiska och leva runt ute i naturen ett par veckor under sommaren.
Detta året kommer mest gå åt att hitta lämpliga cyklar samt göra i ordning och cykla in dom lite samt anskaffa övrig utrustning som kan vara bra att ha som tex lämpligt tält, cykelväskor, sovsäckar, liggunderlag och ja allt annat som är nödvändigt.

Men jag hade oturen att få min första tänkta cykel först misshandlad och efter det stulen (vem fan stjäl en cykel med sönderskuren sadel, däck, sönder hoppade fälgar som är skeva och saknar ekrar egentligen?) så nu är jag på ruta ett igen så att säga.

Sambon saknar även hon cykel och eftersom jag för närvarande är arbetslös och hon studerar och vi är småbarns föräldrar så är ju ekonomin något begränsad och därför tänkte jag att vi köper 2 begagnade gamla MTB cyklar och fräschar upp med lite nya delar och annat så lär man sig ju även lite om hur det hela fungerar.

Är själv ganska teknisk när det gäller bilar, motorcyklar, mekanik i allmänhet och har även i min ungdom skruvat upp och ner cyklar i delar och lackat om, bytt lager och annat små fix som bromsar, fälgar, kransar med mera så jag bör klara det anser jag.

Vad för cykel bör man skaffa sig? En hederlig gammal MTB i stålram och utan dämpning känns som ett ganska bra utgångsobjekt då den troligen är enkel och gedigen i konstruktionen. Men vad för ramstorlek osv bör man egentligen satsa på och är det bäst att välja en dam modell till sambon? Antar dom skiljer något mer än att bara stången är annorlunda placerad?

Jag är omkring 176cm lång och 60kg tung medan min sambo är något kortare omkring 172cm med okänd vikt (får ju inte veta den hur som helst :) ) så vad bör man ha för ramstorlek? Jag har tittat lite på gamla Scott, CyclePro och Kona cycklar och oftast står det bara 26" (26 tum) men jag antar det är fälg-storleken dom skrivit ut eller?

Så har ni några lämpliga tips på begagnad cykel som skall användas för långfärdscykling men även vardaglig cykling resten av året säg gärna till. Tack för hjälpen om ni orkat läsa så här långt! ;)

Budget = Billigt! 1500-3000 kr per cykel gärna så billig som möjligt så kan man slänga på nya grejer för pengarna man sparat in. Finns ju rätt billigt i Tyskland, England osv har jag sett så man kan nog komma billigt undan hoppas jag.

PS. Vi har funderat på om man skall ordna barnvakt åt lillgrabben eller om vi skall införskaffa en cykelkärra som han kan hänga med i? Vad tror ni om detta? Har kikat runt lite på diverse forum och det är ju flertalet personer som gjort detta och det har fungerat bra. Han är 3 år nu så att cykla själv är ju inte så aktuellt. :)

Mvh,
ViPER
 
Hej!

Vad härligt det låter, kör på med ert projekt. Det är bara att ut och upptäcka världen. Klart ni ska ha sonen med er. Anpassa turen efter vad han vill, klara och accepterar. Det blir ett härligt minne för er alla. Tänk om alla barn hade fått ha sina föräldrar så mycket och så nära i flera veckor.
Men sätt ribban efter honom.
vi ses ute, Birgit
 
Jag har åkt på cykelsemester med det mesta, t o m en gammal militärhoj, men bäst är egentligen en hybrid, tycker jag. Den har 28 tum hjul, MTB-växlar (21-24) och rakt styre med bar ends. Däcken är ca 25 mm breda. Kan du få tag på något sådan så slå till. Men en stel MTB m 26" hjul går också bra. Speciellt om ni tänkt er mer gropiga småvägar m grus. Semislicks är en bra kompromiss som däck. Rullar bra på asfalt och kantprofilen tar i på grus. Odämpat ja. Dämpning tar onödig energi och det som ryms i din prisklass är kasst. Herrcykel även till damen om ni tänkt er packning på cykeln. Herrramar är betydligt stelare. Storlek på ramarna är svårt att säga. De skall vara bekväma att ni inte behöver sträcka er fram till styret och sitter kasst, men inte som en räka heller. Att kunna stå på marken med ramen mellan benen är en fördel.

Nu till några problem du inte tog upp. Packning och barn. Hur har ni tänkt er få med dem?
Cykelväskor fram och bark är betydligt bättre än packning på ryggen eller cykelvagn. Om barn skall med, hur stort är det? Om barnet skall sitta i cykelstol, så titta efter en stol som sitter framför cyklisten. Då får ni en extra pakethållare för väskor. Om barnet är 3-6 år kan en påhängscykel vara en lösning.

Måste rusa, men fråga gärna mera.

Anders
villut.se
 
Nu till några problem du inte tog upp. Packning och barn. Hur har ni tänkt er få med dem?
Cykelväskor fram och bark är betydligt bättre än packning på ryggen eller cykelvagn. Om barn skall med, hur stort är det? Om barnet skall sitta i cykelstol, så titta efter en stol som sitter framför cyklisten. Då får ni en extra pakethållare för väskor. Om barnet är 3-6 år kan en påhängscykel vara en lösning.

Måste rusa, men fråga gärna mera.

Anders
villut.se
Tja!

Tanken var eventuellt en cykelkärra, har tittat lite på detta tidigare och hittade en som kallades trollvagnen som kostar ny omkring 1500-1200 kr utan frakt och lite beroende på utrustning. Den väger om jag inte minns fel omkring 12-15kg och klarar totalt 45 kg barn och packning och är även möjlig att använda som vanlig kärra om man vill ta en promenad med sovande barn eller ett som inte orkar gå. Vilket skulle resultera i en cirkus 55-60kg tung grej att dra på för en cykel förutsätt att man packar i kärran istället för på pakethållare.

Än så länge har vi bara ett barn på lite över tre år som eventuellt skall med om det blir aktuellt, dock är jag emot cykelstolar som monteras framtill då jag inte vill använda mitt barn som eventuell krock-kudde om det sker en olycka, visserligen blir det samma effekt om man blir på körd bakifrån men känns som det är större risk att man kör på något eller in i något om olyckan väl är framme. Jag vet inte men det är så jag känner angående frontmonterade cykelstolar och vad jag läst är det inte heller något som rekommenderas av tex NTF eller vad dom heter.

Att packa på ryggen i ryggsäck vid cykling är något jag absolut vill slippa så då slavar jag nog hellre med en cykelkärra även om det nu skulle vara något jobbigare än att bara packa på cykeln.

Mvh,
ViPER^-
 
Klart barnet skall med. Landsvägscyklar (racer) är till för just det, distans.
Cykelväskor och trailer, påhängscykel för junior är bäst. Undvik ryggsäckar och pakethållepackning.
Go tur
 
Om du kan hitta en begagnat CyclePro City Series så är dom bra - den jag hittade hade stålram. Har hållit perfekt en gång till Sydafrika och en gång till Kina. Vad mer kan man begära? 1500 kr. :)
 
Tja!

Tanken var eventuellt en cykelkärra, har tittat lite på detta tidigare och hittade en som kallades trollvagnen som kostar ny omkring 1500-1200 kr utan frakt och lite beroende på utrustning. Den väger om jag inte minns fel omkring 12-15kg och klarar totalt 45 kg barn och packning och är även möjlig att använda som vanlig kärra om man vill ta en promenad med sovande barn eller ett som inte orkar gå. Vilket skulle resultera i en cirkus 55-60kg tung grej att dra på för en cykel förutsätt att man packar i kärran istället för på pakethållare.

Än så länge har vi bara ett barn på lite över tre år som eventuellt skall med om det blir aktuellt, dock är jag emot cykelstolar som monteras framtill då jag inte vill använda mitt barn som eventuell krock-kudde om det sker en olycka, visserligen blir det samma effekt om man blir på körd bakifrån men känns som det är större risk att man kör på något eller in i något om olyckan väl är framme. Jag vet inte men det är så jag känner angående frontmonterade cykelstolar och vad jag läst är det inte heller något som rekommenderas av tex NTF eller vad dom heter.

Att packa på ryggen i ryggsäck vid cykling är något jag absolut vill slippa så då slavar jag nog hellre med en cykelkärra även om det nu skulle vara något jobbigare än att bara packa på cykeln.

Mvh,
ViPER^-

Nja, risken för olyckor är väl mer påkörning bakifrån (åker åt samma håll som bilarna) eller att cykeln välter. Så jag har då känt att jag har mer koll på barnet fram. Har vält nån gång när framhjulet släppt i lösgrus i låg hastighet. Då kunde jag ta emot barnet med händerna. Men eftersom det blir nästa år är väl barnet runt 4 år? Då skulle jag nog satsa på en påhängscykel (se bild) då även bakmonterade cykelstolar börjar bli små. När det gäller cykelväskor bör man nog satsa på helt vattentäta. Det är gött med torra grejer när man kommer fram. Märkesväskor (Ortlieb/VauDe som på bilden) kostar dock en del, men faktiskt har jag köpt några på biltema som fungerat bra. Det är inte ofta man verkligen kan rekommendera något därifrån. Packa tungt lågt och endast liggunderlag/sovsäckar högt på pakethållaren.

Min aversion mot cykelvagnar är att de tar ganska mycket vind. Har åkt med fyra väskor och cykelvagn en vecka i Danmark. Ganska tungt i motvinden. Men de nya multivagnarna har jag inte provat. Fördelen är ju att man både kan ha dem som springvagn och sätta på medar på vintern. Då funkar de till både långfärdsskridskor o skidor. Något att fundera på. De har ju blivit populära på senare år, men jag fick barn 97 innan de fanns, så den tidens lösningar fick hänga med till lillebror också. Så prova dagsturer och någon helgtur innan ni åker iväg på allvar. Kanske nån här på utsidan kan låta er prova före köp?

Om man förflyttar sig var annan eller var tredje dag och tar tid att uppleva området med lätt packning gör det inte så mycket att det blir lite tungt. Men 60 kg cykelvagn låter lite väl. Minns när vi skulle cykla Danmark runt som barn. Cykelväskor fanns inte. Vi kom väl en dryg mil innan farsan insåg att han inte skulle orka dra lasset runt hela Danmark. Mycket fick sållas ut och lämnas hemma. Det skall vara skönt ute med barn. Pigga glada föräldrar ger trygga glada barn.

Lycka till och ha en riktigt bra tur.

Anders Villumsen
villut.se
 

Bilagor

  • 2 påhängscykel.jpg
    2 påhängscykel.jpg
    72.3 KB · Visningar: 4,501

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...