Fungerar styränsväxel på långfärdscykel?

Fungerar styrändsväxel på långfärdscykel?

Hej!
Är på gång att köpa en ny långfärdscykel.
Nu undrar jag om nån har erfarenhet. Provcyklade och tyckte att det inte blev mycket kvar av handen på bockstyret när man växlade. Hur funkar det i branta uppförsbackar om man inte får riktigt grepp?
Mvh
Inge
 
Vår erfarenhet är att växelplaceringen är vida mindre viktig än hårdheten i dalen.
Men konditionerna varierar, är inte farten av största betydelse är en mera uprätt sittställning lättare för rygg, handleder och hals....

go tur
 
STI/Ergopower

skulle jag spontant föredra. Jag har bekanta som tyckte att styrändsreglage var bättre än reglage på nedre ramröret på den tiden när STI inte fanns.

Thure
 
Jag och min bror har cyklat med styrändsreglage på bra bockstyre. Vi tycker att det har fungerat utmärkt. Möjligheter till tre greppositioner ger goda förutsättningar för variation i sittställning.

Mats
 
Ang. styrändsreglage

Skall man träna och tävla i landsvägscykling och hänga med i klungkörning med fartsträckor och utbrytningar väger givetvis fördelen med STI-liknande reglage över. Kör själv med både STI och Ergopower på lvg-hojar och rapifire på MTB:n. Skulle nog byta till SRAM:s nya lvg-reglage om de inte var så löjligt dyra.

Kan dock inte förstå varför annars så sansade och intelligenta cyklister i absurdum hävdar att de är bäst för långfärd! Hur bekväm får man bli?
Visst måste man förbereda växlingen aningen tidigare men det är inget jag noterat som något problem. Precis som trampandet går växlandet av sig självt. I motlut är alla felväxlingar väldigt märkbara. Brukar ibland stödja på styrändan med hela handen när jag sjuter upp spaken med fingrarna. Blir vägen plötsligt väldigt brant eller ojämn är det bara att vänta någon sekund innan man flyttar upp handen igen. Om vajerhöljets båge ut från styrlindan stör är det bara att linda in det.

Men något av det värsta som finns på en tur är när växlarna strular och inga justeringar kan få slut på det. Ofta är det bakväxelfästet som fått sig en kyss. Att då kunna ställa om till friktionläge och ta sig vidare till en bra campingplats eller verkstad och få lösa det i lugn och ro är guld värt.

Skulle reglaget strula är det lätt att plocka isär och felsöka. Mina snart tio år gamla reglage är det dock bara lite fett som behövts.
Vet dom som provat detta med sina STI-reglage. Kan väl säga det att han två år senare forfarande hittar plastdelar på källargolvet... Ergopower går lättare att serva men strular även desto oftare, åtminstånde mina.

Har även upptäckt att mina händer domnar långt mer sällan när jag tvingas flytta handen ner till reglaget i ändan av bockstyret. Sittställningen blir mao inte lika statisk som med STI.

Sluta komfortknarka, spar degen och köp innan tillverkarna upptäcker vilken billig och långlivad produkt de tillverkar! Skulle du sedan trots allt inte gilla dem, hör av dig för jag köper dem gärna! ;)
[Ändrat av PeterT, 2007-05-17 kl 00:18]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
Krumbuktu Vind på Jylland? Långcykling 4
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.