Speciellt med långfärdscykel

Jag försöker köpa en ny cykel men har väldigt svårt att förstå vilken cykel som är perfekt för mig. Vill ha en cykel jag kan använda till vardags och motion. Men så kom jag plötsligt på att jag vill ha den för långcykling också, inte några värsta expeditioner, utan bara några dagar på cykelsemester i Sverige. I butiken sa de att det då inte dög med en vanlig hybridcykel, men jag har lite svårt att tro de. Jag hoppas att nån kan hjälpa mig svara på mina frågor.

Vad är speciellt med en långfärdscykel?

Vad behöver jag ställa för krav på ram osv för att kunna använda min cykel för långfärdscykling?

Vad tror ni om den här cykeln: http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCBkModel.jsp?spid=38462

//Hanna
 
Det kan vara bra att ramen är förberedd för pakethållare/lowrider. Sittställning är också vikitgt, men en hybrid som funkar för pendling bör funka för långfärd. Man kan ju trixa lite med olika styren, styrstammar, sadelpositioner också. Du kanske också ska skippa de billigaste pakethållarna, och tänka igenom val av däck till cykeln.

Jag tycker att du tänker rätt om du är lite skeptisk till försäljarnas påståenden. Visst kan man bygga den "perfekta" cykeln för just dig och dina framtida behov, men man kan cykla jorden runt på en gammal enväxlad damcykel också. Har man bara en hyfsad cykel (ram) som man kan cykla bekvämt på en längre sträcka (flera timmar per dag) så kan man ju byta delar vartefter.
 
En hybrid duger alldeles utmärkt enligt min erfarenhet. Nu har jag förvisso inte cyklat längre sträcka än Treriksröset-Smygehuk. Den cykel jag har använder jag också till vardags för att ta mig till och från jobbet, så om du inte tänker dig ut att cykla i Afrika så uppfyller nog en hybrid dina önskemål.

Mvh /Joel
 
Långfärdscykel brukar ha lite längre avstånd mellan vevparti och bakhjul så att man får pakethållaren lite längre bak och minskar risken att slå hälarna i bakväskorna, lite annorlunda gaffelvinkel och det längre axelavståndet ger lite stabilare cykel.
Men dom flesta cyklar går att åka långt på och vad man trivs bäst på är nog allt lite olika, själv föredrar liggcykel http://www.nazca-ligfietsen.nl/xlnt...lorer&xlnt_menu_name=Explorer&xlnt_page_id=40
 
Man kan säkert använda vilken cykel som helst för långfärd. Frågan är ju hur kul man tycker att det skall vara. Har använt allt från en-växlat,tre-växlat osv. Använder nu Kona Sutra ,skulle aldrig vilja byta tillbaka.
 
Intressant tråd, själv tänker jag köpa mig en Scott Sub 30 om den inte är slutsåld dvs, planerar att cykla ca 2000km genom Japan.
Från dom svaret man fått från folk på detta forum och andra så ska det funka rätt bra. (scotten är en hybrid värt o nämna)

Hur fungerar det med pakethållare, finns det en uppsjö av pakethållare så att du garanterar hittar en som passar Scotten exempelvis perfekt?
Så att du inte riskerar att slå i med hälarna vid tung last?
 
Ingen hybrid

För den som skall ha en cykel för att sitta många timma/dag i många dagar är inte en hybrid det bästa valet.
Skall cykeln dessutom användas med packning i packväskor på pakethållare är med all sannolikhet inte en hybrid särskilt bra

En mkt bättre cykel är isåfall den jag försökte köpa förra året, men som då var slutsåld både i Sverige och Tyskland (Stevens är Tysklands största cykelmärke)
Stevens Gran Turismo
gran_turismo_std.jpg

Stor bild: http://www.stevensbikes.se/bilder/Touring/images/gran_turismo_schraeg.jpg
http://www.stevensbikes.de/2009/index.php?bik_id=561&sect=description&lang=sv_SE&cou=SE
Komplett utrustad med både skärmar och pakethållare och inte minst väsentligt mkt bra hjul.

I Sthlmsområdet säljs Stevens av tex
CYKELCENTER, TUMBA, 08-53031515
http://www.cykelcenter.se
 
Hej Håkan!

Men varför är en hybrid inte ett bra val?

Jag förstår om en cykel speciellt byggd för långfärdscykling, men jag har inte råd (och tid) att köpa en cykel för långfärdscykling, en mountainbike, en vardagscykel och en racercykel. Kompromisser är jag däremot beredd att göra, och jag har inte tänkt att använda cykeln i några extrema situationer.
 
Bra kompromiss

jag har inte råd (och tid) att köpa en cykel för långfärdscykling, en mountainbike, en vardagscykel och en racercykel. Kompromisser är jag däremot beredd att göra
Cykeln jag länkar till ätr en utmärkt kompromiss för det du skall använda den till.
En hybrid är klart sämre, ffa pga sittställning och styre. Men även utrustn såsom växlar och (ännu en gång) ffa hjulen.

Om du inte har tid och/eller råd att köpe en cykel som en hel del prylar behöver bytas på,
varför då inte köpe den jag länkade till (eller en likn)?
Då får du en bra cykel som är bra utrustad redan från början.


/Håkan
 
Tillägg

(Tyvärr går det inte att editera mitt tidigare inlägg)

Om du vill ha en cykel med rakt styre för att du är ovan vid vanliga långfärdsstyren och tror att ett rakt styre ger bättre överblick så är det så att dels inser man, och vänjer sig, snabbt vid ett vanligt styre bara man har använt det ett tag.
Dels har Stevenscykeln jag länkade till xtra bromshandtag uppe på den raka delen av styret, då får man både fördeln av ett vanligt styre och möjligheten att bromsa vid upprätt sittställning.

Som jag redan har skrivit flera ggr:
Cykeln är en väl utrustad mkt bra kompromiss.
 
Jag förstår fortfarande (jag må vara dum kanske). Men varför är sittställningen och de andra grejerna du nämner bättre?

Jag trodde att sittställningen skulle vara ganska upprätt på en långfärdscykel, men så verkar ju inte vara fallet i den du föreslår.

Vad gäller pengar känns det inte dumt att köpa en cykel där jag behöver köpa till pakethållare, stänkskärmar mm. Det är väl tanken att behöva köpa en massa cyklar som jag inte gillar. Anledningen till att jag inte har tittat på den du länkar till är:
1) jag har aldrig sett den i nån affär och jag vill provcykla innan jag bestämmer.
2) Jag är skeptisk till bockstyre.
3) Jag vill inte lägga mer än 10 kkr på en cykel.
 
Klarare nu?

Men varför är sittställningen och de andra grejerna du nämner bättre?
Pga av att det är ett vanligt styre på cykeln jag länkar till.
Ett styre som medger att man kan variera sin sittställning mellan flera olika bekväma handpositioner, dessa sittställningar medger dessutom olika ryggvinklar och då även olika belastningar på händer, armar, axlar, nacke, rygg och inte minst rumpan.
Med ett rakt styre är du låst till en handposition och en sittställning, det går inte att variera belastningen på kroppen.

I de länder där de traditionella långfärdscyklarna har vuxit fram/utvecklas har cyklar med raka styren alltid funnits.
Ändå har dessa styren ALDRIG varit ett alternativ för vare sig långfärds eller vanliga lvg-cyklar.
Varför inte dra lärdom av denna samlade erfarenhet?

Jag trodde att sittställningen skulle vara ganska upprätt på en långfärdscykel
Sittställningen på cykeln jag länkar till kan bli så upprätt du vill ha den, hur utsträck/upprätt/ihopvikt du vill sitta är enbart en inställningsfråga.

Vad gäller pengar känns det inte dumt att köpa en cykel där jag behöver köpa till pakethållare, stänkskärmar mm. Det är väl tanken att behöva köpa en massa cyklar som jag inte gillar.
Har du verkligen formulerat raderna ovan rätt?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.