Långfärdscykel

Ingen som funderar på att sälja sin långfärdscykel med ramstorlek runt 56 cm? Gärna en cannondale eller Miyata...
 
Långfärdscykelköp

Verkar vara knepigt att hitta begagnade långfärdscyklar... Jag är intresserad av en Miyata world traveller, är det någon som vet om det går att spara in en del pengar på att beställa en sådan från utlandet? Är det någon importskatt man måste betala då den förs in i sverige eller något sådant? Hos Åby cykel i Mölndal säljs ju Miyata, men det är höga priser... Har även kikat på begagnade på nätet med ramstorlek 54 cm (vilket jag nog bör ha) men hittar inga i utlandet...
 
När jag sålde min Cannondale T1000 långfärdscykel ifjol (2004) så påpekade han som köpte den att det var svårt att hitta begagnade långfärdscyklar.

Orsaken till det är dels att de är ovanliga, dels att de är dyra i inköp så de som köper dem tänker sig för och har dem i många år.

Jag har haft tre långfärdscyklar under 17 år och sålt de två första.

Jag skulle bita i det sura äpplet och köpa en ny. Om man har den i 7-8 år så blir årskostnaden mycket låg, dessutom kan man få exakt den cykel man vill ha. Vill man sälja den så får man hyggligt betalt för den. T.ex. min Cannondale köptes 1992 för 12000 kr och såldes ifjol för 3000 kr, vilket ger en årskostnad med 750 kr. De servicekostnader man har är nya kedjor, nya kransar, nya vajrar och nya däck vilka jag bytte vid behov vilket blev ungefär vartannat år och de kostade ca 1000 kr tillsammans.
 
Cykla pa en racer eller cyclocross

HEEELT oslagbart. jag och bjorn ar nere i frankrike nu och hqr cyklat ifran lubeck, tyskland. cyklar cq 15 nil per dag med vaskor fran carradice. Helt oslagbqrt alla hybrider i varlden.


Martin
 
Har beställt en T800 nu, så jag är inte längre spekulant på någon begagnad långfärdare...

Lycka till med cyklandet alla!
 
Har beställt från Henrikssons cykel i Borås för 14800:- inkl. low rider, styrväska (Vaude) och väskor fram och bak (Vaude)... Var i princip den enda jag har hört mig för hos som ger lite rabatt...
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.