Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel?

Hej!

Jag är sugen på att skaffa en dedikerad touringcykel, men då jag är ny på området så är jag nyfiken på vad som är bra. Till att börja med får lågt pris gå före hög kvalitet, men det ska vara någonting som håller för normalt användande.

De alternativ som finns för mig för tillfället är:

1. Bygga om en mountainbike som jag köpte billigt (en crescent itp 500 imagine: http://www.blocket.se/uppsala/Crescent_Imagine_MTB_24_vxl_47497562.htm ). Jag vet inte vad som skulle behövas. Nya hjul, eller kanske bara nya däck? Ny framgaffel? Är det ens möjligt att sätta dit en pakethållare på ramen?

2. Jag byggde för något år sen en fixed gear från en gammal centurion racerram som jag hittade i en soptipp. Det är inget fel på ramen, men hjulen är ju racerhjul och gängorna är till för enväxlade bakdrev. Jag vill egentligen ha kvar cykeln som den är, men det är ju en bra ram med fungerande styre, sadel och så vidare, så det kanske skulle vara möjligt att bygga om den till touring?

3. Sista alternativet är att helt enkelt köpa en cykel. Vad är att föredra? Nytt eller gammalt?

Ett exempel på något som jag skulle kunna tänka mig att köpa. Många växlar och coola funktioner är ändå inget för mig. Jag vill helt enkelt ha en stabil cykel som fungerar, och gärna med rätt standarder så att man kan laga den på resande fot i både europa och på andra kontinenter.
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=97149


Och om ni har andra tips på hur man kan få tag i bra touringcyklar, så berätta gärna om dem! Jag är väldigt öppen för förslag!
 
Hm, jag vet inte faktiskt.

Men det jag tänkt använda cykeln till är helt enkelt att resa runt med packning, i sverige liksom i resten av världen. Som trekking eller fjällvandring, fast med cykel och på vägar.
 
Vad som helst går att cykla långt på, det sitter mest i sittfläsket och pannbenet. Med detta sagt finns det dock några saker som är bra att tänka på:

Ska du ha packväskor bak på pakethållare är det bra om den valda kombinationen av cykel (mer specifikt kedjestagens längd), pakethållare och packväskor inte gör så att hälarna slår i packväskorna vid trampning.

Fästen för både ordentliga stänkskärmar och pakethållare (bak och eventuellt även fram, sk lowriders) är klart önskvärt.

En skön sittställning och möjlighet att variera den (bockstyre, rakt styre med barends eller annan lösning) är guld värt efter några dagar på rull.

Åtminstone ett visst växelregister är mycket trevligt att ha när man cyklar med packning i allt utom de plattaste landskap.

I ditt fall skulle jag nog i första hand kolla på MTBn och se vad som går att göra med den först, innan köpdjävulen slår klorna i medvetandet. ;) Skulle du sedan fastna för långcykling vet du då bättre vad du gillar och inte gillar och kan göra ett bättre köp av eventuell dedikerad långfärdscykel.

Kolla alltså om det skulle funka med pakethållare, skärmar och packväskor på Crescenten och vad det skulle kosta.
 
Tack för ett utförligt och förståeligt svar!

Jag förstår inte riktigt vad du menar med kedjestagen? Är det den delen av ramen som går från pedalfästet till där bakhjulet sitter? (cykeltermer borde jag lära mig!)

Växlar förstår jag också att jag behöver, och bockstyre låter som en bra idé.

Men det här med fäste för "lowrider" fram på cykeln, hur vanligt är det på ramar? Jag kan inte minnas att jag någonsin sett det. Och var köper man bra lowriders i sverige? Överlag, vad finns det för affärer i sverige som har bra utbud av turcykelprylar? Och färdiga turcyklar också för den delen?

Min budget är vad den behöver bli. Om det faktiskt är billigare att köpa en ny cykel så kommer jag att göra det.
 
Jag är ingen expert, så du får ta mitt inlägg med en nypa salt.

Kedjestagen är dom ramrör som går från vevhuset till bakhjulet. Om dom är för korta riskerar man att slå hälarna i bakre packväskor. "Bakramen" blir för kort helt enkelt.

Långfärdscyklar brukar vara förberedda med fästen för lowriders. Jag tror det är ganska ovanligt på andra typer av cyklar.

Ett exempel är Kona Sutra, http://www.cykellagret.se/product/4526/kona-sutra-bla-2013.
Den är dyr, men den anses vara en bra långfärdscykel, och har alla dom egenskaper som föregående inlägg efterlyser.

Att bygga om från ett rakt styr till bockstyre kan bli dyrt. Det är inte bara styret, utan även växel/bromsreglage och kanske lite till som skall bytas. Om du utgår från en MTB så är det troligen bättre att sätta på barends. Fördelen med en MTB som jag ser det är att du får en lågt utväxlad cykel, som du klarar att cykla med mycket packning i uppförsbackar och motvind.

Men sen vet jag inte om kedjestagen är tillräckligt långa på en MTB, och hur lätt/svårt det är att fästa lowriders på en MTB. Framgaffeln är ju inte stel, så det blir kanske konstigt med lowriders.
 
Jag har gjort ett par cykelsemestrar (ca 7-10 dagar ute, ca 10 mil om dagen) på en Crescent Balder (dvs en MTB av det snitt som blev så himla populärt för en massa år sedan).

Att byta däck från grovmönstrade skogsdäck till nästan helt släta däck gjorde en otroligt stor skillnad i rullmotstånd. Jag har aldrig saknat mönstret.

Man märker att cykeln inte är gjord för packväskor bak. Dels är hälarna nära packväskorna. Men, ännu viktigare, med tung packning bak blir cykeln väldigt baktung. Att försöka skapa hälutrymme genom att flytta bak packväskorna går inte, då välter cykeln bakåt.

Men förutom det har det varit en klart funkis lösning.
 
Tack för ännu fler bra svar!

Finns det någon maxlängd på kedjestagen för att man ska kunna ha väskor där? Det borde väl vara ganska lätt att säga hur lång den behöver vara på rak arm, antar jag?

Och finns det lowriders som man kan sätta dit utan fäste för sådan på ramen?

Jag har läst lite om det här, och det känns som att en billigare cykellösning är att föredra inledningsvis. Jag har trots allt inte någon episk resa planerad för tillfället.
 
Är liksom du inte någon expert på det här med långcykling.

Själv skaffade jag mig ett par BorYueh lowriders (via Alviks cykel) inför sommarens cykeläventyr. Jag har inte några fästen för lowriders men det medföljde ett par klamrar som ännu så långe har fungerat ( lugn vecka på Gotland och en lite snabbare tur i helgen som gick).

Det är säkert inte det bästa som går att hitta men ännu så länge har det funkat för mig.
 
Utväxling är något man kan välja - främst när det gäller utanpåliggande växlar. Gärna trippel i fram, med 46-36-26 torde vara rätt vettigt, enligt min erfarenhet.

I bak vill jag ha en relativt jämn utväxling och väljer därför en racerkassett, t.ex. 12-23 eller 12-25.

Relativt släta däck, s.k. slicks, så länge färden går längs vägar. Då blir det inte alltför tungrullat på asfalt, samtidigt som du slipper frukta sämre grusvägar.

Korta kedjestag ger lätt problem med bakväskor och hälar särskilt med stora fötter. Går till viss dela att fixa med hjälp av lämplig pakethållare + att justera väskornas placering. Kör du lätt packning och övernattning inomhus, räcker det med två väskor i fram. Då blir det inget problem med korta kedjestag. Annars finns ju alltid varianten cykelkärra...

Med tung packning blir det mycket stabilare med en riktig touringcykel, stället för en mtb eller cykelcross.
/Niklas
 
guhj sa:
Man märker att cykeln inte är gjord för packväskor bak. Dels är hälarna nära packväskorna. Men, ännu viktigare, med tung packning bak blir cykeln väldigt baktung. Att försöka skapa hälutrymme genom att flytta bak packväskorna går inte, då välter cykeln bakåt.

Det där känns igen - man kan motverka problemet genom att flytta bak väskorna (eller ha mindre bakväskor) men samtidigt skaffa främre packväskor och då fördela tyngden jämnare över hjulbasen.

Det är svårt att ge någon exakt siffra på vilken kedjestagslängd som är ok. Det beror som sagt på kombinationen av kedjestagslängd, väskmodell och pakethållare, men även såklart skostorlek, sittställning och vevarmslängd spelar in om man ska vara petig. Det bästa är nog att ta sig till en cykelhandlare med brett utbud av tillbehör och få en bra kombo utprovad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Var hyra långfärdscykel i Japan, helst Sapporo Långcykling 0
Jens of Dalarna Bygga en långfärdscykel – hur svårt kan det vara? Långcykling 19
Rendar Vad kostar en långfärdscykel? Långcykling 126
skogsflicka Scott Timber som långfärdscykel? Långcykling 26
monnes Vilken Långfärdscykel? Långcykling 2
kristiankorn Nishiki 501 som långfärdscykel? Långcykling 2
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
Flyrib Feedback på långfärdscykel Långcykling 12
ViPER^- Fattigmans långfärdscykel? :) Långcykling 6
Vaalz Långfärdscykel? Långcykling 36
hannulan Speciellt med långfärdscykel Långcykling 14
Karpaterna.se Val av långfärdscykel Långcykling 34
I.P Fungerar styränsväxel på långfärdscykel? Långcykling 6
dragbjorn Är det här en prisvärd långfärdscykel? Långcykling 4
Daniel XY Långfärdscykel Långcykling 6
flindra En bra långfärdscykel? Långcykling 146
Vildkatt Reparationsbok för långfärdscykel? Långcykling 1
pher_ Kona Dr. Dew som långfärdscykel? Långcykling 10
L-E Långfärdscykel Långcykling 2
andreas11 Jönköping - Norrköping på mountainbike! Långcykling 7
Emanuele Pakethållare och stänkskärmar sam t däck till denna Mountainbike Långcykling 3
shummie Lowrider till mountainbike Långcykling 16
mothesta Mountainbike till långcykling Långcykling 8
bergholm Mountainbike i Medelpad?? Långcykling 2
mountainbike i skäne?? Långcykling 2
alis Mountainbike + Långfärdscykling = sant? Långcykling 3
adventure_pontus Mountainbike kompisar sökes för kort/långturer...GBG Långcykling 0
mipr mountainbike i Västsverige Långcykling 9
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
emptyrings Dam eller herr Långcykling 28
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.