Dam eller herr

Tänker efter många om och men köpa en Nishiki Pro SLD att pendla och köra lite långturer med (ville helst ha en Kona Sutra, men har inte råd..). Vad jag har hört gällande rekommendationer så skall man ha en herrmodell för bästa stabilitet , stämmer detta (alltså för touring)? Är det någon stor skillnad på dessa två ramar Vad bör jag välja som tjej, 168, cm lång? Min lokala cykelhandlare säljer en damvariant i M som borde passa, samt en S i herrmodell.
 
En herrmodell har större triangel. Det kommer lite an på hur dammodellen är gjord, men om båda rören går helt parallellt neråt och möter den vertikala stolpen långt ner, kommer ramen att vrida sig med mycket packning. Om det övre röret möter lite högre upp och bildar lite av en triangel är det nog mera en smaksak. Om du ändå aldrig cyklar i kjol och inte har problem att svänga över benet ska du nog titta en extra gång på herrmodellen. Den kommer alla gånger tåla mer last. Låta funktion gå före könsnorm sas.
 
Du är ju tjej, klart du ska ha en dammodell, annars kommer du att ha problem att komma upp på cykeln när du måste lyfta benet över sadel. Det vet ju alla att tjejer inte klarar av (ironi).

Jag har en herr S, också 168 lång. Har funkat fint både i stan o på 4 veckors cykelsemester. Dock är hjulen (främst naven, fälgarna o nipplar, men sen är det ju inte så mkt kvar) dåliga o jag har inte hittat nån bra lösning på hur man monterar frampakethållare (två stora nackdelar tycker jag).
 
På en landsvägs racer skall avståndet mellan sadelspetsen, sadeln i rätt position först, vara så att fingrarna kan greppa styret. På en långfärdshoj är det inte fel att handen når fram och styret sitter högre än sadeln.
 
Grov förenkling

På en landsvägs racer skall avståndet mellan sadelspetsen, sadeln i rätt position först, vara så att fingrarna kan greppa styret. På en långfärdshoj är det inte fel att handen når fram och styret sitter högre än sadeln.

Denna tumregel är bara en grov förenkling.
Men fungerar den så är den bra, då kan man enkelt och snabbt jämföra olika cyklar utan att behöva provcykla, eller ens grensla dem.

Men för mig funkar det inte, på den av mina cyklar jag cyklar flest mil och längst på så når fingerspetsarna, med armbågen mot sadelspetsen, nätt och jämnt fram till styrröret, dvs början av styrtappen.
Den cykeln är alltså >13,5cm för lång enl tumregeln. Men jag upplever den snarare som lite kort.
Jag har nu köpt en ny ram som är både längre och lägre
Reach är >2cm längre och Stack 1,5cm lägre

Stack och reach är det bästa sättet att jämföra den verkliga storleken hos olika ramar
Stack = höjden på ramen från vevlagerhylsans centrum till toppen av styrlagret.
Reach = Det horisontella framsticket från en lodlinje genom vevlagerhylsan till centrum av styrröret.
Se bilden
stack-reach.jpg

http://www.slowtwitch.com/Bike_Fit/..._Reach/Stack_Reach_Primer_Chapter_One_95.html
http://www.incidentalcyclist.com/2008/02/06/another-word-on-bike-fit/
 
Sen har ju ni tjejer ofta en fördel av längre ben i förhållande till längd, vilket gör att det är lättare att få en herrcykel att passa jmf med en kort man (för att inte tala om asiater som har jättekorta ben).

I dessa "hen-tider" borde ju cyklarna kallas "cykel" och "kjolcykel" istället för att bli könskodade. Ni kvinnor som vill ha en stadig cykel ska inte behöva få okvinnliga epitet. Även Thomas DiLeva & Co måste ju få köpa cykel utan att bli satta i fack. ...Fel av mig nu blir ju herrcykeln norm. Det måste bli "cykel" och "stadigcykel" för att kompensera några tusen års orättvisa. Ironi, men det är intressant att cykelhandlaren förväntar att kvinnor vill ha en damcykel även när man säger att man gillar cykelsemester. Då borde "hen" förstå vilken kund "hen" har.

Lite OT. I Marocko har både män och kvinnor fotsida dräkter. Följaktligen är mopeder/motorcyklar av scotermodell populärast (Kör som galningar!). Skulle inte förvåna mig om den räknas som standard och den traditionella "herrmodellen" är den udda.

...
Jag har en herr S, också 168 lång. Har funkat fint både i stan o på 4 veckors cykelsemester. Dock är hjulen (främst naven, fälgarna o nipplar, men sen är det ju inte så mkt kvar) dåliga o jag har inte hittat nån bra lösning på hur man monterar frampakethållare (två stora nackdelar tycker jag).

Byt upp dig i hjul om de är kassa. Bara jobbigt med billiga fälgar som viker sig och taskiga lager.
Vilken typ av frampakethållare? Ett flak ovanpå eller low riders för cykelväskor? De kan vara svåra att montera på dämpad framgaffel om det inte finns skruvhål eller en gängad tapp, men släng upp en bild så får du säkert råd av utsidans samlade expertis. Garanterat någon som löst just det problemet.
 
Tack för alla svar! Funderade också på om inte kvinnor egentligen är mer lämpade till herrcyklar, på grund av att de ofta har längre ben i förhållande till kroppen, i alla fall var det det som kom upp först då cykelhandlaren talade om en mer "kompakt cykel". Nu är jag inte så långbent dock, men en herr-small borde nog fungera i vart fall.

Och jag tänkte varken cykla med kjol till jobbet (2 mil) eller på långtur i Norge. Har dock cyklat på min gamla herr-racer med kjol när nöden krävt det. Är den inte fotsid så går det också, med rätt teknik..
 
Byt upp dig i hjul om de är kassa. Bara jobbigt med billiga fälgar som viker sig och taskiga lager.
Vilken typ av frampakethållare? Ett flak ovanpå eller low riders för cykelväskor? De kan vara svåra att montera på dämpad framgaffel om det inte finns skruvhål eller en gängad tapp, men släng upp en bild så får du säkert råd av utsidans samlade expertis. Garanterat någon som löst just det problemet.

Självklart har jag bytt hjul, de höll ju inte mer än 2 år kanske. Vill bara varna andra.

Samma sak m frampakethållaren. Självklart kan man lösa det, men jag har grejat en del o tycker att det blir alldeles för omständigt o de lösningarna jag har testat håller inte. Garanterat ingen som har löst det innan o som berättar hur. Jag tycker att cykelhandlaren som i första varvet lurade mig att det skulle bli bra inte var ärlig och gjorde ett väldigt dåligt jobb (jag betalade faktiskt för montering av frampakethållarna första gången (sk lowriders), men det blev ju urkasst). Därför vill jag inte att nån annan ska tro att det är lätt.
 
Du är ju tjej, klart du ska ha en dammodell, annars kommer du att ha problem att komma upp på cykeln när du måste lyfta benet över sadel. Det vet ju alla att tjejer inte klarar av (ironi).

Jag har en herr S, också 168 lång. Har funkat fint både i stan o på 4 veckors cykelsemester. Dock är hjulen (främst naven, fälgarna o nipplar, men sen är det ju inte så mkt kvar) dåliga o jag har inte hittat nån bra lösning på hur man monterar frampakethållare (två stora nackdelar tycker jag).

Har du samma cykel som jag tänkt köpa?
 
Tänker efter många om och men köpa en Nishiki Pro SLD att pendla och köra lite långturer med (ville helst ha en Kona Sutra, men har inte råd..).

Om du helst vill ha en Kona Sutra men inte har råd, har du då övervägt en Kona Dew Drop? Är dock inte säker på om framgaffeln är förberedd för lowriders, men det borde en cykelverkstad kunna byta ut.

Finns mer att läsa om den på happymtb.org:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1072182/page=2

Kona world:
http://www.konaworld.co/bike.cfm?content=dewdrop

Finns en i storlek 54 hos Häggs:
http://www.haggs.nu/catalog/product_info.php?cPath=577&products_id=2176
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ispranget Köp av cykelhållare takmonterad eller dragkrok? Långcykling 9
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
Benny G Ryde Sputnik eller Ryde Andra30 Långcykling 5
hellstrom-c Treriksröset eller Kiruna? Långcykling 4
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
yeahyeahyeah Långfärdscykel av mountainbike eller billig långfärdscykel? Långcykling 12
A.Westberg Cykelväskor: fram+bak eller bara bak? Långcykling 18
Christian1 Jylland...öst eller västkusten? Långcykling 7
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
Sarahbanana Packa rätt inför luff- cykelväska eller inte? Långcykling 9
Ulvskog Viktbesparing eller sovkomfort ? Långcykling 4
monnes Cykla ensam eller med sällskap? Långcykling 5
rimn Runt Svarta havet eller korsa Sydamerika - vem har cyklat? Långcykling 3
Christian1 Sugen på cykelsemester v34 och/eller 35? Långcykling 5
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
basti Spontan cykling till Paris, eller? Långcykling 0
seb quick Cykla Madagaskar eller Balkan- resesällskap sökes! Långcykling 1
Moniqan Cykla gotland+öland eller skåne? Långcykling 12
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
perosen BOB yak eller liknande i Uppsala? Långcykling 0
Flyrib Krans eller kassett Långcykling 4
utocykla Dagstur i Värmland eller Dalsland 29 maj Långcykling 0
untitled Cykla Rostock (eller Satsnitz) - Berlin Långcykling 3
graylingman Var köper man billigast Vaude eller Ortlieb cykelväskor? Långcykling 11
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Hinas Surly eller liggcykel Långcykling 9
Peterborås Liggcykel - ja eller nej? Långcykling 19
Geronimo Kärra eller väskor? Långcykling 37
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Cykelbyxor eller inte? Långcykling 15
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
PierreOdengard Vaude eller inte Vaude, det är frågan.. Långcykling 9
Farbrorn 26 eller 700c på touringhoj Långcykling 1
slippy Dubbdäck eller grovmönstrat i vinter Långcykling 51
niklas1965 Köpa cykel i USA eller UK? Långcykling 8
neets Cytkelspåret - Västkustleden eller Ostkustleden södra delen? Långcykling 2
petjo Cykeldator, trådlös eller inte? Långcykling 5
petjo Spd eller inte för långtur Långcykling 12
Vildkatt Packväxkor fram eller bak? Långcykling 14
azog Vaude: World eller Traveller? Långcykling 10
Hrdlr friktionsväxel eller indexväxel? Långcykling 4
mullerocker 26 eller 28tum? Långcykling 1
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6
vid Vad slits lättast aluminium eller kolfiber Långcykling 1
some0neelse Pro SL eller ny cykel? Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.