Vad slits lättast aluminium eller kolfiber

Hej

Bryr mig inte så mycket ifall racercykeln väger 9,6 eller 9,9 kg. Jag vill hellre ha en cykel som tål lite stryk och som inte kräver så mycket omsorg. Vad är tex värst att få en repa på kolfiber eller aluminium? Har sett att många lågbudgetracer har aluminiumram med kolfibergaffel men att det även finns de som är helt i aluminium. Vad skall man välja?

Hälsningar

Mikael
 
vid; sa:
...Vad är tex värst att få en repa på kolfiber eller aluminium?

Beror nog mer på skadans djup och placering än på vilket material den drabbat. Kolfiberramar är ofta målade eller iallafall klarlackade, så du behöver repa dem rätt hårt innan skadan verkligen går ner i materialet. Å andra sidan kan samma sak ofta gälla även aluramar.

På ställen som gaffelrör och vevparti är materialet rätt tjockt av andra orsaker, och kan ofta tåla rätt djupa skråmor utan några konsekvenser. Men mitt på ett ramrör kan det vara väsentligt tunnare och mera utsatt för skador. Äldre oversize (MTB-)ramar kunde ha väldigt tunt gods som bucklades lätt och försvagade konstruktionen.

Om man får en skada så kan nog faktiskt en kolfiberram vara lättare att laga till ursprunglig hållfasthet. Även om det går att löda/svetsa aluminium så är det ganska vanligt att materialet behöver värmebehandlas i ugn efteråt för att få full styrka.

Överlag har jag nog läst mer om skador på aluramar än på kolfiberramar, men eftersom de är äldre och vanligare så är det svårt att entydigt säga om det beror på det tillgängliga urvalet eller på inbyggda svagheter i materialvalet.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.