aluminium cykel=värdelöst??

hej på er!

Har köpt en ganska dyr och fin touringcykel som ska använad till långfärdscykling, men har nu förstått att "det ska vara" en stålram...är alltså en aluminum ram värdelös?? Sa ju till försäljaren att cykeln skulle va till långfärder med packning, men han nämde inte att en stålram är o föredra...ramen är e o f ganska kraftig. Vad ska jag göra, har inte lust att köpa en ny cykel!
 
Hej

En touringcykel med aluminium ram gaar mycket bra att anvaenda och har vissa foerdelar jaemnfoert med en staalram. Min cykel aer av aluminium och den fungerar bra. Jag ser egentligen bara ett problem med en aluminium ram och det aer om man lyckas bryta den saa aer det vaeldigt svaart att hitta naagon som kan svetsa ihop den igen. Saa min slutsats saa aer att en aluminium ram aer baettre aen en staalram tills den dag den gaar soender. En annan sak paa cykeln som inte ska vara i aluminium aer pakethaallare foer den knaecks mycket snabbare daa. Min naesta cykel kommer i alla fall vara med staalram.

/Stellan

Ps Hur blir det med din resa till Kina/Tibet?
 
Stålramen contra alu.ram.

Fördelen med en stålram ligger väl främst i att den går att reparera var som helst i världen där det finns en svets och någon som någorlunda kan hantera den, om man får tro stålförespråkarna. En annan fördel för stål lära vara mindre risk för utmattning och stål anses av många gå mer komfortabelt på sämre underlag.

Jag har tidigare haft stålcyklar och har nu en touringhoj med alu.ram och CrMo-stål gaffel.

På min är det tio års ramgaranti vilket borde borga för att tillverkaren bedömer risken för utmattning såsom liten.Cannondale lämnar livstids garanti på sina ramar vilket borde visa att de är ohyggligt säkra på materialets livslängd.

Ramen är mycket styv och cykelns uppträdande påverkas mycket mindre av last än den gamla. Den går inte lika "mjukt" på dålig väg som min gamla Centurion Pro Tourer gjorde. Detta kompenseras till stor del av att jag på min nya har däcksdimentionen 42*622 mot 32*622 på den gamla. Dessutom tror jag att ramens geometri är minst lika viktig som materialet i den. Detta bygger jag på att, av mig upplevd, komfortskillnad är avsevärt större mellan en alu.racer och en stålracer och racercyklar har en annan geometri än långfärdsdito.

Härförleden testade Cycling Plus ( ett magasin som präglas av en viss utpräglad brittisk konservatism ) tre touringcyklar b.la. en från Cannondale. I resonemanget om alu.ram konstaterades att det var vid expeditionscykling i "tredje världen" som aluminium med visst fog skulle undvikas med tanke på svårigheten att reparera alu.ramar i jämförelse med stålramar. Generellt fick Cannondalen mycket goda vitsord, särskilt för att den påverkades ringa av tung last.
 
Undrande novis

Jag är bara en simpel mountainbike cyklist (som sällan är ute mer än en vecka i taget) men jag undrar en sak.

Hur ofta händer det att ramen går sönder för långfärdscyklister? Alla långfärdare verkar vara livrädda för att ramen skall gå sönder, men hur ofta händer det egentligen?

Om man nu har en stålram så går det att svetsa den, men hur kul är det att cykla på en cykel som en bonde i norra kina svetsat ihop?

Borde det inte gå att skruva ihop en aluram? Med en enkel handborrmaskin, lite skruvar och några förstärkningsbitar borde den lokala smeden i byn kunna skruva ihop ramen. Eller till och med att knacka ihop den med träbitar i ramen.

Såsom jag förstår det (ni får gärna rätta mig) så är det viktiga att man kan fortsätta till närmsta större stad om ramen går sönder. Det lär ju knappast vara så att man vill fortsätta på sin jordenrunt cykling med en svetsad ram, eller?

Det borde man väl kunna göra oavsett om man har en svetsad stålram eller en skruvad aluram?

/Mattias
 
Re: Undrande novis

mlindstrom; sa:
Det borde man väl kunna göra oavsett om man har en svetsad stålram eller en skruvad aluram?

/Mattias

De få gånger jag har varit med om att en ram gått av, har den gått av i svetsen framme vid styrlagret. Börja borra och skruva i det ställer jag mej tveksam till, då kan man nog förstöra mer än som går att rätta till sedan, har jag en känsla av. Men som så många gånger tidigare vädjar jag till produktutvecklare att uppfinna något som kan rädda en tillfälligt när ramen gått sönder.
 
Re: Undrande novis

mlindstrom; sa:
Borde det inte gå att skruva ihop en aluram? Med en enkel handborrmaskin, lite skruvar och några förstärkningsbitar borde den lokala smeden i byn kunna skruva ihop ramen. Eller till och med att knacka ihop den med träbitar i ramen.

Det finns en anledning till att man använder just runda rör i en cykelram: Röret är OTROLIGT starkt i förhållande till godstjockleken tack vare att det är just runt. Det vet ju vem som helst att ett rör är väldigt svårt att böja, men tar man hammar och slår ett "veck" på röret så går det hur lätt som helst att böja och t.o.m. bryta av.

Så det som går sönder är (som påpekats i annat inlägg) alltså sällan själva röret utan fogarna mellan rören. Framme vid styrstammen, vid vevlagret eller möjligen sadelstolpen (men den sistnämnda utsätts nog inte för lika hög påfrestning). Det behövs bara att man råkar cykla ner i en grop i asfalten (med 100 kg packning+cyklist på cykeln) för att det ska gå illa (fast för min del var det bara framgaffeln som cykelmeken i Slite fick rikta).
 
Nu när jag har tänkt på de här lite så borde det inte vara så himla knepigt att tillverka det som jag efterlyser. Eftersom det nästan alltid det undre ramröret som knakar, betyder det ju att kraften är framåtriktad, och det som krävs är nånting som drar styrlagerröret tillbaka mot undre ramröret. En vajer till exempel, som man drar igenom ett borrat hål i undre ramröret och sedan på någe vis spänner åt runt styrlagerröret. Kan väl inte va så svårt å rigga. Ja går å ritar lite...
 
mördarsnigel; sa:
/.../ det som krävs är nånting som drar styrlagerröret tillbaka mot undre ramröret. En vajer till exempel, som man drar igenom ett borrat hål i undre ramröret och sedan på någe vis spänner åt runt styrlagerröret.
Jaha du, det låter ju tillförlitligt... :)

Även om det handlar om en nödreparation så är jag skeptiskt.
1. Blir det verkligen tillräckligt stabilt i sidled
2. Kommer det inte att fjädra lite väl mycket (speciellt med en vajer, med två vajrar med stort avstånd emellan på gaffelröret så blir det bättre)
3. Hor blir det med kraftpåkänningen i de borrhål, där du drar vajern, inte bra i alu.
4. Är det helt enkelt inte bättre att ta bussen

/Håkan
 
Håkan K; sa:
mördarsnigel; sa:
/.../ det som krävs är nånting som drar styrlagerröret tillbaka mot undre ramröret. En vajer till exempel, som man drar igenom ett borrat hål i undre ramröret och sedan på någe vis spänner åt runt styrlagerröret.
Jaha du, det låter ju tillförlitligt... :)

Även om det handlar om en nödreparation så är jag skeptiskt.
1. Blir det verkligen tillräckligt stabilt i sidled
2. Kommer det inte att fjädra lite väl mycket (speciellt med en vajer, med två vajrar med stort avstånd emellan på gaffelröret så blir det bättre)
3. Hor blir det med kraftpåkänningen i de borrhål, där du drar vajern, inte bra i alu.
4. Är det helt enkelt inte bättre att ta bussen

/Håkan
Antar att det bara finns ett sätt att ta reda på det....
 
mördarsnigel; sa:
Nu när jag har tänkt på de här lite så borde det inte vara så himla knepigt att tillverka det som jag efterlyser. Eftersom det nästan alltid det undre ramröret som knakar, betyder det ju att kraften är framåtriktad, och det som krävs är nånting som drar styrlagerröret tillbaka mot undre ramröret. En vajer till exempel, som man drar igenom ett borrat hål i undre ramröret och sedan på någe vis spänner åt runt styrlagerröret. Kan väl inte va så svårt å rigga. Ja går å ritar lite...

Som sagt var, dels kommer hålen genom röret (som du drar vajern genom) att försvaga det, vajern kommer antagligen att "skära" sönder röret på längden när du spänner den.

Sen blir stabiliteten i sidled alldeles för dålig.

Jag vet hur det är att cykla på en cykel där svetsen bara spruckit (det har inte lossnat helt alltså).

Mekanisk hållfasthet på många konstruktioner handlar om balans och symmetri, det behövs inte mycket "fel" för att hela konstruktionen skall sluta fungera som avsett. Du behöver inte en cykelram för att testa hur dålig den där lösningen är, det räcker med två rörbitar.
 
Hoppsan, en neggig j-el till... :)

Vad som behövs är ju nåt som kan hålla ihop cykeln tills den kan svetsas, utan att göra åverkan på ramen. Fram med buntband och silvertejp, så löser det sig nog.

Jag hade en idé, att rundbocka en plåt till samma diameter som den smalare av gaffelrör och diagonalrör. Plåten täcker halva rörets omkrets. Man klipper upp och bockar vinkeln mellan rören. Man pressar plåtbiten på plats. Plåtbiten fästes med flera slangklämmor (eller nåt liknande, som är stadigare).

Men det kommer inte att funka, för gaffelröret är normalt sett för kort för en stadig infästning.

/Håkan
 
Jag har ingen erfarenhet av trasiga cykelramar men enligt vad jag har lärt mig om brottmekanik så borde det vara så att när en ram brister så är det på grund av utmattning. Allstå en det börjar med en liten spricka (i en taskig svetsfog?) som långsamt växer tills den har försämrat ramens hållfasthet så mycket att den går av.

Om det är så borde det gå att undvika dylika fadäser genom att inspektera högriskområdena med jämna mellanrum. Möjligen är det så att eventuella sprickor blir så små att de inte går att se med blotta ögat.

Vad säger ni som har råkat ut för rambrott, kom det någon förvarning?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
blimp aluminium-/karbonram och karrdragning Långcykling 3
vid Vad slits lättast aluminium eller kolfiber Långcykling 1
x-treme Aluminium Vs. Stålram Långcykling 32
Rambrott på aluminium ram Långcykling 2
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.