Vad är vitsen med en trehjulig cykel?

Jag var på en mässa i lördags och då såg jag en trehjulig cykel av en typ som jag aldrig sett förut.

Är det någon som vet vitsen med denna typ av cykel förutom att man inte behöver något stöd eller cykelställ när man ska parkera cykeln.

Där jag bor är det nog ett elände att få in en sådan cykel i cykelkällaren, om cykeln överhuvudtaget går in genom dörröppningen.

några av mina bilder

Per
 

Bilagor

  • IMG_0779.jpg
    IMG_0779.jpg
    76.9 KB · Visningar: 2,824
  • IMG_0781.jpg
    IMG_0781.jpg
    74.5 KB · Visningar: 2,994
liggcyklar

Liggcyklar är väl överhuvudtaget inte så vanligt i sverige, Holland och USA kanske

Inga balansproblem och så behöver man inte "fibbla" med SPD-skorna vid rödljusen och inga fall pga gruset på våren. Kan tänka mig att det är rätt bra med tungpackning, det är ju lite si och så med det på vanlig cykel.

Har provat vanlig liggcykel, kändes helt OK men den var inte rätt storlek för mig
 
En stor fördel enl de artiklar jag läst är lägre luftmotstånd.

Jag tycker de är lite balla måste jag säga...

thomas
 
En trike från www.icetrikes.co som du såg.
Just trike har fördelen med att man inte behöver fundera på balans eller klicka ur pedaler, riktnings stabil och gocart känsla (skit skoj).
Liggcyklar överlag har mindre luftmotstånd och blir lite snabbare tack vare det, bekväma då man fördelar ut sin vikt även på ryggen, ingen belastning på axlar, nacke och händer.
Det finns en cykelklubb i Sverige med en hel del "liggister" i även om klubben är öppen för att muskeldrivna fordon, www.trampkraft.se finns del del info på hemsidan och även ett forum där man kan få svar på det mesta.
 
Liggcyklar

har allmänt fördelen av lägre luftmotstånd. Samtidigt är det en nackdel att inte synas så bra och att cyklisten på grund av lägre ögonposition har mindre trafiköverblick. En nackdel med trehjuling är högre rullmotstånd speciellt i snöföre då triken gör tre hjulspår i stället för ett om man kör rakt fram. Hastighetsrekord verkar mest ha satts med tvåhjuliga liggcyklar med strömlinjeformad kaross.

Jan Murberger skriver ibland här på Utsidan. Han har cyklat långtur med trike i Norge.

Thure
 
Jag har en kompis som har en nervskada som bl.a. innebär sämre balans (pga av att nedsatt kontoll av ena benet). Han kör sedan många år en liggcykel som man "trampar" med händerna, för honom är det enda sättet att få cykla.

Han har också empiriskt bevisat det som sagt tidigare i tråden om att man inte syns så bra, då han blev klämd av en svängande SL-buss som inte såg honom. Eller såg honom men inte förstod vad det var han såg.
 
Liggister lär vara överresprensenterade i trafikolyckor, med de stora mörkertal som finns där.
Men från olycksbeskrivningar har lästs "såg honom inte", "kunde inte tro att den gick så fort" i duellen mellan plåtlåda och cyklist brukar utgången vara mest på cyklistens sida.
Synliga kläder, reflexer, hög sittposition och god uppsikt brukar löna sig om man tar det försiktigt.
Liggisten som trafikerade utanför mitt ställe, väjde för en utspringande hund och körde på en stillastående bil, det såg inte vackert ut, SUVar är höga och hårda. Men med lite ansiktskirurgi och tanddito blir det säkert bra såsmåningom.
 
Olyckor med liggcyklar verkar dock vara något väldigt ovanligt, dels vet man själv att man har en lägre profil och inte syns på samma sätt som en cyklist på en vanlig ståcykel.
Man får både mer plats och uppmärksamhet i trafiken vilket minskar olycksrisken väldigt mycket. Jag kommer både fram snabbare och säkrare med liggcykel istan, ju mer annorlunda man är ju mer uppmärksama och vänliga är bilisterna.
Skulle olyckan vara framme är man redan från början närmare marken och istället för att flyga över styret som på en vanlig cykel sätter man vevparti och ramen i det som kommer i vägen och sitter kvar på hojen om man ska tro dom som provat.
 
Jag har en liknande modell från en annan tillverkare, och jag kan berätta att den är otroligt skön att cykla med: istället för att fördela min vikt över halva rumpan så fördelar jag min vikt över hela rumpan och en del av ryggen. Det blir därmed bekvämare att sitta i/på cykeln.

Och den går något snabbare än en vanlig hoj. Till viss del för att man har lägre luftmotstånd, men till viss del också för att man använder andra (starkare) benmuskler för att trampa.

Jag har hittills hittat två nackdelar med min liggcykel. Den ena visste jag om innan jag köpte cykeln: uppförsbackar går långsammare än med en vanlig cykel. Den andra nackdelen tänkte jag inte på innan jag köpte: nu när jag cyklar istället för att ta bilen till jobbet så äter jag mer. Runt 50% extra.... Så istället för att cykeln betalar sig på 4 år lär det ta 5-6 år innan det betalat sig. Det kan jag dock stå ut med.
 
Jag var på en mässa i lördags och då såg jag en trehjulig cykel av en typ som jag aldrig sett förut.

Är det någon som vet vitsen med denna typ av cykel förutom att man inte behöver något stöd eller cykelställ när man ska parkera cykeln.

Där jag bor är det nog ett elände att få in en sådan cykel i cykelkällaren, om cykeln överhuvudtaget går in genom dörröppningen.

några av mina bilder

Per

Om du önskar att provköra den så kan vi ordna det... / Jarno
http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.1427460-trehundra-mil-pa-trehjuling
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
j_stellan Visum till USA Långcykling 5
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
hannulan Strl på cykel Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.