Transport av cykel i Sverige

Hej,
Jag sitter och spånar om det är möjligt att transportera en cykel från Malmö till Linköping och det enda alternativet verkar vara Bussgods. Jag skulle helst vilja slippa hålla på med paketering av cykeln.

Det går att ta Öresundståget till Växjö men det verkar inte gå att komma vidare därifrån med tåg. Förr ett antal år sedan kunde man lämna in cykeln till SJ så skickade dom den men det kunde ta 2-3 dagar. Den möjligheten verkar vara borta.

Någon som har något bra tips.

/ Johan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Östgötatrafiken tar inte med cyklar på Östgötapendeln Jönköping-Linköping men på bussarna får den åka med gratis om bussen i fråga har krokar bakpå, vilket givetvis inte alla bussar har

http://www.ostgotatrafiken.se/Att-resa-med-oss/Infor-din-resa/Vad-far-jag-ta-med/

Att Cykelfrämjandet som varit politiskt styrt under 35 år inte lyckats förbättra cykelmedförandet vid kollektivtrafikresor är ömkligt.

För att få med sig cykel gäller som vanligt delad i väska, lätt racer underlättar.
go tur

Åk via Göteborg

Det är tillåtet att ta med cyklar ombord på Öresundstågen mellan Malmö och Göteborg. Jag gjorde det senast för två månader sedan och cykeln kostar motsvarande en barnbiljett.

Från Göteborg kan du sedan ta Västtågen till Jönköping. Cyklar tas med i mån av plats till det facila priset av 30 kr.
http://www.vasttrafik.se/#!/reseinformation/sa-har-gar-det-till/resa-med-cykel/

Om man inte får ta med cykeln på östgötapendeln återstår väl bara att ge sig ut på äventyr och trampa de återstående 13 milen.....

Packa i ett påslakan

Ett alternativ är att packa ihop cykeln..ta bort framhjul/trampor/sadel..vrida/ta bort styre..jag brukar använda ett påslakan att stopp allt i..har funkat för mig både på flyg och tåg..de kan dock var lite kinkiga på tåg..men om man är lite inställsam så brukar det ordna sig :)

Peter

Bilagor

• påslakan.jpg
    påslakan.jpg
    96.6 KB · Visningar: 2,569
Tack för bra tips. Schenker ska jag kolla upp. Jag såg att Swebus tar också cykel om man gör ett litet paket av det. Ett påslakanpaket såg ju smidigt ut.

Det får nog bli någon sådan lösning. Tåg till Göteborg och sen lokala tåg/bussvarianter funkar också men vore skönt att slippa tillbringa större delen av dagen på tåg eller tågstationer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips