Visum till USA

Jag planerar att cykla i USA nästa år och det som verkar ställa till mest problem är visumet. Jag kollade lite på nätet och såg att man kunde besöka USA utan visum i 90 dagar men jag vill stanna längre. Jag tänkte först att jag kunde vara i USA i 90 dagar och sedan ta mig till Kanada och vara där någon månad. Problemet är USA:s visumregler för enligt dem så måste jag lämna den Nordamerikanska kontinenten 90 dagar efter jag korsar gränsen in till USA. Det räcker inte med att ta sig till Kanada eller Mexiko. Är det någon som vet hur man kommer undan visumet och samtidigt stannar längre tid?

Jag tänkte lite på att flyga ut från landet till någon ö i Västindien eller till Latinamerika för att sedan återvända igen efter drygt en vecka. Finns det någon hake med detta förutom att det blir dyrt? Hur funkar de egentligen med att söka turistvisum till USA på exempelvis 6 månader?

/Stellan
 
Var i samma sits som du 09. Tyckte det var lättast att lösa genom att skaffa visum, när min plan på att sticka till Canada sprack. Du borde relativt enkelt kunna förlänga visumet om det skulle behövas. Tyvärr vet jag inte om det funkar att flyga iväg en vecka, men min magkänsla säger mig att de nog har någon regel som förhindrar detta.

När vi ändå pratar om visum, vet du hur det förhåller sig med visum till Ryssland?
Måste man ha en inbjudan eller något annat byråkratiskt dravel?
 
Var i samma sits som du 09. Tyckte det var lättast att lösa genom att skaffa visum, när min plan på att sticka till Canada sprack. Du borde relativt enkelt kunna förlänga visumet om det skulle behövas. Tyvärr vet jag inte om det funkar att flyga iväg en vecka, men min magkänsla säger mig att de nog har någon regel som förhindrar detta.

När vi ändå pratar om visum, vet du hur det förhåller sig med visum till Ryssland?
Måste man ha en inbjudan eller något annat byråkratiskt dravel?

Tack för svaret. Ska kontakta den amerikanska ambassaden och se vad de säger om ett visum.

Du behöver fortfarande en inbjudan till Ryssland om du ska dit. De flesta resebyråer i Sverige kräver att man även bokar hotell och flyg innan de hjälper till med en inbjudan. Det finns möjlighet att köpa en inbjudan på nätet och det går att göra det på flera ställen. När du beställer din inbjudan så måste du uppge vilka datum visumet ska gälla, vilken gränsstation du ska korsa in till landet, vilka distrikt du ska besöka och på vilken ambassad du ska söka visumet på. Du kommer även att behöver en försäkring som täcker sjukvård i Ryssland för att få ett visum. Egentligen är detta ingen krav men det blir svårare att visum om du inte har det.

Räkna med att det tar en månad att fixa visumet om du är i Sverige. Om du är utomlands i någon av de fd. Sovjetstaterna så kan du fixa ett visum på under en veckas tid. Räkna även med att du inte får det visumet du söker utan de ger dig ett annat visum. Jag har aldrig fått det visumet till Ryssland som jag har sökt. Det verkar som om de alltid ger färre dagar än man ansöker om. Sist blev det 29 dagar när jag sökte visum för 30 dagar. De vägrade att ge 30 dagar...

/Stellan
 
Gah vad skall krångla till saker och ting, sticker nog till mellanöstern istället, men jag hinner att vela lite till innan jag den resan bär iväg.

Nu väntar sju veckor i Marocko

PS. Tack för ett uttömmande svar
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
Vägslav Visum till ryssland! Långcykling 4
chrille_g Ang. visum i kombination till cykelresa Långcykling 3
j_stellan Visum till Algeria och Libyen Långcykling 2
mothesta Visum till Östeuropatur? Långcykling 3
hank2000 visum usa och centralamerika Långcykling 1
maddewahlund Visum Iran, Saudiarabien, Indien och Bangladesh Långcykling 7
Karlaugust Visum Ryssland Långcykling 4
PierreOdengard Visum-ansökan Långcykling 21
mothesta Hur skall man fixa alla visum? Långcykling 15
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 26
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2
Osynlig Finare sidokorg till cykeln Långcykling 4
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.