Utrustning till färd med cykel?

Hej!

Det är så att jag och en kompis har tänkt att cykla till Tyskland från Uppsala.
Jag undrar bara vad man ska ha för utrustning med sig?

Jag har en Merida cykel. Det är en Hybrid och lär funka att cykla med. Köpte den helt ny sommaren 2010.

merida.JPG


merida2.JPG
 
Beror ju helt och hållet på vad ni har tänkt er. Ska ni tälta, eller cykla mellan hotell/vandrarhem? Äta på restauranger/gatukök, eller mest laga er egen mat? Vad har ni tänkt er om en cykel går sönder? Vill ni fixa själva, eller kan ni tänka er buss/taxi till närmsta stad med en cykelverkstad? När på året har ni tänkt att åka?

Enklast och dyrast är s.k. kreditkortstouring. Ta med en punkalagningssats, ett ombyte efter-cykling-kläder, några ombyten underkläder, tandborste mm, ett mellanmål, vatten, första förband, och kläder så att ni fixar en dag i sadeln även vid dåligt väder. Lite prylar att låsa fast cyklarna med. Planera er rutt melllan vandrarhem/hotell, vägkrogar och restauranger.
Går att klara med liten ryggsäck alt väska på pakethållaren.

I andra änden av skalan är ju fullt campingkit + en rejäl näve cykelreparationsprylar. Tält, sovsäck, kök, kedjebrytare, kedja, bromsklossar, vajrar, verktyg. Buntband, tejp, skruvar, muttrar. Varma kläder, plåster och mediciner. Mat för hur lång ni nu tänker er att varje etapp ska vara.
Nu handlar det om riktiga cykelväskor både fram och bak.

FFA så länge ni är i Sverige ger det här ju en enorm frihet i planeringen. I princip så kan ni ju bara cykla er trötta och sen hitta en lämplig fläck där ni kan utnyttja allemansrätten. Och med de öppetttider vi har på butiker och stora bensinmackar så är knappast matfrågan något problem om man inte drar sig riktigt långt ut i glesbygden.
Om man prioriterar den momentana upplevelsen att vara på cykeln ska man försöka ha så lite packning som möjligt. Om det mer handlar om att färdas för egen maskin behöver man inte vara fullt så restriktiv.
Om du återkommer med en utförligare beskrivning om vad ni har tänkt er så kan du säkert få mer specifika förslag på packlistor.
 
Tack för bra förslag!

Vi har tänkt att åka nu i juli.
Vi har inte tänkt så mycket men du ger mig bra förslag att föra vidare till min kompis.
Men vi har tänkt att ha väskor längst bakdäcket. En väska på vardera sida.
Vi vill inte spendera allt för mycket pengar för utrustning för cykel. Ändå så kommer vi inte att cykla så långt.

Men vi har ändå funderat om att ha med oss sovsäck och tält, men det beror på hur mycket plats det kommer att ta.

Vart kan man köpa ställ för att kunna ha väskor bak eller fram vid däcket?
Vad kan det kosta?
 
Väskorna måste vara vattentäta och starka, kvar blir vauude och ortlieb. De måste hänga på något som håller, tubus.
Tält, liggunderlag och sovsäck fås från 1000 -15000 för ett set. Kök och sked samt konservöppnare från 300-1800:-
Vettiga regnplagg 500-10000:- Cyklar man är skoöverdrag och sydväst rätt käckt. Mc-boden har överdragshandskar.
Så vandrarhem och krogen är inte så dumt och dyrt. Givetvis finns det en begagnatmarknad, kreditkort väger minst i uppförsbackarna.
 
Vi har tänkt att åka nu i juli.

OK, Juli söderut gör klädfrågan rätt enkel. Några halvtäta regnställ + ett underställ så klarar ni er längs vägen.

Men vi har tänkt att ha väskor längst bakdäcket. En väska på vardera sida.
Det är en sådär lösning. Bakhjulet är svagare än framhjulet redan från början, och bär dessutom större delen av kroppsvikten. Ska ni ha mycket med er är det bättre attt försöka fördela vikten mera.

Vi vill inte spendera allt för mycket pengar för utrustning för cykel.
Finns en hygglig begagnatmarknad, och sen finns det en del på lågprisvaruhusen som faktiskt inte är alltför dåligt. Biltemas väskor t.ex. får rätt bra kritik om man bortser från spännena, som är lätta att förstärka med buntband eller annat.

Ändå så kommer vi inte att cykla så långt.

Den balansgången är lite knepig. Visst, ni behöver inte samma kvalitet som nån som ska cykla tvärs över en kontinent, men en viss grundfunktion måste de ha ändå.

Men vi har ändå funderat om att ha med oss sovsäck och tält, men det beror på hur mycket plats det kommer att ta.
Beror på vad ni har och/eller vad ni är beredda att köpa. Köper man nytt med betoning på smått och lätt så tar nog ett nytt 2-mannatält + en sovsäck ungefär hälften av utrymmet av en sidohängd cykelväska. Tänker man sig att man ska använda något gammalt och/eller prylar köpta med mindre tanke på vikt och volym kan bara ett tält kräva en hel väska.

Vart kan man köpa ställ för att kunna ha väskor bak eller fram vid däcket?
Bak kan du nog klara dig med pakethållaren du redan har. Eventuellt behöver du lägga till nån spjäla för att staga upp väskorna i bakkant.
Fram har jag ärligt talat inte så bra koll. Det finns ett antal nätbutiker som säkert har bra grejer. Roseversand.de för att nämna en.


Vad som helst från 1500-2000 spänn till 6000-8000, beroende på om ni börjar från noll, köper begagnat eller insisterar på nytt.



.
 
Jag har ett litet en personers tält (Terra Nova Laser comp). En tunn sommarsyntet syntetsäck m lakan, en liten luft madrass (airmat nånting). Tycker att det blir ganska fullt i min cykelväska (standard bakväska från Ortlieb, eller biltemas större vattentäta väskor). Ibland har jag istället för den lilla sovsäcken en stor syntethistoria, då blir det fullt i väskan m campingpryttlarna i. Jag har cyklat m bara två väskor bak, o full campingutrustning, men då hade jag aldrig så mycket mat med mig, ingen marginal att stoppa ner nåt nytt i väskorna och dessutom en del grejer på pakethållaren (tält o sovsäck om jag minns rätt).

Jag har nu skaffat väskor fram och tycker att det ger lite mer flexiblitet vad gäller packningen, det går ner mer och är lättare att sortera bland grejerna.

Kan vara knivigt m frampakethåller och dämpad framgaffel. Det går men man behöver nog tänka lite extra bara. Det enklaste är nog att gå till en cykelhandlare som vet vad hen pratar om (obs, de flesta cykelhandlare vet inte vad de pratar om, min förra frampakethållare höll drygt två veckors cykling innan den föll ihop av utmattningen, mest för att den var monterad så himla dåligt av cykelhandlaren).
 
Kan vara knivigt m frampakethåller och dämpad framgaffel. Det går men man behöver nog tänka lite extra bara. Det enklaste är nog att gå till en cykelhandlare som vet vad hen pratar om (obs, de flesta cykelhandlare vet inte vad de pratar om, min förra frampakethållare höll drygt två veckors cykling innan den föll ihop av utmattningen, mest för att den var monterad så himla dåligt av cykelhandlaren).

Var det själva frampakethållaren som gick sönder, eller var det fästena och skruvarna som gav upp?
/Niklas
 
Var det själva frampakethållaren som gick sönder, eller var det fästena och skruvarna som gav upp?
/Niklas

Det var hur den var fäst i gaffeln som var problemet.

Jag kunde dock se att väskorna gnagt bort en del aliminium, men det skapade inget problem för mig på den korta tiden.
 
Om det skall

vara naturcamping så blir det mera vikt. Inte bara tält och sovutrustning samt kök utan mat och vatten eller annan dryck för kvällsmat och frukost. En bra halvvariant är att tälta på campingplatser och utnyttja de matlagningsmöjligheter som finns där.

Din bakpakethållare är tveksam om du skall ha med tält. Provpacka och cykla. Det torde svaja en del och det känns osäkert och du riskerar att bräcka sönder pakethållaren.

En eller två reservslangar samt däckavtagare bör egentligen alla cyklister ha med sig, stor skillnad att skifta slang jämfört med att hitta och laga en punktering i busväder.

Ett par reservekrar och ekernyckel hör till på långtur.
Börja resan med fräscha och välpumpade däck. Kolla att hjulen är runda och med jämn ekerspänning.

Ruttplanering är viktig och kul. Finns en del webvarianter leta gamla trådar här så får du en del tips.

Thure
 
Det var hur den var fäst i gaffeln som var problemet.

Jag kunde dock se att väskorna gnagt bort en del aliminium, men det skapade inget problem för mig på den korta tiden.

Var det verkligen aluminium som blivit bortnött och inte bara färgen? Aluminium brukar ju vara klart hårdare än väskornas fästkrokar i plast.
/Niklas
 
Fundera på!

Cykelkärra, tåls att fundera på... Har provat med och utan kärra, tycker det är fördelar med kärran på långa turer...
 
Var det verkligen aluminium som blivit bortnött och inte bara färgen? Aluminium brukar ju vara klart hårdare än väskornas fästkrokar i plast.
/Niklas

Först var ju färgen bortnött men därunder även aluminiumet. Det kunde jag även se på mina bakpakethållare. Men de har också gått sönder av helt andra anledningar (en liten jävla pinne in i hjulet som slog av pakethållaren och växelörat :( ).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
basti Frågor om utrustning till Muirwoods Långcykling 16
Nordlund75 Utrustning för långfärdscykling? Långcykling 25
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
colan Utrustning? Långcykling 3
fruttas Utrustning för långtur. Långcykling 11
A.K Bra butiken Online eller Göteborg att köpa utrustning ifrån? Långcykling 19
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
Vildkatt Skillnad på cykelmärken med samma utrustning? Långcykling 4
Fredrik-J Cykel-utrustning etc Långcykling 13
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 23
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2
Osynlig Finare sidokorg till cykeln Långcykling 4
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...