Vilken cykel?

NIshikin är riktigt grym som ren stadscykel och pendlarhoj! Det är absolut ingen ultimat touring cykel, ser inte ut som om den har några fästen fram för pakethållare, vilket är en stor nackdel! Nishiki integrerar allt väldigt schyst på sina cyklar... känns goa, har en polare som kör exakt en sån modell! Kör du asfalt, endast två väskor och i övrigt pendlar mycket så är den ett bra alternativ, vägen inte mycket heller vill jag minnas.. Den andra kan jag inte uttala mig om

/Basti
 
NIshikin är riktigt grym som ren stadscykel och pendlarhoj! Det är absolut ingen ultimat touring cykel, ser inte ut som om den har några fästen fram för pakethållare, vilket är en stor nackdel! Nishiki integrerar allt väldigt schyst på sina cyklar... känns goa, har en polare som kör exakt en sån modell! Kör du asfalt, endast två väskor och i övrigt pendlar mycket så är den ett bra alternativ, vägen inte mycket heller vill jag minnas.. Den andra kan jag inte uttala mig om

/Basti

Ska endast ha 2 väskor, och en på styret. Nishikin har 2 hål på framgaffeln, längre ner på sidorna, på insidan, det kanske kan vara för pakethållare fram.....

Jag ska ha medium ram på bägge isåfall. Nishkin är 550mm i längd, Whiten vet inte men den kändes bra, vi mätte med måttband och han sa väl 660mm (inte så seriöst mättning), känns som man kom närmare styret, kanske pga styrstamen. Ska väl inte spela stor roll?

Själv känner jag för Whiten, är lite coolare utseende.
 
Tror du är likvärdiga. Kollade inte komponenter o jox så noga (inte alls). Säkert nåt som dåligt o nåt som är bra på de olika hojarna.

Det är lite knöligt att fästa frampakehållare på Nishikin o säkerligen också på den andra.

Ingen av de är nog ultimata touring hojar. Kolla på vilken du kan ha störst däck o ta den, max däckstorleken på Nishikin är i minsta laget.
 
Utväxling

Jag tycker det är viktigt att kolla upp så att cykeln inte är för högt växlad om man ska hoja långt med packning. Hellre än MTB drivlina än en landsvägs dito. även 44/11 är en överväxel med 26' hjulm och packning.
 
Kör till Kina på en Nishiki Pro SL

Halloj!

Är just på väg till Kina på min Nishiki Pro SL exakt likadan som SLD förutom att SLD har skivbromsar vad jag vet.

Än så läge har den rullat 6000km och det återstår mer än hälften. Jag har massor av fantastiska minnen av resan hittils men kan inte riktigt rekomendera cykeln till touring. Dels pga av den mycket begränsade tjockleken på däck, du kan inte använda stänkskärmar och måste hålla dig till max 37 mm i princip.

Annars har alla komponenter funkat fast lösningen som man blir tvungen att göra för att få fast frampakethållare blir aldrig särskillt stabil. Inte på hemska skogsvägar och terrängbitar. Då lossnade ena sidan och fick väskan att knöglas in i hjulet (som blev as skevt) och böjde av en bit av metallen på min tubus frampakethållare. Den har superlimmats och håller efter 400 mils cyklande men som sagt inte optimalt.

Allas snack om att undvika aluminium behöver du inte ta för allvarligt. Ramen är grym och jag tycker den möjliggör en bekväm sittställning, inga problem med distanser (jag slår aldrig i hälarna i väskorna) Så om du skall göra lite pendling till jobbet samt göra några mellanlånga turer på bra till halvbra vägar är den bra men vill du köra på feta expeditionsdäck och lasta den med tonvis med packning och köra offroad bör du välja annan cykel.

Ang. vad som tidigare sagts bör du fundera kring utväxlingen, jag bytte både kasset och drev.


Emil - thebigtrip.se
 
Pro SLD finns på en viss svensk internetbutik för 6995 kr bara så du vet.. men eftersom reklam inte är tillåtet här så får du googla själv :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Sjolidens Vilken Cykel? ? Långcykling 8
rimn Vilken cykel för långfärdscykling? Långcykling 32
Konstantin2004 Vilken typ av cykel behöver jag? Långcykling 24
liquidmonkey Vilken Cykel använder du? Långcykling 1
Erk Vilken cykel till Kebb? Långcykling 7
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
Fri-skis Vilken cykel??? Långcykling 10
koaladaniel Vilken cykel till Vätternrundan? Långcykling 7
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Vilken cykelväg i Skottland, Inverness - Dundee? Långcykling 0
niking Vilken ny styrstångsväska rekommenderas? Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
monnes Vilken Långfärdscykel? Långcykling 2
saclawes Vilken försäkring? Långcykling 0
pergit Vilken sträcka mellan Vånga och Örkelljunga? Långcykling 3
Larseman Försäkring och vilken typ Långcykling 16
lisen82 Vilken är bästa cykelpumpen? Långcykling 9
bikeforfuture Vilken Styrväska? Långcykling 12
PierreOdengard Vilken månad att bege sig? Långcykling 6
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
qonzo Vilken hybrid? Långcykling 4
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
heinzehlers Vilken är bäst i Uppsala? Långcykling 4
avslutatmedlemskap0601 Vad säger lagen om cykling? vilka vägar, vilken sida? Långcykling 38
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
Pask Vilken PC-kedja? Långcykling 2
Jonas P Vilken?? Långcykling 4
stellan Vilken storlek Långcykling 2
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.