Vilken månad att bege sig?

Hejsan!

Detta är mitt första inlägg här, upptäckte utsidan igår faktiskt då jag sökte efter allt möjligt som berörde långcykling :D

Jag har inga direkta planer på att ge mig ut på någon längre resa men tanken har flygit förbi att det vore något att cykla till asien på obestämd tid.

Lite närliggande så kommer en gammal bekant hit till sverige från australien för att cykla från stockholm till göteborg. Min tanke var då att hänga med honom den sista lilla biten mellan borås och göteborg för att känna på hur det är att cykla en hel dag. Tar nog inte en hel dag heller.

Men för framtida planer som kanske innefattar asien, när skulle i så fall vara läge att ge sig ut på vägarna ifrån sverige för att tajma in väder etc. Läste på Lars Bengtssons sida att han började i mars. Verkade dock vara rätt ruskig början på färden då för honom, men det kanske är så generellt?

Bra sida med mycket information, detta forumet och alla som bidrar är värt mer än ord kan förklara!

Mvh,
Pierre
 
Hejsan!

Detta är mitt första inlägg här, upptäckte utsidan igår faktiskt då jag sökte efter allt möjligt som berörde långcykling :D

Jag har inga direkta planer på att ge mig ut på någon längre resa men tanken har flygit förbi att det vore något att cykla till asien på obestämd tid.

Lite närliggande så kommer en gammal bekant hit till sverige från australien för att cykla från stockholm till göteborg. Min tanke var då att hänga med honom den sista lilla biten mellan borås och göteborg för att känna på hur det är att cykla en hel dag. Tar nog inte en hel dag heller.

Men för framtida planer som kanske innefattar asien, när skulle i så fall vara läge att ge sig ut på vägarna ifrån sverige för att tajma in väder etc. Läste på Lars Bengtssons sida att han började i mars. Verkade dock vara rätt ruskig början på färden då för honom, men det kanske är så generellt?

Bra sida med mycket information, detta forumet och alla som bidrar är värt mer än ord kan förklara!

Mvh,
Pierre

Jag stack iväg i september/oktober, men november-februari tror jag inte att jag skulle rekommendera här i norr. Det är inte kylan jag tänker på utan korta dagar och/eller trist grått väder. Jag var vid Karpaterna/Medelhavet/Turkiet/Iran på vintern och det är ofta behagligt (med undantag för Karpaterna). Annars är det nog värme (västra Asien) och regn (södra och sydöstra Asien under monsunen) som kan dra ned trivseln. April-Oktober bör funka bra som starttid. Resten ska man nog inte planera för strikt redan hemifrån.
 
Hejsan!

Detta är mitt första inlägg här, upptäckte utsidan igår faktiskt då jag sökte efter allt möjligt som berörde långcykling :D

Jag har inga direkta planer på att ge mig ut på någon längre resa men tanken har flygit förbi att det vore något att cykla till asien på obestämd tid.

Lite närliggande så kommer en gammal bekant hit till sverige från australien för att cykla från stockholm till göteborg. Min tanke var då att hänga med honom den sista lilla biten mellan borås och göteborg för att känna på hur det är att cykla en hel dag. Tar nog inte en hel dag heller.

Men för framtida planer som kanske innefattar asien, när skulle i så fall vara läge att ge sig ut på vägarna ifrån sverige för att tajma in väder etc. Läste på Lars Bengtssons sida att han började i mars. Verkade dock vara rätt ruskig början på färden då för honom, men det kanske är så generellt?

Bra sida med mycket information, detta forumet och alla som bidrar är värt mer än ord kan förklara!

Mvh,
Pierre

Åk när du är ledig :) Jag har cyklat i de flesta väderförhållande och gillar när det är varmt men det går även att cykla vintertid.

rus_2004_03.jpg


nor_2004_06.jpg

Jag firade min födelsedag på Nordkap 4 feb

/Stellan
http://www.sandstorm.se
 
Jag stack iväg i september/oktober, men november-februari tror jag inte att jag skulle rekommendera här i norr. Det är inte kylan jag tänker på utan korta dagar och/eller trist grått väder. Jag var vid Karpaterna/Medelhavet/Turkiet/Iran på vintern och det är ofta behagligt (med undantag för Karpaterna). Annars är det nog värme (västra Asien) och regn (södra och sydöstra Asien under monsunen) som kan dra ned trivseln. April-Oktober bör funka bra som starttid. Resten ska man nog inte planera för strikt redan hemifrån.

Ok!

Jag står mellan att plugga nu i höst eller att dra iväg på cykel.
I så fall skulle jag bege mig i september. Hur skall man tänka när det kommer till kläder och utrustning om man tar sig ner till Turkiet och vidare? Kan väl bli rätt kyligt i Ukraina etc. Hur lång tid kan man räkna på att det tar?
 
Ok!

Jag står mellan att plugga nu i höst eller att dra iväg på cykel.
I så fall skulle jag bege mig i september. Hur skall man tänka när det kommer till kläder och utrustning om man tar sig ner till Turkiet och vidare? Kan väl bli rätt kyligt i Ukraina etc. Hur lång tid kan man räkna på att det tar?

Tiden beror mest på hur många och långa pauser du vill ha på trevliga orter. Annars är det ju bara att räkna ut antal dagar genom att dividera totalen med din genomsnittliga dagsetapp (50-200 km kanske?). Det år ju att cykla till Turkiet på en månad, men jag rekommenderar minst det dubbla om man vill njuta och se lite mer längs vägen.

Kläder: Jag hade det vanliga: superunderställ, skaljacka, fleecetröja som förstärkning, varma handskar, mössa och dessutom en dunjacka som man egentligen inte behöver om man har en varm sovsäck.
 
Tiden beror mest på hur många och långa pauser du vill ha på trevliga orter. Annars är det ju bara att räkna ut antal dagar genom att dividera totalen med din genomsnittliga dagsetapp (50-200 km kanske?). Det år ju att cykla till Turkiet på en månad, men jag rekommenderar minst det dubbla om man vill njuta och se lite mer längs vägen.

Kläder: Jag hade det vanliga: superunderställ, skaljacka, fleecetröja som förstärkning, varma handskar, mössa och dessutom en dunjacka som man egentligen inte behöver om man har en varm sovsäck.

Har begrundat detta ikväll på jobbet och räknat lite på det. Kan bli väldigt tight med min budget tills i höst. Jag räknade i runda slängar med 100kr per dag man är ute, det blir ju en del efter ett tag. Visum för länderna på vägen, Iran etc kostar ju en del också. Hur stor bör ens kappsäck med pengar i vara när man drar ut?

Sedan så har jag i alla fall fått för mig att det är skönare och mer cykelvänligt väder hela sträckan om man beger sig ut på våren. Så min tanke nu är att kanske skippa både plugg och cykel fram tills våren och bara jobba ihop pengar. Men vi får se. Hur resonerade ni?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Vilken cykelväg i Skottland, Inverness - Dundee? Långcykling 0
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
niking Vilken ny styrstångsväska rekommenderas? Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
monnes Vilken Långfärdscykel? Långcykling 2
colan Vilken cykel? Långcykling 6
saclawes Vilken försäkring? Långcykling 0
Sjolidens Vilken Cykel? ? Långcykling 8
pergit Vilken sträcka mellan Vånga och Örkelljunga? Långcykling 3
rimn Vilken cykel för långfärdscykling? Långcykling 32
Larseman Försäkring och vilken typ Långcykling 16
lisen82 Vilken är bästa cykelpumpen? Långcykling 9
bikeforfuture Vilken Styrväska? Långcykling 12
Konstantin2004 Vilken typ av cykel behöver jag? Långcykling 24
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
qonzo Vilken hybrid? Långcykling 4
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
liquidmonkey Vilken Cykel använder du? Långcykling 1
heinzehlers Vilken är bäst i Uppsala? Långcykling 4
avslutatmedlemskap0601 Vad säger lagen om cykling? vilka vägar, vilken sida? Långcykling 38
Erk Vilken cykel till Kebb? Långcykling 7
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
Pask Vilken PC-kedja? Långcykling 2
Fri-skis Vilken cykel??? Långcykling 10
Jonas P Vilken?? Långcykling 4
stellan Vilken storlek Långcykling 2
koaladaniel Vilken cykel till Vätternrundan? Långcykling 7
pergot Långfärdscykling mot Nordnorge, en månad 2011 Långcykling 8

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.