Försäkring och vilken typ

Jag kommer under våren packa cykeln och dra iväg. Till att början söder över via Danmark, Tyskland osv. Kommer att vara borta länge förmodligen år. Skriver mig hos min syster, då jag säljer min lägenhet och magasinerar det jag vill ha kvar när jag kommer hem. Satt idag och funderade över försäkring. Vad behöver jag? Hur har ni som varit ute länge och cyklat över klotet löst försäkringsfrågan? Tacksam för synpunkter, råd, tips osv. Tidigare har jag ju enkelt kunnat komplettera med sin hemförsäkring när man bara varit borta ett par månader men hur gör jag i detta fall.
 
ska du utanför EU?

börja med att beställa detta:
http://sadbserviceweb.sfa.se/servicewebb/start.do?op=12011

(Kortet är giltigt i följande länder: Norge, Danmark, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen, Storbritannien, Irland, Tyskland, Polen, Belgien, Nederländerna, Luxemburg, Frankrike, Schweiz, Österrike, Liechtenstein, Italien, Grekland, Spanien, Portugal, Ungern, Tjeckien, Slovakien, Slovenien, Cypern, Malta, Bulgarien, Rumänien.)

Läs mer här: http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattigheter/Vard-inom-EU/

Sen brukar förlängning av hemförsäkring (om du ska utanför EU vill säga) vara det billigate o bästa jämfört med självständiga försäkringsbolag. Kolla med din hemförsäkring. Normalt är ca 15-25 kr per dygn.
 
Försäkring

Tack Peder för ditt svar. Kopplat till hemförsäkring talar vi ändå om en summa som handlar om 600-900 kr per månad. Dvs nästan 10.000 kr på ett år. Det är mkt pengar för en försäkring inte sant? Men är det enda alternativet så finns det väl inget val. Men som du förstår försöker jag ju hålla nere kostnaderna.
 
Tack Peder för ditt svar. Kopplat till hemförsäkring talar vi ändå om en summa som handlar om 600-900 kr per månad. Dvs nästan 10.000 kr på ett år. Det är mkt pengar för en försäkring inte sant? Men är det enda alternativet så finns det väl inget val. Men som du förstår försöker jag ju hålla nere kostnaderna.

det går på ca 6000 kr per år med hemförsäkring. min kostade 17 kr per dag. 17x365 = 6205 kr. Inte så mycket pengar.

Jag tror Gouada o Europeiska m.fl. tar betydligt mer.

Det billigaste alternativet kan vara att teckna en utländsk försäkring - t.ex. World Nomads (worldnomads.com) från Australien - men jag vet inte hur mycket jag skulle lita på dem. Jag har haft Trygg Hansa och jag behövde bara ringa o säga hur mkt jag fått betala - behövde inte skicka in några kvitton. Mycket trevligt och en billig livförsäkring, 6000 kr för ett år.

Hur länge kommer du att vistas utanför EU? Kom ihåg också att dom första 45 dagarna reseförsäkring är kostnadsfria genom hemförsäkringen.

PS självklart ska man spara kvitton iaf för utlägg längs med resan, men normalt sätt sker återbetalning utan misstanke. Iaf för sjukvård. Sämre med t.ex. egendomsförlust då man måste ha polisanmälan - där sker nog dom flesta bedrägerier också. DS
 
ska du utanför EU?

börja med att beställa detta:
http://sadbserviceweb.sfa.se/servicewebb/start.do?op=12011

(Kortet är giltigt i följande länder: Norge, Danmark, Finland, Island, Estland, Lettland, Litauen, Storbritannien, Irland, Tyskland, Polen, Belgien, Nederländerna, Luxemburg, Frankrike, Schweiz, Österrike, Liechtenstein, Italien, Grekland, Spanien, Portugal, Ungern, Tjeckien, Slovakien, Slovenien, Cypern, Malta, Bulgarien, Rumänien.)

Läs mer här: http://www.vardguiden.se/Sa-funkar-det/Lagar--rattigheter/Vard-inom-EU/

Sen brukar förlängning av hemförsäkring (om du ska utanför EU vill säga) vara det billigate o bästa jämfört med självständiga försäkringsbolag. Kolla med din hemförsäkring. Normalt är ca 15-25 kr per dygn.

Tack för tipset. Betydligt lättare att beställa ett nytt kort på nätet än att besöka försäkringskassan.

/Stellan
 
Det billigaste är att ha "sin egen försäkring", dvs spara ihop en hög med pengar som kan användas vid oförutsedda händelser.

Det är dyrt med försäkringar för att det är så svårt att bedöma risker (så de måste ta till stora marginaler) och för att man måste finansiera hela bolagens verksamheter inklusive hyror och löner, samt alla som lurar bolagen för att "få tillbaka" lite av de dyra premierna. Att spara ihop lite pengar själv kostar inget eftersom "premierna" fortfarande är dina pengar (plus ränta). Vård är ofta billigt utanför västvärlden så inte ens en måttlig trafikolycka behöver medföra stora kostnader. Gör en riskanalys!

Jag väljer att utnytttja de 45 dagar som ingår i hemförsäkringen (utan extra kostnad), och därefter egen buffert.

PS. Att 6000+ kr skulle vara "lite pengar" beror på vad man jämför med. För samma pengar kan man resa i flera månader i delar av Asien t ex. Allt är relativt. ;)
 
Lit fortsättning på Toms inlägg:

Vissa försäkringsbolag har ett grundskydd på 90 dagar och det kan ibland finnas möjlighet att köpa till ytterligare 90 för en hyfsad penning. I så fall blir det bara ett halvår kvar att köpa till lite dyrare. Jämför och kolla.

Men att "försäkra sig själv" låter vansinnigt och enormt dumsnålt. Ett benbrott och några suturer kanske är billigt att fixa i Thailand, men vem har sagt att det är just där olyckan är framme? Om det skulle vara i USA det händer kommer du knappt att få ett plåster om du inte är försäkrad eller inte kan lägga upp pengarna framför dem.
Dessutom är det mycket som kan hända på ett års resa i främmande länder. Du kan bli liggande några veckor på en medicin/infektionsklinik eller drabbas av andra saker och det är inte bara att trava in på närmsta ambassad och säga "Hej jag är svensk och behöver hjälp!"

Det här var väl ett extremläge och sannolikt kommer det inte inträffa, men med tanke på vad hela resan kommer att kosta dig så är det kanske inte 5-6000 för din hälsa som du ska spara in på.

Lycka till!
 
Instämmer med föregående skribent: för att försäkra sig själv bör man nog ha ett 6-siffrigt belopp och då närmare miljionen än 100 lakan...worst case scenario av typen någon veckas intensivvård med efterföljande sjuktransport hem är inte direkt gratis.

Själv använder jag Länsförsäkringars reseförsäkring på mina längre tripper, de har varit billigast av de större bolagen, ca 300/månad. Har bara varit på väg att utnyttja den en gång (behövde slutligen inte göra det då det löste sig) och då var det inget tjafs alls från deras sida.


PS. Man har alltid rätt till akut vård i USA (federal lagstiftning reglerar det), men inte mer.
 
Risken att ngt händer

Återigen tack till alla er för bra synpunkter. Resa inom Europa är som sagt inte förenat med så stora problem, men när man kommer utanför denna "gemenskap" är det ju lite annorlunda. Förvisso är 6000 kr per år en del pengar och många av oss som är ute i världen kan leva ganska länge på dessa pengar. Men ponera att jag är ute i 5 år och reser lite överallt så blir totalsumman 30.000 SEK. Mkt pengar kan tyckas men jag tror inte att man får så mkt avancerad sjukvård för 30.000 om olyckan skulle vara framme. Detta är som framgår av synpunkterna i tråden naturligtvis upp till var och en att värdera och överväga. Kommer i god tid att undersöka olika försäkringsalternativ för olika bolag och teckna lämplig.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
saclawes Vilken försäkring? Långcykling 0
viktorp Cykelresa till Iran - Försäkring Långcykling 15
thelleberg försäkring.. Långcykling 1
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Vilken cykelväg i Skottland, Inverness - Dundee? Långcykling 0
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
niking Vilken ny styrstångsväska rekommenderas? Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
monnes Vilken Långfärdscykel? Långcykling 2
colan Vilken cykel? Långcykling 6
Sjolidens Vilken Cykel? ? Långcykling 8
pergit Vilken sträcka mellan Vånga och Örkelljunga? Långcykling 3
rimn Vilken cykel för långfärdscykling? Långcykling 32
lisen82 Vilken är bästa cykelpumpen? Långcykling 9
bikeforfuture Vilken Styrväska? Långcykling 12
Konstantin2004 Vilken typ av cykel behöver jag? Långcykling 24
PierreOdengard Vilken månad att bege sig? Långcykling 6
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
qonzo Vilken hybrid? Långcykling 4
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
liquidmonkey Vilken Cykel använder du? Långcykling 1
heinzehlers Vilken är bäst i Uppsala? Långcykling 4
avslutatmedlemskap0601 Vad säger lagen om cykling? vilka vägar, vilken sida? Långcykling 38
Erk Vilken cykel till Kebb? Långcykling 7
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
Pask Vilken PC-kedja? Långcykling 2
Fri-skis Vilken cykel??? Långcykling 10
Jonas P Vilken?? Långcykling 4
stellan Vilken storlek Långcykling 2
koaladaniel Vilken cykel till Vätternrundan? Långcykling 7
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
fredl Ny typ av "cykelkärra" på Lidl Långcykling 4
Avslut090305 Ny typ av cykelväska! Långcykling 5
Parka Cresent Hamra/Nikka, Typ Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.