Matlagning och sträcka per dag

Hej, jag har varit medlem på utsidan rätt länge men har främst hållit till på långfärdscyklingsforumet. Jag hade tänkt gå Stockholm - Oslo innan sommaren tar slut med min flickvän. Mina frågor är dels angående stormkök och dels angående distansen man kan ta per dag.

Min tanke var att ta med sig så lite vikt som möjligt, sträckan kommer nog dels innebära att man stöter på affärer ungefär en gång om dagen, generellt. Så kommer nog inte behöva packa lika mycket vatten och mat. Min tanke var att man kan skippa stormkök och äta mycket rå mat, typ bönor på konserv och liknande. Detta skulle spara väldigt mycket vikt i vatten, bränsle och kök. Hur ser ni på den idén, är den tokig eller inte? Jag har tidigare cyklat i två veckor genom alperna utan kök och tyckte det gick bra. Tänkte att det bör vara ännu bättre när man vandrar.

Min andra fråga är angående hur stora sträckor man bör förvänta sig kunna ta per dag, kommer nog gå en del leder men ganska mycket småvägar på asfalt. så förväntar mig inte att underlaget kommer dra ner på farten och tänker därmed att man bör kunna ha hyfsad takt. Både jag och min flickvän är vana vid att gå och vi går gärna 5-6 timmar när vi umgås utan några större problem. Så min tanke är att vi ska gå 7-8 timmar om dagen (vilket jag är van vid att cykla när jag gör det) hur lång sträcka tror ni att det är vettigt att räkna med per dag? (inser att det varierar stort från person till person och att man lättast upptäcker detta genom att gå, men jag frågar innan för att få ett bättre hum om saken.)

Några andra tips på vägar eller vad annat ni kan tänka er vore också hjälpsamt! Tack på förhand!
 
Du tänker nog lite fel när det gäller maten där. Du behöver få i dig vatten, om vattnet är i maten eller dricks är irrelevant, och det vägar lika mycket i maten som i en vattenflaska.

Och torrmat brukar ju bara lättare förpackad än "blötmat" (som oftast ligger i konservburkar).

Visst kan du kanske spara bränsle och kök, men det riskerar att bli rätt trist mat. Om ni kan handla mat på vägen borde ni ju kunna handla även bränsle på vägen.

Googla på "no stove backpacking" eller liknande så hittar du hur många lättpackande amerikaner bär sig åt (det är mycket "bars" och jordnötssmör....).


När det gäller tempo så skulle jag rekommendera att provgå en helg, kanske inte en hel helg, men en lördag eller söndag. Prova att gå "en hel dag" och se hur det går. Det försvinner mer tid än man tror på raster och måltider och försöker man skippa dem så sliter man rejält på kroppen.
 
(...) Min tanke var att man kan skippa stormkök och äta mycket rå mat, typ bönor på konserv och liknande. Detta skulle spara väldigt mycket vikt i vatten, bränsle och kök. Hur ser ni på den idén, är den tokig eller inte? (...)
Det finns inget näringsfysiologiskt självändamål med "lagad" mat, och du har ju redan testat att du klarar dig utan på det mer trivselmässiga planet. Går ni genom "civiliserade" trakter finns ju en uppsjö sätt att klara sin mathållning - alltifrån färsk fil till morgonmuslin, via ostar, korvar, bröd, frukt & grönsaker, nötter, diverse kesoblandningar, lagom stora förpackningar med t ex rökt fisk, kartonger med färdiglagade bönor & linser... till alla dessa "salladsbarer", som blivit så vanliga på sista tiden - faktiskt klart prisvärda, om man är fräck nog att bara plocka de dyrare/mer högvärdiga ingredienserna ;).

Jag märker att jag lagar mindre och mindre mat t o m på bergs/fjällvandringar (men där vill jag ändå ha med mitt minimala kök av rena säkerhetsskäl).
Även om det är glest mellan provianteringspunkter och man inte vill bära länge på "blöt" mat (t ex för att den inte skall hinna bli dålig i värmt väder), kommer man väldigt långt med allmänt tillgängliga "råvaror": nötter/frön, mjölk- och/eller kokoksmjölkpulver, div. musliblandningar, torkad frukt, knäckebröd, parmesanost och soltorkade tomater :).
 
Drygt 30km/dag kan man gå utan större problem om man undviker alltför många stigar utan försöker hålla sig till mindre vägar. Har man bra kartor så att man kan finna de minska skogsvägarna, så behöver man eg. gå ytterst lite i terräng. Det finns så otroligt många skogsvägar i Sverige!
 
Du tänker nog lite fel när det gäller maten där. Du behöver få i dig vatten, om vattnet är i maten eller dricks är irrelevant, och det vägar lika mycket i maten som i en vattenflaska.

speficikt med vattnet kanske är en mindre poäng, däremot har jag när jag tidigare använt stormkök för matlagning alltid förlorat en del av vattnet. För att såvida man inte gör soppa så har man restvatten som torrprodukten inte sugit i sig. detta kan man säkert återanvända o så, men ser det generellt som att man säker förlorar en del vatten genom användning, hur mycket vet jag inte.
 
Drygt 30km/dag kan man gå utan större problem om man undviker alltför många stigar utan försöker hålla sig till mindre vägar. Har man bra kartor så att man kan finna de minska skogsvägarna, så behöver man eg. gå ytterst lite i terräng. Det finns så otroligt många skogsvägar i Sverige!

Ok, vad trevligt att höra, för det är nog det jag hade tänkt mig, är det bra att gå längs typ sörmlandsleden, taktmässigt. Eller bättre på små bilvägar? vet till exempel att cykelleder nog skulle vara väldigt trevliga att gå på.
 
Det finns inget näringsfysiologiskt självändamål med "lagad" mat, och du har ju redan testat att du klarar dig utan på det mer trivselmässiga planet. Går ni genom "civiliserade" trakter finns ju en uppsjö sätt att klara sin mathållning - alltifrån färsk fil till morgonmuslin, via ostar, korvar, bröd, frukt & grönsaker, nötter, diverse kesoblandningar, lagom stora förpackningar med t ex rökt fisk, kartonger med färdiglagade bönor & linser... till alla dessa "salladsbarer", som blivit så vanliga på sista tiden - faktiskt klart prisvärda, om man är fräck nog att bara plocka de dyrare/mer högvärdiga ingredienserna ;).

Jag märker att jag lagar mindre och mindre mat t o m på bergs/fjällvandringar (men där vill jag ändå ha med mitt minimala kök av rena säkerhetsskäl).
Även om det är glest mellan provianteringspunkter och man inte vill bära länge på "blöt" mat (t ex för att den inte skall hinna bli dålig i värmt väder), kommer man väldigt långt med allmänt tillgängliga "råvaror": nötter/frön, mjölk- och/eller kokoksmjölkpulver, div. musliblandningar, torkad frukt, knäckebröd, parmesanost och soltorkade tomater :).

Ok, tack! det var det jag ville höra tror jag. finns ju också restauranger om man hemskt gärna vill ha varm mat. Vet du något annat man kan spara bra med vikt på?
 
Hej, jag har varit medlem på utsidan rätt länge men har främst hållit till på långfärdscyklingsforumet. Jag hade tänkt gå Stockholm - Oslo innan sommaren tar slut med min flickvän. Mina frågor är dels angående stormkök och dels angående distansen man kan ta per dag.

Min tanke var att ta med sig så lite vikt som möjligt, sträckan kommer nog dels innebära att man stöter på affärer ungefär en gång om dagen, generellt. Så kommer nog inte behöva packa lika mycket vatten och mat. Min tanke var att man kan skippa stormkök och äta mycket rå mat, typ bönor på konserv och liknande. Detta skulle spara väldigt mycket vikt i vatten, bränsle och kök. Hur ser ni på den idén, är den tokig eller inte? Jag har tidigare cyklat i två veckor genom alperna utan kök och tyckte det gick bra. Tänkte att det bör vara ännu bättre när man vandrar.
!

När man ska gå långt som ni planerar så är det klokt att försöka minimera vikten. För egen del hade jag ändå haft med ett litet kök av den enkla anledningen att blir det kallt och ruggigt under flera dagar så kan varm mat och dryck göra underverk på den mentala biten. Däremot så kan ni troligtvis handla lite grann varje dag o på så sätt hålla nere vikten å andra sidan så ökar kostnaden.
Riktigt lättvikt är ju att köpa mat på kafeér och restauranger (endast kortvikt...) och inte bära nån mat alls men då är det ju en helt annan prisklass
 
När man ska gå långt som ni planerar så är det klokt att försöka minimera vikten. För egen del hade jag ändå haft med ett litet kök av den enkla anledningen att blir det kallt och ruggigt under flera dagar så kan varm mat och dryck göra underverk på den mentala biten. Däremot så kan ni troligtvis handla lite grann varje dag o på så sätt hålla nere vikten å andra sidan så ökar kostnaden.
Riktigt lättvikt är ju att köpa mat på kafeér och restauranger (endast kortvikt...) och inte bära nån mat alls men då är det ju en helt annan prisklass

ok :) jag tror jag får hoppas på bra väder :) att bara äta på kafé och restaurang är väldigt dyrt det håller jag med om. :)
 
(...) Vet du något annat man kan spara bra med vikt på?
Vad är målsättningen med er vandring? Det går naturligtvis att "göra" sträckan med tandborste, varm tröja, regnställ och kreditkort som enda bagage, men det är kanske inte riktigt vad ni är ute efter ;).

Jämfört med en fjällvandring kan ni naturligtvis nöja er med mindre robust tält (eller för all del bara ett tarp), mindre isolerande liggunderlägg och tunnare sovsäckar, kanske även lättare skor och kläder. Ni kan dra ner på ombyten, förbrukningmaterial, nivån på reparations- och sjukvårdskit, med mera som går att skaffa under vägen.

Har ni aldrig vandrat förr, så sök i detta forum - det finns gott om "nybörjartrådar" om allt från mat till kläder, skor, tält och ryggsäckar.
Här finns min egen packlista,men obs att den gäller bergs/fjällvandring och går att förenkla enligt ovan.
I denna tråd finns en bra diskussion om kläder.
 
Vad är målsättningen med er vandring? Det går naturligtvis att "göra" sträckan med tandborste, varm tröja, regnställ och kreditkort som enda bagage, men det är kanske inte riktigt vad ni är ute efter ;).

Jämfört med en fjällvandring kan ni naturligtvis nöja er med mindre robust tält (eller för all del bara ett tarp), mindre isolerande liggunderlägg och tunnare sovsäckar, kanske även lättare skor och kläder. Ni kan dra ner på ombyten, förbrukningmaterial, nivån på reparations- och sjukvårdskit, med mera som går att skaffa under vägen.

Har ni aldrig vandrat förr, så sök i detta forum - det finns gott om "nybörjartrådar" om allt från mat till kläder, skor, tält och ryggsäckar.

Som sagt har jag främst gjort långdistanscykling tidigare, tanken är väl främst att hinna dit innan hösten börjar, har redan kollat mycket på forumet, angående basic-saker, och dessa kan till stor del likna uteliv vid cykling. förstår också principen bakom att skära ned på vikt rent allmänt och har försökt göra det så gott jag kan. tänkte nog bara om du möjligtvis kom på något speciellt som man normalt inte brukar tänka på när det gäller vikt, som jag kanske inte tänkt på. :) ett exempel på en sak jag tänkt angående vikt och trötthet är till exempel att man kanske skulle kunna ta en väska med mer vikt och en med lättare vikt och växla till och från, skulle det skapa mer belastning eller mindre ?(detta med tanke på att jag har en partner att gå med) såna sorters saker har jag hittills inte lyckat hitta på nybörjartrådar för att dom ofta frågar om tält och sovsäckar som jag har lärt mig mycket om tidigare år under tidigare resor. :) tack på förhand.

Ps, för ett år sen hjälpte du mig väldigt mycket med att hitta ett bra tält, tack för det :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christoffer Hedman Sörmlandsleden sträcka 60-56 Vandringsleder 5
Lamo Bästa sträcka på Roslagsleden? Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.