Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet

Han är ironisk, Magnus! :) Han menar att det är "no problem" att vara långfärdscyklist. (Något som iof är lite ironi i sig självt, då jag vet att skral ibland har haft det rejält jobbigt under sina resor. :)

Jaja. Tyckte bara att det var lite synd att eventuellt skrämma iväg några cyklister i onödan. Faktum är ju att man kan välja själv hur man vill ha det. Gillar man att kräkas av trötthet så kan man planera för det. Har man andra intressen så planerar man för det.
 
Hej.

jag har tänkt att göra ungefär samma resa nästa vår. Göteborg > Istanbul. Precis som du så har jag inte långfärdscyklat förut men jag har relativt stor erfaranhet av den mekaniska biten. Jag har lite undringar några saker:

* Var du rädd för att få utrustning stulen?

* Finns det någon trevlig guide? Jag är sugen på lite kvällslektyr under vintern som jag kan läsa. Töänkte köpa lonly planet.

* Kartor? köpte du dem lokalt eller körde du på känn?

* Cyklade du på 15 veckor? (Jag är mest nyfiken)
 
Jag är ute på min första tur nu, inte cyklat eller mekat innan, så är total nybörjare. Har sprängt en slang och haft fyra punkteringar än så länge, har kommit till Berlin.

Ja, i början var jag rädd, nu litar jag på existensen och har alltid de mest värdefullaste i styrväskan som jag hänger på axeln när jag går någonstans. Har ett 50-kroners tunt vajerlås till cykeln bara.

Guide? Nu har jag kanske andra förutsättningar, men jag vet oftast inte vart jag kommer sova för natten. Varför göra något som någon annan har gjort det, när en kan göra det på sitt eget vis. ;-)
 
Trevligt!

Tänkte lämna in hojen för service innan jag drar så det ska nog vara lugnt. Guiden vill jag mest ha för underhållning innan jag åker :)

Jag kommer nog sova lite vart jag vill och laga min egen mat i stor utsträckning så egentligen behöver jag den inte men jag gillar guideböcker som kvällslektyr.

På tal om styrväska. finns det någon som passar bra när man har bockstyre med "självmordsbromsar", alltså extra bromshandtag som löper längs med bockstyret mot mitten. Det vore fint att ha en väska för värdesaker.

Tack för svar förresten.
 
Trevligt!

Tänkte lämna in hojen för service innan jag drar så det ska nog vara lugnt. Guiden vill jag mest ha för underhållning innan jag åker :)

Jag kommer nog sova lite vart jag vill och laga min egen mat i stor utsträckning så egentligen behöver jag den inte men jag gillar guideböcker som kvällslektyr.

På tal om styrväska. finns det någon som passar bra när man har bockstyre med "självmordsbromsar", alltså extra bromshandtag som löper längs med bockstyret mot mitten. Det vore fint att ha en väska för värdesaker.

Tack för svar förresten.
Jag har ingen koll på andra saker än dom jag själv använder. Tror inte en får plats med sånna med Ortlieb fronväskan iallafall. Det enda är väl att jag aldrig känt en avsaknad av dom på min cykel iallafall.
 
Var du rädd för att få utrustning stulen?

I början var jag väldigt nojjig över det. Vågade knappt lämna cykeln utan uppsikt när jag gick och handlade i diverse småländska inavelsbygder jag passerade. Slappnade av mer och mer ju längre jag kom. Om jag skall lämna cykeln någonstans så låser jag fast den någonstans där det finns folk eller jag har uppsikt över den. Sen har jag en bra styrstångsväska som är smidig att ta med sig i vilken jag förvarar alla mina värdesaker. Den lämnar jag aldrig utan uppsyn. Aldrig någonsin.

Sedan är man rätt säker. Ingen kan sno cykeln och ingen kan sno viktiga värdesaker. Någon kan ju teoretiskt sett komma och rota i väskorna på cykeln, men vill de sno mina strumpor och ett halvt paket pasta så får de väl göra det.

Finns det någon trevlig guide? Jag är sugen på lite kvällslektyr under vintern som jag kan läsa. Töänkte köpa lonly planet.

Jag personligen använder mig inte av någon tryckt guide. Brukar använda mig av (engelska) wikitravel när jag planerar resor. Sen nyttjar jag internet flitigt för att läsa på om de platser jag skall besöka.

Kartor? köpte du dem lokalt eller körde du på känn?

Jag körde bara på känn en gång, och det var i norra Tyskland. Slutade med att jag blev frustrerad och pungade ut för ordentliga kartor. Jag rekommenderar det inte.

Jag brukade köpa kartor när jag kom till ett nytt land. Marco Polo-vägkartorna för bilister i skala 1:200 000 funkade utmärkt. Fanns i de flesta välsorterade bokhandlar. Ofta inkluderar de flera länder med, typ Tyskland/Österrike och Slovenien/Kroatien/Bosnien-Herzegovina.

En amerikansk grabb som jag cyklade och umgicks med under ett par veckor hade bara en europakarta av A4-storlek i bröstfickan att navigera efter. Rekommenderas inte :)

Cyklade du på 15 veckor? (Jag är mest nyfiken)

Det tog mig drygt 5 veckor ner till Mostar i Bosnien, där jag helt oväntat blev erbjuden att stanna och jobba på ett hostel med resultatet att 3 planerade dagar till slut blev 47. Efter att jag slutligen hoppat upp i sadeln igen så tog det prick 2 veckor innan jag rullade in i Istanbul. Så själva cyklingen samt en hel del stopp på vägen tog "bara" 7 veckor.

Jag är ute på min första tur nu

Är det inte väldigt kallt? Jag tyckte det började bli lite väl kyligt neråt balkan redan i september. Att cykla i Tyskland måste vara en kylig och regning historia :)

Vart är du på väg?
 
Jo rätt kallt och regnigt, oplanerad historia det här. Men har bott mycket under tak genom Warmshowers. Nu tex. bor jag i Berlin tom. fredag/lördag då jag beställt Sons navdynamo och The Plug III. :)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.