Vilken cykel till Kebb?

Jga skulle vilja ha tips om vilken sorts cykel som skulle vara bäst att ha om man ska gör en tur från Östersund till Kebnekaise. Vi hoppas på att kunna genomföra cyklningen på ca en vecka och eventuellt bestiga Kebb efteråt, vilket gör att jag måste ha med extra packning! Sammanfattningsvis behöver jag en lätt cykel som klarar att bära packningen.
 
Kebcykel

Hejsan Erik,

cyklade precis (1-13 Juli) Göteborg-Kiruna (168 mil). Passerade därmed Östersund( grymma backar norr om den stan...).

Vi cyklade på MTBs. Själv trampade jag loss på en Nishiki Bigfoot (en MTB med standard 28" hjul). Kollegan cyklade på en TREK (mest för att US Postal kör det märket. Man skall aldrig underskatta dekaltrimning!).

Undrar lite över din kommentar om en "lätt" cykel? Ni kanske tänker racer, vilket säkert går bra, bara cykeln pallar för eventuell packning. Vi valde MTB (och därmed högre cykelvikt) just för tåligheten, bärförmågan och framkomlighet om vägarna inte skulle vara optimala. Under 168 mil hade vi INGA problem med cyklarna, även om kollegan vid ett flertal tillfällen hävdade att han hade för lågt lufttryck eftersom det var trögcyklat :)

Lycka till, det är vackert och tomt norr om Ö-sund. Och du, fundera inte ens på Comviq eller Vodafone. Det är Telia som gäller, vilket vi fick reda på av storskrattande norrlänningar... (Men det kanske du visste).

Niklas
 
Nicklas?

Var det du som bodde ihop med tre Avesta grabbar på fjällstationen vid Keb? Isåfall... Kom du upp på toppen?
Mvh/
Avesta grabben med frossa
 
cykeln jag har e jag ofattbart nöjd med...

CANNONDALE warrior 500

hybrid... racer och citybike... mängder av mil har det blit med den =)
 
Ola klättrade

Joachim,

(Lite avsteg från ursprungstråden)

jag avstod själva berget (ådrog mig tyvärr en hälseneinflammation under cyklingen). Men Ola, cykelkollegan var uppe på berget. Jag tror han bodde på fjällstationen från onsdag 13/7 till lördag 16/7 (cirka), med topptur på lördagen... Lite osäker då han smet hem på semester och jag tillbaka till jobbet... Men jag får återkomma till berget (men med tåg!)

Niklas
 
Jag var uppe på fredagen

Vaknade på fredagsmorgonen med klarblå himmel så jag sprang ner till frukosten och fyllde en lunchpåse med så mycket jag kunde. Iofs så blev vädret sämre under dagen så när jag kom upp så var det halvklart men man såg rätt mycket ändå och i vilket fall så känndes det underbart att ha gjort grejen. 9 timmar fram och tillbaka.

Joachim, hur fort gick det för era kompisar på torsdagen? lite mer än 7,5 antar jag?

Dessutom är dekaltrimmning det viktigaste när man skall cykla långt! TREK som Lance och XT vevarmar gör att man blir en grym klättrare! Hade jag bara haft Mavichjul också hade vi nog varit framme en dag tidigare... På andra plats i viktighet kommer däcktryck! :)

Nej, seriöst, skulle jag göra om cyklingen skulle jag nog försöka hitta ett styre som möjligör lite fler sittställningar än ett rakt med barends annars har det funkat kanon med cyklarna. Cyklarna är ju självklart viktiga men att ha rätt kläder med sig är än viktigare! På våra 168 mil hade vi allt från 9 grader och snålblåst via störtregn till varmt och gott i solen, svensk sommar... jag trodde att jag packade ner långkallingarna i onödan... goretexdamaskerna till skorna var nog det plagg jag var mest glad över att jag hade med mig!
 
Re: Jag var uppe på fredagen

noh69; sa:
Dessutom är dekaltrimmning det viktigaste när man skall cykla långt! TREK som Lance och XT vevarmar gör att man blir en grym klättrare! Hade jag bara haft Mavichjul också hade vi nog varit framme en dag tidigare... På andra plats i viktighet kommer däcktryck! :)
Är du säker? Lance kör ju med Bontragerhjul... :)
 
Re: Re: Jag var uppe på fredagen

[/QUOTE]
Är du säker? Lance kör ju med Bontragerhjul... :)
[/QUOTE]

Iofs, men även solen har sina fläckar, den gode Lance fjantar ju runt i Nikeprylar oxå vilket känns rätt så b... :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
koaladaniel Vilken cykel till Vätternrundan? Långcykling 7
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
colan Vilken cykel? Långcykling 6
Sjolidens Vilken Cykel? ? Långcykling 8
rimn Vilken cykel för långfärdscykling? Långcykling 32
Konstantin2004 Vilken typ av cykel behöver jag? Långcykling 24
liquidmonkey Vilken Cykel använder du? Långcykling 1
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
Fri-skis Vilken cykel??? Långcykling 10
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Vilken cykelväg i Skottland, Inverness - Dundee? Långcykling 0
niking Vilken ny styrstångsväska rekommenderas? Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
monnes Vilken Långfärdscykel? Långcykling 2
saclawes Vilken försäkring? Långcykling 0
pergit Vilken sträcka mellan Vånga och Örkelljunga? Långcykling 3
Larseman Försäkring och vilken typ Långcykling 16
lisen82 Vilken är bästa cykelpumpen? Långcykling 9
bikeforfuture Vilken Styrväska? Långcykling 12
PierreOdengard Vilken månad att bege sig? Långcykling 6
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
qonzo Vilken hybrid? Långcykling 4
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
heinzehlers Vilken är bäst i Uppsala? Långcykling 4
avslutatmedlemskap0601 Vad säger lagen om cykling? vilka vägar, vilken sida? Långcykling 38
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
Pask Vilken PC-kedja? Långcykling 2
Jonas P Vilken?? Långcykling 4
stellan Vilken storlek Långcykling 2
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.