Vilken är bästa cykelpumpen?

Hej!

Vill ha tips på en riktigt bra pump. Köpte en pump som normalt ska vara bra, men som började krångla för att sedan helt sluta fungera efter bara några veckors cykling. Vill ha en riktigt bra pump som jag verkligen kan lita på när jag är på långfärd. Har ni tips på modeller och märken?

Tack för hjälpen!
 
En fotpump

är alltid bekvämast att pumpa med, manometer och slang till ventilanslutningen gör det mesta enklare. SKS fotpump fungerar, är stabil och rekordelig, det kommer att finnas slitdelar till den om 15 år då det är dax att serva den, min har gått i 45 år och fungerar klockrent. Finns hos riktiga cykelhandlare.....
 
Jag är nöjd med min Zefal hpx. Den funkar för racing- och bilventil. Det finns väl en gräns för hur kraftig en liten bärbar pump kan bli, men jag tycker att den här funkar lika bra som en fotpump, man måste bara ta fler pumptag för att pressa in samma mängd luft. Recensioner finns genom Google. Läste på en hel del innan köp (som alltid) och det finns även en nyare variant som heter "hpx ASV", som hade fått dåliga omdömen (något om att bilventiler hade knäckts om jag minns rätt).
 
Micklig att få med?

är alltid bekvämast att pumpa med, manometer och slang till ventilanslutningen gör det mesta enklare. SKS fotpump fungerar, är stabil och rekordelig, det kommer att finnas slitdelar till den om 15 år då det är dax att serva den, min har gått i 45 år och fungerar klockrent. Finns hos riktiga cykelhandlare.....

Är inte en fotpump lite micklig att få med på cykeln?
 
En till på Biltema

Fotpump är kanske inget man släpar med på cykelturen, även om den är bra att ha i garaget för dom som inte orkar slå på kompressorn varje gång...
Ute på tur har jag en Biltemapump i plast som fugerar ypperligt. Riktigt lätt är den också. Man får pumpa ganska många slag, men det är lätt att få upp högt tryck och den har hållt i flera år. Den dagen jag tappar bort den blir det att hosta upp 39:90 igen, men det är den helt klart värd. Tror förresten den vann ett test i DN eller nåt, mot betydligt dyrare märkespumpar.

27-507_l.jpg


PS. Fästet är kass, släng det på en gång. D.S.
 
Är det standad ventiler så är en tysk Piper oslagbar, dessutom är den helmetall så om det dyker upp någon snuskgubbe på hemvägen är det bara att klappa till!
Har nu en svenskkopia "Sjösala" men den ger nog också bestående intryck...
 
Crank Brothers

har lätta och kompakta pumpar som tillåter tryck upp mot 8 kg. Bra funktion är att man kan välja stor luftvolym i början av pumpningen och högt tryck i slutet. De minsta får plats i en rätt liten sadelväska på min racer. http://www.cyclecomponents.com/10/sv/artiklar/crank-brothers-power-pump.html

Jag har ett par lite större Biltemapumpari aluminium med manometer som fungerat utmärkt och som med fördel placeras i fäste jämte vattenflaskan på nedre ramröret. Tyvärr säljs de inte längre. Tycker att manometer är bra i garaget och på långtur men inte nödvändigt i repsatsen vid pendling till och från jobbet.

Thure
 
Jag har ägt ett antal mindre cykelpumpar och alla har gett upp efter väldigt kort användning, de har också varit svåra att få upp ett hyfsat tryck.

Idag gör jag så här: ser till att däcket har maxtryck när jag passerar en bensinmack. Jag har dessutom valt att ha bilventiler eftersom jag tycker att dessa är bättre på alla sätt.

I lilla rep-satsen jag har med mig har jag dessutom en sådan där liten kolsyrepatron med pumpmunstycke.... funkar väldigt bra om man ska byta slang på vägen.

Hemma har jag dessutom en billig kompressor för cigg-uttaget på bilen, men den är bullrig, långsam och ger max 3 kg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Vilken cykelväg i Skottland, Inverness - Dundee? Långcykling 0
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
niking Vilken ny styrstångsväska rekommenderas? Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
monnes Vilken Långfärdscykel? Långcykling 2
colan Vilken cykel? Långcykling 6
saclawes Vilken försäkring? Långcykling 0
Sjolidens Vilken Cykel? ? Långcykling 8
pergit Vilken sträcka mellan Vånga och Örkelljunga? Långcykling 3
rimn Vilken cykel för långfärdscykling? Långcykling 32
Larseman Försäkring och vilken typ Långcykling 16
bikeforfuture Vilken Styrväska? Långcykling 12
Konstantin2004 Vilken typ av cykel behöver jag? Långcykling 24
PierreOdengard Vilken månad att bege sig? Långcykling 6
kultingen Köpa pulsmätare för bland annat cykling, vilken? Långcykling 3
qonzo Vilken hybrid? Långcykling 4
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
liquidmonkey Vilken Cykel använder du? Långcykling 1
heinzehlers Vilken är bäst i Uppsala? Långcykling 4
avslutatmedlemskap0601 Vad säger lagen om cykling? vilka vägar, vilken sida? Långcykling 38
Erk Vilken cykel till Kebb? Långcykling 7
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
Pask Vilken PC-kedja? Långcykling 2
Fri-skis Vilken cykel??? Långcykling 10
Jonas P Vilken?? Långcykling 4
stellan Vilken storlek Långcykling 2
koaladaniel Vilken cykel till Vätternrundan? Långcykling 7
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
mrjimpa Bästa vägen genom Spanien? Långcykling 1
Ametz Bästa Liggunderlag 2015 kring 1000:- Långcykling 19
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
Henrik.nu Bästa pakethållare för Ortliebväskor+Tält Långcykling 31
Christian1 Bästa cykelsemestern i Europa? Långcykling 15
Anette Grinde Bästa cykelbutiken i Sthlm Långcykling 1
Christian1 Bästa cykellåtarna!!?? Långcykling 6
desmo79 Bästa cykelväg till Barcelona? Långcykling 5
ihe bästa sättet att klara mig från punktering pga taggiga buskar? Långcykling 10
ihe Låt oss samla våra bästa cykeltips! Långcykling 8
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
Bohak Hur lagar man sadeln på bästa sätt? Långcykling 5
-vickan- Vad är era bästa cykelmärken? Långcykling 1
some0neelse Bästa cykeln? Långcykling 18
Sara Bästa cykelsemestern? Långcykling 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.