Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka

Redan på sextiotalet hade jag en bekant som jobbade extra på vinterhalvåret för att kunna få fler fredagar lediga under senvår och tidig höst. Segling var hans passion.

Under flera år arbetade jag i treveckorsvep och det gav ju månadsvis ett rart hål till semester, resa eller utevistelse.
Hur du löser det beror ju din chef och ert företags arbetssituation.

Men försök tänka utanför boxen.
go tur

Sanjacobi....

Nu skriver du inte din ålder men du är utan familj säger du.
Mitt råd är att du funderar om du kan gå ner i arbetstid och gå runt ändå.
Och således ge dig mer tid att göra det du vill.

Jag var lite i samma sitts själv, bodde och jobbade i en storstad, 40 timmar i veckan.
Trivdes kanon och hade jobbat där i 9 år och i den branschen ända sen skolan.
Men nånstans gnagde ett missnöje, så jag bestämde att inom 2 år lämna stan för skogen.

För att göra storyn kort, gick in i väggen förra sommarn, fick nog av jobb, ort och mitt liv.
Hittade annan ort som på ett bananskal, löste nytt jobb men mindre arb tid och mindre lön då.
Gick ner flera tusen i lön men bor nu väldigt naturnära och har mycket egentid :)

Har aldrig behövt mycket prylar och lever simpelt men skönt.
Tak över huvudet och mat på bordet och sinnesro.

Detta rekommenderar jag starkt.
Ingen kommer att tacka er för att ni slavar bort era liv och inte hinner leva livet.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Erik Olsson kom hit den 22 juli. Hade betänkligheter kring 40 timmars arbetsvecka . Sedan försvann Erik. Någon som har sett honom sedan dess?
Vår Nestor här på Utsidan gav den unga mannen lite råd samt flera andra. Sedan dess är han försvunnen. Är vi oroliga vad som kan ha hänt?

Se där, det gjorde han.

Men egentligen spelar det ingen roll, det är aldrig för sent att sadla om eller försöka påverka sin jobb kontra fritid.

Trevlig helg !!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips