Vägen till att bli en äventyrare som nybörjare?

Hallå!

Jag upptäckte det här forumet av en slump och registrerade mig direkt. Bakgrund: jag är en man, 26 år med en fru och 2-årig dotter. Jag har fått upp ögonen för friluftsliv och äventyrande (vandring / camping / fiske / sightseeing / mountainbiking / paddling i kanot) på sistone, och försöker klura ut hur jag kan göra övergången från stadsbo till äventyrare. Frun är också intresserad av idén, eller är snarare öppen för att prova. Jag tror inte att hon är intresserad i samma omfattning och kommer nog inte att vara intresserad av de mer obekväma/tunga upplevelserna, så det bör vara något att ta i åtanke. Däremot har hon sagt att hon gärna provar att övernatta en natt i skogen, samt provar att fiska. För mig är det snarare att jag har upptäckt en del av mig som jag alltid har känt fanns där. Problemet är att jag inte vet hur man ska göra övergången från en stadsbo till att vara van vid naturen.

Jag har bara varit i skogen när jag gick i grundskolan, och har alltså nära ingen på-plats erfarenhet (bara genom vad jag sett och läst på internet), och jag äger inte heller någon utrustning för ändamålet. I längden vill jag kunna fiska (och antingen ta hem fisken eller äta den i skogen), tillaga mat över en lägereld, campa i en eller några nätter utomhus, vandra och upptäcka naturen i Sverige. Jag är inte intresserad av Bear Grylls-överlevnad, men jag vill inte vara överdrivet bekväm heller. Jag är gärna obekväm och kall emellanåt, så länge jag får uppleva sköna saker och få må bra.

Det viktiga för mig är säkerhet. Det är delvis därför jag når ut till er som är mer rutinerade. Jag förstår att det räcker med att man missar en detalj för att som nybörjare få stora problem, t.ex. att vara oförberedd när en kylig natt kommer, att gå vilse, orsaka skador med eld, dricka kontaminerat vatten, etc. Därför vill jag gärna ha en checklista på vad jag ska tänka på för att vara säker.

När säkerheten är ur vägen och löst, behöver jag en sorts plan. Jag förstår att det är individuellt med hur man gör, eller vill göra, och att jag inte ska ta mig vatten över huvudet och försöka göra för mycket på en gång. Det jag är ute efter är att få foten in som en nybörjare, så att jag med tiden kan utveckla erfarenhet och jobba mig upp mot mer komplicerade upplevelser. Jag kan nämna att jag känner en person som är någorlunda erfaren med att vara ute och fiska och hålla på, och han har gått med på att hänga med ut. Jag vet inte hur mycket han vet dock, så därför vill jag gärna få olika förslag från er.

Tack på förhand för att ni tar er tiden att läsa genom mitt inlägg och om ni väljer att hjälpa mig. Jag uppskattar all hjälp och alla förslag ni kan komma med.
 
Jag har provat mig fram. Börja med kortare äventyr. Träna självdiciplin. Var beredda att avbryta en natt om utrustningen inte håller. För kvalificerat äventyrande som dykning, grottning, klättring, osv krävs utbildning. När det gäller utrustning kan man köpa fel om man inte har erfarenhet. Det finns många trådar om saker här på utsidan. Även om avlägsnande av från kroppen biologiska restprodukter i flytande och fast form. Det var egentligen inte förrän strax innan jag slutade som det fanns ekonomi att köpa det allra finaste och ge sig ut på krävande äventyr. Mycket kommer man underfund med. Den svåraste tiden är regnig vår och höst när inget torkar. Då krävs diciplin för att inte få in onödig vattendroppar i till exempel sovsäcken.

Följ er längtan. Utvecka sen en plan för att nå målet. Ta inga onödiga risker. Mitt favoritcitat i äventyrssammanhang är att det hör till god sed att tömma kissflaskan och låta den svalna innan man lämnar över den till sin partner. Det sammanfattar hur exponerad och integritetslös man är vid extremäventyr. Det är också anledningen till att man kan få en otrevlig överaskning i en begagnad bivack. Nöj er bara inte med att ni skulle vilja göra saker för då blir det inget. /Jan
 
Bear Grylls finns inte på riktigt han är en påhittad tv-figur. Ta på dig stövlarna och gå ut i skogen det kommer att gå jättebra.
 
Håller med hassex, börja med små steg ta er till närmsta skog, försök göra upp eld och grilla lite korv, uppskattas kanske av hela familjen. Köp terrängkartan över närmaste skogsområde. Studera den och följ vägar eller vattendrag för spännande utflykter. Köp ett trangia spritkök och träna hemma (ute) hur du kokar vatten och lagar mat. Sen testar du detta i skogen, ta med en burk köttsoppa enkelt och bra. Du kommer att behöva köpa på dig en del prylar, men stirra dig inte blind på detta i början.
Studera litteraturen (och då menar jag inte överlevnadsböcker) utan typ Yngve Ryds "Eld", Lars Monsen "Vildmarksboken" med flera.
Sen är det dags att köpa ett rött Hillebergtält ;)
 
lär tillsammans

Gå med i någon lämplig friluftsförening som passar er - friluftsfrämjandet, scouterna eller vad som finns i er närhet. Då kan ni lära av andra som troligen har mer erfarenhet och ta det i steg. Börja med dagturer och se till att ni har det bra ute: varma, torra och mätta. Börja med termosmat, fortsätt med stormkök och mat på eld. Bygg på med övernattningar ute, i början där det finns en möjlig reträtt ( tex möjlighet att komma inomhus) om det skulle bli övermäktigt. Provtälta i trädgården om den möjligheten finns.

Lycka till!

/Patrik, lärt mig mycket i både scouterna och friluftsfrämjandet
 
Följdfrågan är snarare var du bor?

Det finns gott om frilufsare lite överallt i vårt avlånga land, vi är ett gäng i Skåne som ger oss ut 1-2 gånger i månaden och sover i tält, vindskydd och hängmatta (hela året) Vi vandrar en bit och lever vildmarksliv och har det fantastiskt bra.
Jag vet att det finns ett gäng i Västra Götaland som drar iväg ganska frekvent med.

Det bästa för en nybörjare är helt enkelt att haka på och lära sig och alla är välkomna.

Starta med det du hittar i garderoben eller kan låna ihop och efterhand kommer du på vad du vill ha och behöver samt vad som passar dig bäst då det mesta i utrustningsväg är individuellt.
 
Börja enkelt både vad det gäller strapatser och utrustning! Även om du bor i en större stad i södra sverige har du förmodligen något naturområde tämligen nära iallafall. En enkel liten tälttur under årets varmare del är inte precis vare sig livsfarligt eller någon större strapats. Vandra en stump och övernatta på en fint ställe. Det som behövs är vettiga kläder och skor. Tält, se om du kan låna annars finns det billiga tält som duger för enstaka tältningar civilsationsnära kampningar(undvik de allra billigaste tälten på typ rusta och Ö&B och liknande dock!). Ska du inte bära det jättelångt behöver det inte vara hyperlätt och det behöver heller inte tåla snöstormar om du är ute sommartid såvida du inte börjar på kalfjället. Vettiga sovsäckar för sommarbruk och liggunderlag är inte så kostsamt heller. Spritkök är billiga, det finns många som har, alltså troligen lätta att få låna och de är lätta att använda. (Dock ej inne i tältet). Laga enkel mat och må gott.
Vill du fiska finns det troligen goda möjligheter nästan var i landet du än befinner dig så vida du har rimliga krav på hur bra fisket skall vara. Det är dock bara i de fem stora sjöarna och efter kusterna fisket är fritt. Annars är det vanligen tillåtet men kräver inköp av fiskekort, vilket oftast är tämligen billigt dock.
 
Tack för alla svar än så länge!

Jag glömde lägga till att vi bor i Lund/Skåne, men kan ta oss ut till närområdet. Under sommaren kan vi köpa sommarkort och ta oss ut var som helst i Skåne (vi äger inte bil). Hoppas inte att det är ett för stort hinder för att göra det som jag beskrivit ovan. Att vi inte har en bil, menar jag.

Jag har läst era svar och ska ta in dem. Återkommer senare.
 
Lund är ju nästgårds, jag bor strax utanför Ängelholm.

Sök upp facebookgruppen "äventyr i Skåne" så hittar du snabbt folket härikring.
 
Inte varit i skogen sedan grundskolan? Aldrig hört något sånt här. Skogen är skogen, hur enkelt som helst. Börja med att ta med färdig mat, smörgås å kaffe och så njuter du av allt annat.
 
Liten rättelse

Tjena börja med att göra som Dr. Manne sa NÄSTAN. Gruppen heter Äventyr FRÅN Skåne. Men du hittar den oavsett. (Bara så du inte blir fundersam). Sen letar du upp någon mullegrupp i närområdet. Tror det finns en på skrylle. (Vet ej hur bussen går där) Sen löser sig nog resten. Stövlar/kängor, regnkläder, tjock tröja o mössa så klarar ni er nog bra... Till en början ;)

Väntar på din intresseanmälan. (Äventyr från Skåne)
 
Man klarar sig ganska bra med saker som man oftast har redan. Gummistövlar och regnjacka tex kommer man långt på. En ryggsäck med spänne för magen är att rekommendera. Tex en beg fjällräven gyro håller länge (min har jag använt i 10 år nu, mamma använde den nog lika länge innan dess).
Lars Fält är en författare som skrivit många böcker om hur man hajkar och lever vildmarksliv, orienterar sig osv osv på ett enkelt och bekvämt sätt. Han har delat upp dom i årstider och områden (tex skog, vinter) och det är rätt bra.

Byxor som klarar att bli blöta och torkar fort är bra. Riktiga frilufsbyxor är värd investering.

go tur :D
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fattigriddare Rast efter vägen Allmänt om friluftsliv 20
pal2 Mysiga tältplatser längs vägen upp genom Sverige? Allmänt om friluftsliv 4
hsp SvettLukt av otvättade kläder drar till sig myggor Allmänt om friluftsliv 0
cloc Bil flytt Vakkotavare till Nikkaluokta Allmänt om friluftsliv 0
Moga Göra om SJ-biljett till Resplus? Allmänt om friluftsliv 9
Anders Hermansson Debatt: Måste vi ta bilen till friluftslivet? Allmänt om friluftsliv 101
GustavOh Vem har rätt till fjällen? Allmänt om friluftsliv 39
Emilioo "Löparskor" i ofodrat läder till vardags? Allmänt om friluftsliv 16
Moga Ringa till fjällstuga? (Aktse) Allmänt om friluftsliv 7
aliquerer Hamburgare till större sällskap: Muurikka? Annat? Allmänt om friluftsliv 17
Moga Muddus, bilväg till Nammavárre? Allmänt om friluftsliv 8
Emilioo Låga/halvhöga stilrena SKOR HELT i skinn!? (Okej, kanske inte slitsulan). Både till skogsturen och kontoret -- finns de? Allmänt om friluftsliv 24
Johan123 Rulla kanot på kanotvagn - Käringsjövallen till Öster-Vingarna? Allmänt om friluftsliv 18
Bastolin Bruksanvisning till äldre Fjällräven tält. Allmänt om friluftsliv 1
skogstrollet123 En annorlunda lösning till skav? Allmänt om friluftsliv 24
Kimkim Naturälskares förhållande till skogsbruk Allmänt om friluftsliv 19
Nitsson Motsvarigheten till utsidan.se i Norge? Allmänt om friluftsliv 6
veni Hur nöjda är ni med organiserade gruppresor till avlägsna platser, ex. Kilimanjaro? Allmänt om friluftsliv 6
eribur Friluftsutrustning till skola Allmänt om friluftsliv 13
TROY GARNER Anchorage till Fairbanks Allmänt om friluftsliv 0
Dosferra Bussgods - matpaket till kungsleden Allmänt om friluftsliv 1
jochnick Min tur till Keb Allmänt om friluftsliv 0
username2 Alternativ till Sörmlandsleden tidigt i maj? Allmänt om friluftsliv 10
KLAGER I Norge ifrågasätts inträdesavgifterna till Nordkap Allmänt om friluftsliv 16
J88 Liner till sovsäck Allmänt om friluftsliv 19
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69
karin_stal Låktatjåkka tågstation till Trollsjön Allmänt om friluftsliv 0
fjellinden Novemberresa till lugn naturskön plats Allmänt om friluftsliv 0
uldall Resa till Kilpisjärvi Allmänt om friluftsliv 22
B4m6i Sovsäck till hund Allmänt om friluftsliv 20
Jojosurf Nikkaloutka till Laddjujavris nedre båtbrygga Allmänt om friluftsliv 3
skogsflicka Gas till campingkök i Yerevan? Allmänt om friluftsliv 1
federico Bränsle till multibransleköket Allmänt om friluftsliv 34
Lajjan Ryggsäck till lång överkropp? Allmänt om friluftsliv 6
Andersgustav Från Utö till Ålö Allmänt om friluftsliv 5
perrypride Tips på 30-årspresent till en vandrare! Allmänt om friluftsliv 20
Jesperspappa Någon som ska till Fair Enough i Isaberg? Allmänt om friluftsliv 0
wayhide Batteri till Pannlampa Allmänt om friluftsliv 5
Lajjan Sommarsovsäck till min kvinna? Allmänt om friluftsliv 5
hbgsnix Söker inspiration till vintertur Allmänt om friluftsliv 6
Tetra Idéer till friluftsrelaterat designprojekt? Allmänt om friluftsliv 2
lost_in_time VARNING, åka till Ryssland om du har utländsk namn/utseende innebär problem! Allmänt om friluftsliv 23
danenbananen Bestättning till segelbåt. Allmänt om friluftsliv 3
Deltidseremiten Buss till Treriksröset? Allmänt om friluftsliv 8
kee.a söker en färja till Skottland Allmänt om friluftsliv 6
Glännman Ungrare på häst på väg till Treriksröset fast i Åmål Allmänt om friluftsliv 4
sveom sjökort till gps Garmin map 60 C Allmänt om friluftsliv 1
andersmossing Tyck till om utredningen av allemansrätten Allmänt om friluftsliv 2
Offshore4ever Utbildning till "Fjäll- och äventyrsledare" Allmänt om friluftsliv 3
Nzuri Friluftsmiddag till många? Allmänt om friluftsliv 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.