Hjullager till gammal cykel

Tjena! Jag har en gammal cykel (typ 1950) med utslitna hjullager. Var och köpte nya men när jag kom hem så märkte jag att de var alldeles för stora. Mina lager ska vara en storlek mindre. Monterade av lagren och åkte runt till olika cykelbutiker i stan men ingen kunde på något sätt få fram denna mindre lagerstorlek, tydligen skulle det inte gå att beställa efter heller.

Någon som vet vart jag kan få tag i nya lager? Är ju löjligt att inte en enda affär i en cykelstad som Linköping kan plocka fram ett par helt vanliga hjullager till en äldre cykel.
 
Bilden du länkar till är inte hela lagret bara kulorna och kulringen. De flesta cykelnav har lösa kulor i lagerbanorna som sitter som jag skrev ovan alltså utan kulring.

Framhjul eller bakhjul? Växelnav?? Är det ett Torpedonav eller ett Sturmey Archer? Borde gå att hitta antingen hela nav eller delar i skrotlagret på en cykelreparationsfirma. Sturmey Archer verkar ha en kulring se http://sheldonbrown.com/sturmey-archer/aw.html

Thure
 
Senast ändrad:
Instämmer med thureb, kulorna ligger lösa i lagerbanan och alltså inte fastsatta i någon ram (kulring). Du kan säkert köpa lösa kulor i passande storlek från de flesta cykelreparatörer om någon saknas, de har även axlar och koner som reservdel (jag fick nyligen byta en axel som gick tvärt av inuti baknavet).
När du skall montera ihop navet är ett tips att fylla lagerbanan med ex rött kullagerfett och sedan trycka fast kulorna i fettet innan axel och kona moteras. Om jag inte minns helt fel tror jag det är 8 kulor på i varje sida, dvs 16 kulor per hjul.
Axlarna har dubbla låsmuttrar så du kan justera så lagret löper friktionsfritt och utan glapp.
 
Senast ändrad:
Har renoverat lite gamla cyklar och det är bättre att gå in på nätet och söka på klassiska cykelsidor och kontakta de ofta mycket kunniga som driver dessa. De ofta ganska unga cykelrepbutiker som vuxit upp som svampar i cykelexpansionens fotspår saknar ofta kompetens och/eller intresse av 50-talets cyklar. Börja med att ange cykelfabrikat och därefter fabrikat på navet, tydliga närbilder är också nödvändigt för att få hjälp. Är du lite avancerad kan du mäta lagerkulorna med en micrometerskruv (ej skjutmått).

Nedan ett exempel på ett nav som satt på en Crescent Fåglum-racer från 1955 som jag hittade i en container vid en gårdsstädning. Framnavets logga säger att det är italienskt och av fabrikat Fratelli Brivio (FB) och denna info. samt bilden gör att man garanterat får hjälp med att ordna sina lagerproblem.
 

Bilagor

  • LX3.2013-05-04.P1150055.Crop.Crescent.jpg
    LX3.2013-05-04.P1150055.Crop.Crescent.jpg
    294 KB · Visningar: 8,422
För hjullagerjobb behöver du konycklar som passar lagerkonorna, fast nyckel som passar låsmuttern.
Nya kulor, trasor, fotogen, plasthink, skruvmejslar, långtrådigt cykellagerfett. Pincett och spetstång underlättar. Tidning under.

Börja med att göra rent hjulet, navet utanför tidningen med trasor och diskvatten, håll på med handkraft tills allt utvändigt är rent.

Över tidningen,ta isär, öppna lagren över hinken så att du inte tappar kulorna, räkna dem, mät dem. Gör rent på insidan.

Är konornas lagerbanor skadade behöver du köpa nya konor. Tag med konorna och hjulaxeln när du köper nya så att det går att återmontera.

Hjulaxeln sitter symetriskt i framhjulet och assymetriskt med distanser i bakhjulet, mät upp och fotografera före demontering.

Ett skjutmått av verkstadskvalitet duger väl för att mäta cykellagerkulor. De vanligast lagerkulorna är i tummått. Mindre fram än bak. Än större i vevlagret och styrningen, minst i pedalerna.

Börja inte montera förrän det är rent och du har grejorna som skall in.
En Handbok eller monteringssidor från Sheldon Brown rekommenderas.
go tur
 
Konor som ser ut som de här måste bytas, eller renoveras om du kan metallslöjd och har en svarv, verksttygssslip.
 

Bilagor

  • IMG_5736.jpg
    IMG_5736.jpg
    22.3 KB · Visningar: 9,064
  • IMG_5734.jpg
    IMG_5734.jpg
    20.6 KB · Visningar: 8,080
Jag förstår faktiskt fortfarande inte vad det pratas om här. Jag tog av hela fälgen genom att ta av 15mm muttrarna och lyfta ur hela hjulet ur ramen. Bakom en sorts skyddsbricka låg ett sådant ringlager mycketmycket likt det jag länkade tidigare. På ena sidan såg det ganska fint ut och var helt funktionellt. På den andra sidan fattades mer än hälften av kulorna och själva "ramen" i kulringen var helt förstörd. Varför skulle det inte gå att bara sätta i ett helt ringlager, likt det som sitter på andra sidan av hjulaxeln, och sedan skruva fast hjulet på cykeln igen? Låter som att ni försöker göra saker otroligt mycket krångligare bara.
 
lösa kulor

Om jag säger så här: Du behöver inte ha själva ringen som lagerkulorna sitter i. Som du har märkt är det väldigt svårt att hitta exakt rätt mått.

Istället kan du alltså lägga in lösa lagerkulor. Titta på den hela sidan av navet och räkna antalet kulor och mät storleken (eller ta med till cykelhandlaren så mäter han).

Lika bra sedan att du byter och lägger lösa kulor på båda sidorna av navet. Förresten kan du nog lägg i en kula mer än vad som sitter i ringen.

För att inte kulorna ska ramla ut hela tiden medan du sätter ihop navet måste du alltså först lägga ett lager fett på kulbanorna, sedan lägga i kulorna, sedan ett lager fett till. Sedan är det bara att skruva ihop och justera lagerspelet.

Lycka till!
 
lagerringar

Som man (kanske) ser på bilden som Thure länkade till så använder inga moderna kvalitetsnav lager med kulringar, lagerkulorna ligger alltid löst.

Vinsten med lager i kulringar är väl att det går snabbare när man ska montera ihop naven. Den stora nackdelen är just den du upplevt Seek Out: om lagren går torra så går lagerringarna sönder och skadar lagerbanorna. Konorna på din cykel ser säkert värre ut än på bilden som Seobserver visar. Om du inte kan byta konorna så kommer naven aldrig att bli perfekta, men med lite tur så kommer de att fungera ändå.

Jag antar att du inte kommer att ställa upp i Tour de France med din gamla cykel, utan bara vill få den att rulla?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 26
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2
Osynlig Finare sidokorg till cykeln Långcykling 4
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
Vägslav Visum till ryssland! Långcykling 4
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
arvidsson.anna Cykla från Uppsala till Lund Långcykling 8
olofca till trelleborg Långcykling 2
Loony Några frågor till alla långcyklister (: Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.