Bygga om MTB till långfärd...?

Tänkte be om lite råd och synpunkter av er...då jag är helt novis i ämnet långcykling!

Har en MTB, Merida Big Nine Maroon
http://www.merida.se/cyklar/mtb/29-hardtail/mtb29-maroon-29

Som jag funderar/undrar om den skulle vara ett val att "konvertera" till att använda för lite långfärdscykling. Ska inte ge mig ut i Europa utan blir det av så är det Nordnorge som lockar...mestedels asfalt och lite grusväg :)!

Nu förstår jag att det finns bättre saker, men det är vad jag har att utgå ifrån....blir jag frälst så kan det bli en annan bättre anpassad i framtiden, men nu är nu :)!

*Packväskor eller kärra?
Har förstått att med packväskor så belastas bakdäcket/fälgar/ekror betydligt mer....men är motståndet "mindre" än att dra en kärra?
För och nackdelar med båda?
De kärror jag fått tips om är Bob och Topeak :)!

*Däck...lite smalare däck ger ju mindre motstånd, något speciellt jag ska ha i åtanke där?

*Sadel.....Brooks B17 verkar dom flesta nöjda med. Förstår att det är till viss del individuellt...finns det andra som ni är nöjda med?

*Styret....bör ju höjas, men ska jag ha kvar orginalstyret/kitta det med något så att jag kan ända händernas läge lite då och då eller bör det bytas...och i sådana fall till vad?


* Skor, kläder och övrig utrustning har jag till stor del redan.

Som sagt, jag är van fjällvandrare men det här är något nytt för mig, så hoppas på lite hjälp av er om det fungerar eller om jag ska tänka om!

/Anders
 
Hälutrymmet behöver du för att kunna cykla. Det betyder att bakväskornas framsida bör vara bakom den cirkeln.
En kärra till Polska Extra Wheel. Själv har jag en Bob.
Vad väger din MTB? Över varje backe skall du lyfta dig, cykel och last.
go tur
 
Däck och växlar är det första jag skulle byta ut.

Däck skulle jag satsa på 35-40 mm breda slicks. Rullar bra och fungarar bra på både asfalt och grusväg. Smaksak om du vill ha "punkasäkra" däck med oftast högre rullmotstånd eller mer lättrullade men ömtåliga varianter. Vikbara däck är extra lätta och extra dyra jämfört med traditionell kanttråd.

Utväxling skulle jag satsa på en racerkassett i bak, förslag 11-23 eller 11-25. Det ger helt enkelt ett bättre flyt på vägen.

Nytt styre eller äldre modeller av långa barends medger växling av positioner, vilket är positivt.

Styrstångsväska är inte helt fel för att ha lättåtkomliga saker typ kartor, plånbok, mobil etc. Bör sättas fast i ett stadigt snabbfäste typ klickfix eller dylikt.
/Niklas
 
Jag har både väskor och kärra, Topeak. Hade cirka 12 kg i väskorna (6 kg i varje alltså). I kärran hade jag cirka 25 kg. Jag körde uppför backar som kräver snökedjor till långtradare på vintern; långa, sugande och branta saker - men hade aldrig problem med kärrtyngden. Växlade ner bara. Har ombyggd racer, Nishiki Competition. Hade en liten styrstångsväska för värdesaker. Hade också en liten löparryggsäck med solladdare bl.a. - och annat som jag inte ville lämna på cykeln om jag behövde lämna den en stund.
Jag behöll racerstyret men höjde det kraftigt men nyutkommen adapter. Skickar med en bild.
 

Bilagor

  • utrust.jpg
    utrust.jpg
    64.9 KB · Visningar: 1,821
Nordnorge kan vara backigt: byt inte till racekassett! MTB-kassett som du redan har är alldeles utmärkt (för du vill absolut ha lätta växlar i uppförsbackarna. för tunga växlar är dåligt för knäna!)

däck så kan till exempel schwalbe marathon supreme vara ett bra alternativ om du vill ha lättrullade och hållbara däck.

styre så kan antingen bar-ends vara trevligt eller styre som On One Mary eller vad du nu kan hitta. det är en smaksak och det finns massor av alternativ!

packväskor bak brukar få plats om man köper packväskor som är inställningsbara (typ vaude eller ortlieb). ett annat alternativ om du vill ha packväskor är att sätta dem på framgaffeln. men detta skulle förutsätta att du byter till en gaffel.

om du har lite pengar att lägga så skulle jag definitivt byta gaffeln du har. utan att ha googlat närmare så tror jag att din RST väger ca 2.5kg eller lite mer. dämpargafflar är dessutom rätt kasst för att cykla på asfalt. en billig stålgaffel (som till exempel salsa fargo v2) väger 1kg och är hållbar och har fästpunkter för pakethållare eller vattenflaskor.

mountainbiken som jag byggde om för att cykla i nordnorge såg ut såhär: http://adventurecrave.se/vastvarldsglidar/

"bikepacking" skulle jag säga är överlägset både kärra och packväskor förutsatt att du är semilättpackare :)
 
Jag hade nog monterat pakethållare, köpt bakväskor o en styrväska, bytt styrstam till nån med lite mer vinkel uppåt, letat reda på långa, barends gummiklädda, alt kort gummiklädda (gummit för värmen, kanske inte behövs på sommaren). Och sen hade jag kört. Definitivt m MTB kassetten kvar, jag har bytt till såna kassetter för att just få den lättare utväxlingen på mina cyklar.

Alla cyklar jag har kollat mått på har haft samma avstånd mellan baknav o vevparti, jag tror inte att du behöver vara orolig för att slå i väskorna. Så länge du monterar pakethållaren vettigt och har justerbara väskor (vill du ha det lite billigare har Biltema väskor som är justerbara, jobbig att ta av o på men det är enda nackdelen jag kan kan se mot Ortliebs, dock gör man ju det rätt ofta).
 
Vad gäller kärror så är Topeaks snabbkoppling bättre än något annat. På och av på en sekund, helt säkert och underbart smidigt.
 
Tack för alla bra olika braiga förslag...spontant känns det som att jag kommer att se om jag får plats med allt genom "bikepacking" samt en liten rygga.
Alternativ två blir pakethållare/packväskor/liten rygga.
Kärra känns lockande, men jag tror jag startar så här....så får jag se hur det känns!

Viktmässigt så kommer jag att ligga på 6-7kg(tält, sova, kök, kläder). Lämpligt kan väl vara att ha mat för ett par dagar(700g/dag) och köpa med lite allteftersom.
Hmm...kommer nog att ha med något kilo till i ombyte, kanske hittar en fin topp att gå upp till samt ledigare byxor om man ska gå på byn som en vanlig människa :)!
Så låt oss säga 10-12 kilos packning, utan packväskornas vikt inkluderat!

Gaffeln som sitter på väger 1.85kg...och ställde in den på max hårdhet idag när jag var ute och...tja, hyffsat stela är dom. Men ska absolut titta på en annan framgaffel.

Nu ska man bara hitta rätt och bra saker :)!
 
Kona MTB

Hej.

Jag cyklade med min Kona Pahoehoe med dämpare fram genom Sverige och även ner till Charmonix och tillbaks utan problem.

Bytte däck och slang till Continental Top Contact, dyra men inte en punka.

Har en vanlig billig pakethållare bak och en i aluminium fram från Delta, köpt på Globetrotter.
Den har jag fäst med rörhållare, medföljade fästllare tyckte jag var för klena.
Genom Sverige hade jag packväskor och styrstångsväska , med tanke på motvinden jag hade varje dag ångrade jag att jag inte tog Bobtrailern.

Ner till Charmonix tog jag trailern i ställeft och styrstångsväska vilket jag tyckte var bättre. Där besteg jag Mt Blanch, tog 1 öl på en lokal sylta ( kan varit fler) sedan cyklade jag hem igen.

Ska sägas att jag hade solsken varje dag genom Sverige, regnade max 7 timmar på 21 dagar. Imen vilken jävla motvind.
Genom Europa hade jag 3-4 skurar och mestadels medvind och sol.

Ska du köpa packväskor kolla Globetrotter, dom brukar ha bra pris på en utgåva i orange/svart.

Stefan
 
Jag får med allt som i en vanlig ryggsäck....dock är det lättpackning som gäller om man ska köra detta, och jag har en liten rygga på mig också..typ 20L

Ska införskaffa i en fullsize framebag så jag kan få i ännu mer på själva cykeln.
https://www.alpkit.com/products/stingray

Kök är detta...dock med större mugg

Tält....största modellen jag kan ta med mig
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jens of Dalarna Bygga en långfärdscykel – hur svårt kan det vara? Långcykling 19
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
didrok87 Bygga egna 28" hjul Långcykling 19
lodynator Bygga om en dbs classic till längfärdshoj Långcykling 1
MatsMats Köpa/bygga långfärdscykel Långcykling 9
hannessandahl verktyg till att bygga hjul... Långcykling 5
ellep69 bygga cykel Långcykling 15
emet Bygga cykel Långcykling 16
alven Bygga om gammal racer Långcykling 28
Multi S. Bygga cykel Långcykling 18
sanjacobi Iceland by Wheels, MTB i högländerna Långcykling 8
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Långcykling 0
sirugo Frakta MTB på flyg Långcykling 7
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Supreme Cykeldator på MTB Långcykling 8
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
realout Asfalts-slicks til MTB? Långcykling 2
jimpaw Ferrino MTB eller R.P Skystar 2.1 ????? Långcykling 0
Avslut090305 MTB-touring! Långcykling 0
argento SPD-pedaler - skillnader mellan racer och MTB? Långcykling 6
Running Farmer Kungsleden på MTB i slutet av september Långcykling 1
Nyman Köpa MTB på beslagauktion Långcykling 6
piper råd om cykelstorlek? och MTB på långa vättern? Långcykling 8
Sallle cykleväska på mtb? Långcykling 3
jamo Klickfix passar inte på tjockt mtb-styre Långcykling 3
rolfs Tidsvinst Racer vs MTB? Långcykling 13
chinerunner Riksgränsen-Piteå 75 mil MTB Långcykling 2
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
obiwan Northshore mtb i Växjöskogarna! Långcykling 0
Test005 Ny på MTB, nybörjarutrustning. Vad tror ni? Långcykling 0
HenkeD MTB val? Långcykling 11
bergholm Val av MTB? Långcykling 0
Tobias_P Kungsleden med MTB Långcykling 9
bergochcykel SPD-pedaler och MTB fšr nybšrjare Långcykling 2
Rillo Scott Boulder MTB Långcykling 0
ghynton MTB-tips till stigar, fjäll och långturer Långcykling 1
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
Mz Lufttryck i MTB Långcykling 7
pezeta Att byta gaffel på MTB Långcykling 2
jmlove Vive la France:Normandie-Atlantkusten-Pyrenerna på MTB Långcykling 0
Lina J MTB-klubbar i Nacka/Hellas? Långcykling 1
Öst MTB i Gbg området Långcykling 3
lappelill Bromsbelägg till MTB Långcykling 2
BOBen mtb kompisar Långcykling 1
millamill mtb-klubb i sthlm Långcykling 3
mountain Traningsprogram, MTB Långcykling 1
mejsel Ont i ryggen vid mtb Långcykling 6
a_forsgren köptips på billig mtb? Långcykling 10
d-b Bra cykelbutik (MTB) i Stockholm? Långcykling 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.