ang. visum till centralasien.

Hej!

Hej kära vänner, jag har snubblat över ett litet problem, som jag inte vet hur jag smidigast skall handskas med.

Jag har tänkt att till sommaren cykla genom centrala Europa och vidare österut vidare över centrala Asien. Men jag vet inte ännu hur jag skall gå till väga med visumen. Jag kommer så långt som till Georgien utan att behöva söka visum. Därför kommer jag att behöva söka visum till Azerbaijan, Turkmenistan, Uzbekistan, Tajikistan och slutligen Kina som är också mitt mål med cyklingen. Vet att i Tajikistan så är det visum on arrival.

Nu är frågan, hur skall jag gå till väga när jag söker visumen. Skall man söka allt här i Stockholm eller söker man det i landet innan det landet man skall in i? Dessutom är visumen till Turkmenistan, Uzbekistan ganska dyrt, på vardera 3000kr per visa.

Någon som har erfarenhet av det här?

Tacksam för all hjälp!
 
www.caravanistan.com har all information du kan behöva! guldkälla. Jag ska göra samma resa som dig i sommar och är ganska påläst.

Lite information kort sagt kan jag säga att, om du ska åka båt från azerbaijan så kör till kazakhstan. Turkmenistan kommer du inte få ett turistvisum till - endast transit på 5 dagar med fixerat in och ut datum, samt att du behöver visum för det land du kommer ifrån och det du ska ut till från Turkmenistan innan du kan söka turkmen visa.

VOA gäller bara om du flyger in i länder i centralasien, inte via landsgräns. Att söka i Sverige är inte heller en möjlighet eftersom de flesta visum hinner bli ogiltiga innan du når landet (3månader oftast). De flesta som cyklar silk road kör via Iran (visum till Iran i Turkiet) och söker alla visum för kommande länder i Tehran eller Mashad samtidigt som man förlänger sitt Iranska visum.

Kinesiskt turistvisum är i princip endast möjligt, och enklast att få i Iran enligt rapporter från caravanistan.

Lycka till!
 
Visum till Kina - är det något som införts de senaste tolv åren? När jag var i Hongkong för över tio år sedan (Hongkong överfördes från britterna till Kina 1997) var det bara att lämna flygplatsen och ta tåget till Kowloon... Eller är det särskilda regler för den gamla brittiska kolonin?
 
Visum till Kina - är det något som införts de senaste tolv åren? När jag var i Hongkong för över tio år sedan (Hongkong överfördes från britterna till Kina 1997) var det bara att lämna flygplatsen och ta tåget till Kowloon... Eller är det särskilda regler för den gamla brittiska kolonin?

Hong kong har eget visum samt voa och delar inte samma visum som mainland Kina.
 
Min erfarenhet är att kinesiskt visa är giltigt i sex månader om du får det i sverige, så söker du strax innan du åker kanske det räcker? Jag sökte och fick 30 dagar(minimum) genom att boka en tur och retur biljett med sas och sedan avboka den inom 24h och få hela summan tillbaka. (Ta en kopia på biljetten) Boka hotell på hotels.com och avboka dom. Lite krångligt kan tyckas men jag svär hellre lite hemma i soffan än i velar i ovisshet i Iran. Visumet sa inget om vart jag skulle komma in i landet eller hur (tror jag)(heeeeheee). Vill du ha 60 dagars tror jag du får knåpa ihop en ganska lång reseplan och boka många hotell för att sedan avboka men om jag minns rätt så var det bara ett fåtal ställen du kunde få förlängt på eller så får du flyga till HK.

Tror jag har en kopia på visumet så om någon kan tyda det så kanske dom kan säga om det säger något om hur man ska komma in i landet.

stantours.com har väl också någon användbar service.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chrille_g Ang. visum i kombination till cykelresa Långcykling 3
KristianMattiasson ang. cykelställ för bil Långcykling 4
ekan93 Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
awesome Ang första riktigt långa cykeläventyr Långcykling 15
chilihead Frågor ang. singelspeed. Långcykling 5
flindra En nybörjarfråga ang. bromsar Långcykling 10
erikahl ang landsvägstävlingshjul, vad är lättast/tåligast? Långcykling 27
hank2000 visum usa och centralamerika Långcykling 1
Vägslav Visum till ryssland! Långcykling 4
maddewahlund Visum Iran, Saudiarabien, Indien och Bangladesh Långcykling 7
Karlaugust Visum Ryssland Långcykling 4
j_stellan Visum till USA Långcykling 5
PierreOdengard Visum-ansökan Långcykling 21
j_stellan Visum till Algeria och Libyen Långcykling 2
mothesta Hur skall man fixa alla visum? Långcykling 15
mothesta Visum till Östeuropatur? Långcykling 3
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 26
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.