Några frågor till alla långcyklister (:

Hejsan allihop! Det är så att jag ska göra en idrottsfördjupning i skolan och har valt att skriva om just långcykling och "långcyklister", då jag tycker att det verkar vara ett fantastiskt sätt att resa och ta del av världen på och själv skulle vilja göra en längre cykelresa i framtiden.
Därför skulle jag bli jätteglad om jag kunde få lite hjälp av er erfarna vad gäller långcykling här på forumet (som jag har läst i ett bra tag men aldrig postat i förut) med att besvara några frågor till min uppsats (och för att det i allmänhet skulle vara väldigt kul att veta):

Vad är det som lockar och motiverar till att göra en resa av detta slag? (Istället för att bara ta t.ex. planet)

När i livet, så att säga, kom ni på att detta var något ni ville göra, och hur lång tid tog det sedan innan ni slutligen gav er iväg på äventyret?

Hur bra förberedda var ni fysiskt inför detta?

Tär det mycket på psyket efter otaliga dagar på cykel när man vet att man har minst lika många dagar kvar och i så fall, hur hanterar ni detta?

Hur har ni gått tillväga ekonomiskt, jobb, sponsorer?

Edit: Förresten, när blir cykling långcykling enligt er? Är det efter ett antal dagar, mil...?

Skulle bli jättejättetacksam för svar! :D :D / Loony
 
Senast ändrad:
Vad är det som lockar och motiverar till att göra en resa av detta slag? (Istället för att bara ta t.ex. planet)

När i livet, så att säga, kom ni på att detta var något ni ville göra, och hur lång tid tog det sedan innan ni slutligen gav er iväg på äventyret?

Hur bra förberedda var ni fysiskt inför detta?

Tär det mycket på psyket efter otaliga dagar på cykel när man vet att man har minst lika många dagar kvar och i så fall, hur hanterar ni detta?

Hur har ni gått tillväga ekonomiskt, jobb, sponsorer?

Edit: Förresten, när blir cykling långcykling enligt er? Är det efter ett antal dagar, mil...?

"det är vägen som är mödan värd"... när jag cyklar cyklar jag inte för att komma fram till en viss plats som jag vill besöka. jag cyklar för att jag vill cykla en viss sträcka. att ta flyget då vore ju dumt.

jag kom på att jag ville testa långfärdscykling för ett par år sedan när jag närmade mig 40. jag önskar att jag hade kommit på det tidigare, men bättre sent än aldrig. jag träffade två personer som var/hade varit ute på cykeläventyr. ett år senare började jag trampa runt östersjön. jag hade inte tränat. jag skadade mig direkt, men jag ignorerade skadan och kom runt.

eftersom jag GILLAR att vara ute och cykla är det aldrig psykiskt påfrestande att ha många dagar kvar. jag brukar däremot bli deppig när en tur lider mot sitt slut. jag skulle helst vilja vara ute och cykla hela tiden. det kan vara svårt att komma tillbaka till det vanliga livet efter en längre cykeltur. men det går :)

ekonomin: jag jobbar och lever billigt. det är inte särskilt dyrt att åka på cykelsemester, inte ens om den pågår i tre månader. pengarna är inte problemet, snarare det där med att få ledigt.

vad är långcykling? ja, jag tycker nog att en långcykling kräver övernattning. två övernattningar. men det är ändå en kort tur då :) upp till tre veckor är nog en ganska kort långcykling för mig. kanske skulle jag tänka annorlunda om jag hörde om nån som var ute en vecka och cyklade 20 mil om dagen. det blir ju en ganska ok sträcka av det också.
 
Man hinner se mycket, är ute hela dan, kan komma ända fram till stadskärnorna etc, det är billigt, äta skall du ändå. Vägen finns där, din cykel och du.
Kortturer runt Östersjön och en lite längre till Italien. Sydhavsöarna i Damark är en bra övningstur.
Näppeligen långfärdscyklist men ändå cyklist.
go tur
 
Varför stiga upp på morgonen när man kan ligga kvar i sängen ? Varför flyga iväg någonstans när man kan stanna hemma ? Varför ta en biff&bärs när man kan överleva på havregryn och vatten ? Varför cykla när man kan ta bilen ? Varför titta på 50tum HD-TV när det finns radio ? Varför Smartphones and Apps när det finns bakelit-telefoner ? Varför köra bike-touring och campa i regnet när man kan ta en all-inclusive ?
To have an interesting & challenging time !!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
basti Frågor om utrustning till Muirwoods Långcykling 16
ekan93 Massor med frågor ang Treriksröset - Smygehuk Långcykling 12
Henrik.nu Frågor: Surly Long haul trucker Långcykling 23
Henrik.nu Frågor om långfördscykling Långcykling 2
spatman frågor inför cykling. Långcykling 2
Swift Tre frågor inför min cykeltur Långcykling 8
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
Nitsson Cykla från Stockholm - Malmö, har några blandade frågor Långcykling 6
-challe- Frågor om en längre cykelfärd Långcykling 12
sagoland Lite frågor: Västerås-Skåne (-Arvika) Långcykling 8
Suveran Frågor ifrån en nybörjare! Långcykling 33
pedalen Lite frågor om Cannondale Touring 1 Långcykling 8
perlarsson Cykling på Åland, frågor Långcykling 5
jimpaw Blandade frågor inför Norge resa. Långcykling 1
Everard Polen - om någon har frågor... Långcykling 0
pergit två frågor! Långcykling 5
chilihead Frågor ang. singelspeed. Långcykling 5
jimpaw diverse frågor inför sommarens norge resa. Långcykling 9
jimpaw kom på lite fler frågor !! Långcykling 4
jimpaw blandade frågor treriksröset -> smygehuk. Långcykling 9
jimpaw frågor angåeende cykel på tåget.... Långcykling 14
pad Suntour, Sugino, Shimano. Många frågor!! Långcykling 3
fuzzly Tallin-Istanbull frågor som kräver svar snart Långcykling 4
Murre101 Lite frågor om vättern Långcykling 5
heinzehlers Frågor kring montage av "Tubus Duo Lowerider." Långcykling 5
skogstroll Lite frågor... Långcykling 1
pergit 2 amatörer m.fler frågor! Långcykling 5
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 26
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.