• Vi har ju bytt forum och det finns säkert en del att förbättra. Har du problem? Titta först i forumet Felrapporter om felet redan är känt. Om inte så kan du starta en ny tråd där. Har du förslag på förbättringar eller andra synpunkter så passar ett inlägg i Funktionsförslag bättre.

Nya hjul till långfärd!

Hej! Jag letar med ljus o lyckta efter nya hjul till min långfärdshoj! De börjar bli slitna och måste bytas. Både hjul, lager och drev. Vart hittar jag en Proffsig hjulbyggare eller handlare i Göteborg och finns det 42-ekerhjul?
 
Vart hittar jag en Proffsig hjulbyggare eller handlare i Göteborg
VarT? På det måste förstås svaret bli : därT!
Men på frågan VAR är svaret att det förstås är bäst om du bygger dina hjul själv, särskilt till en långfärdscykel dels för att du då vet att hjulen är 100% OK och att det då borde göra det enklare att själv räta och fixa eventuella andra problem under färd
Men om du ändå vill betala ngn annan för hjulbyggningen är svaret på den frågans VAR:
Anders(?) på Veloform
En liten brasklapp: Jag bor på 2a sidan Sverige och har själv aldrig ens besökt Veloform.

<REDIGERAT> Jag är uppenbarligen (minst) 5 min sen </REDIGERAT>

finns det 42-ekerhjul?
Det tvivlar jag på, allra vanligast är med korsade ekrar på båda sidor av hjulet
i sådana hjul är därför antalet ekrar delbart med 4 (28, 32, 36 osv)
(Det finns undantag, förstås. Men de struntar jag i, åtminstone i den här tråden)
 
Starka Tandemhjul byggs med 48 ekrar, CH företaget DT har både ekrar med nipplar och nav. Andra företag bygger fälgar, men utan att veta dimensionerna är det svårt att ge råd. Jag är övertygad om att Veloform kan hjälpa dig hela vägen.
 
Starka Tandemhjul byggs med 48 ekrar
Med tanke på hur svårt, och dyrt, det kan vara att få tag på 48-håls fälgar och nav tycker jag att TS borde kunna nöja sig med 32 ekrar. Åtminstone med rätt val av fälg.

CH företaget DT har både ekrar med nipplar och nav. Andra företag bygger fälgar, men utan att veta dimensionerna är det svårt att ge råd.
DT Swiss tillverkar även en hel del riktigt bra fälgar, tex de här: DT Trekking Rims
Men precis som du skriver är det svårt att ge råd utan att veta mer om vilka fälgdimensioner, och typ av broms, TS behöver.
DT tillverkar även riktigt bra, starka och tåliga (upp till 120kg!) MTB-hjul med 28 ekrar
Även om fälgen är den viktigaste delen hos ett hjul, kan man själv få åtminstone ännu lite bättre hjul med 32 ekrar och nav med bättre flänsplacering, men även då behöver jag veta mer om TS hjul för att kunna ge konkreta råd.

Jag är övertygad om att Veloform kan hjälpa dig hela vägen.
+1
 
Kolla upp Ryde Andra 40 (finns med 36h som nog är det bästa alternativet för långfärdare). Ekrarna jag använder är Swiss DT Alpine III. Låt ett proffs bygga hjulen åt dig.
 
Ekrarna jag använder är Swiss DT Alpine III.
Nja, just DT Swiss Alpine III är en eker jag brukar avråda från.
Detta eftersom den vanligaste anledningen till ekerbrott inte är pga överbelastning utan utmattning.
En stor anledning till utmattningsbrott i ekerböjen är att ekern inte har tillräckligt med stöd. Det är vanligast med nav med onödigt stora hål (>2,4mm) och/eller onödigt tunna navflänsar
DT Swiss Alpine III är ju fetare i böjen (2,3mm) men det gör också att ekern är styvare där och därför är det svårare att forma den så att den får tillräckligt stöd i böjen.
Ett bättre sätt är att använda DT Comp ekrar (eller motsv 2,0mm ekrar) och ekerbrickor för att fylla ut i hålet och ge böjen bättre stöd, det står en del hos Sheldon om det: http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#initial

En bättre lösning är ekerbrickor


Ytterligare en framgooglad bild där skillnaden i stöd i ekerböjen med resp utan brickor syns tydligare
Eker_brickor.jpg


Men eftersom man måste trä på en bricka på varje eker blir det för dyrt (jmf med DT Alpine-ekrar) för hjul man inte bygger själv, även om det är bättre.

Bäst är förstås nav som inte har onödigt stora hål!

OBS
En DT Alpine III eker är inte styvare (eller starkare) jmf med DT Comp, eftersom båda är 1,8mm i mitten.

Mitt förslag till TS är alltså att du allra helst bygger hjulen med DT Comp-ekrar (eller motsv 2,0/1,8mm ekrar) och om det behövs använder ekerbrickor i mässing.
 
Försökte skicka PM men gick inte. Tror jag startade ny tråd istället. Förstår inte nya layouten :) Hör av dig via PM!
 

Logga in