Nya hjul till långfärd!

Hej! Jag letar med ljus o lyckta efter nya hjul till min långfärdshoj! De börjar bli slitna och måste bytas. Både hjul, lager och drev. Vart hittar jag en Proffsig hjulbyggare eller handlare i Göteborg och finns det 42-ekerhjul?
 
Vart hittar jag en Proffsig hjulbyggare eller handlare i Göteborg
VarT? På det måste förstås svaret bli : därT!
Men på frågan VAR är svaret att det förstås är bäst om du bygger dina hjul själv, särskilt till en långfärdscykel dels för att du då vet att hjulen är 100% OK och att det då borde göra det enklare att själv räta och fixa eventuella andra problem under färd
Men om du ändå vill betala ngn annan för hjulbyggningen är svaret på den frågans VAR:
Anders(?) på Veloform
En liten brasklapp: Jag bor på 2a sidan Sverige och har själv aldrig ens besökt Veloform.

<REDIGERAT> Jag är uppenbarligen (minst) 5 min sen </REDIGERAT>

finns det 42-ekerhjul?
Det tvivlar jag på, allra vanligast är med korsade ekrar på båda sidor av hjulet
i sådana hjul är därför antalet ekrar delbart med 4 (28, 32, 36 osv)
(Det finns undantag, förstås. Men de struntar jag i, åtminstone i den här tråden)
 
Starka Tandemhjul byggs med 48 ekrar, CH företaget DT har både ekrar med nipplar och nav. Andra företag bygger fälgar, men utan att veta dimensionerna är det svårt att ge råd. Jag är övertygad om att Veloform kan hjälpa dig hela vägen.
 
Starka Tandemhjul byggs med 48 ekrar
Med tanke på hur svårt, och dyrt, det kan vara att få tag på 48-håls fälgar och nav tycker jag att TS borde kunna nöja sig med 32 ekrar. Åtminstone med rätt val av fälg.

CH företaget DT har både ekrar med nipplar och nav. Andra företag bygger fälgar, men utan att veta dimensionerna är det svårt att ge råd.
DT Swiss tillverkar även en hel del riktigt bra fälgar, tex de här: DT Trekking Rims
Men precis som du skriver är det svårt att ge råd utan att veta mer om vilka fälgdimensioner, och typ av broms, TS behöver.
DT tillverkar även riktigt bra, starka och tåliga (upp till 120kg!) MTB-hjul med 28 ekrar
Även om fälgen är den viktigaste delen hos ett hjul, kan man själv få åtminstone ännu lite bättre hjul med 32 ekrar och nav med bättre flänsplacering, men även då behöver jag veta mer om TS hjul för att kunna ge konkreta råd.

Jag är övertygad om att Veloform kan hjälpa dig hela vägen.
+1
 
Kolla upp Ryde Andra 40 (finns med 36h som nog är det bästa alternativet för långfärdare). Ekrarna jag använder är Swiss DT Alpine III. Låt ett proffs bygga hjulen åt dig.
 
Ekrarna jag använder är Swiss DT Alpine III.
Nja, just DT Swiss Alpine III är en eker jag brukar avråda från.
Detta eftersom den vanligaste anledningen till ekerbrott inte är pga överbelastning utan utmattning.
En stor anledning till utmattningsbrott i ekerböjen är att ekern inte har tillräckligt med stöd. Det är vanligast med nav med onödigt stora hål (>2,4mm) och/eller onödigt tunna navflänsar
DT Swiss Alpine III är ju fetare i böjen (2,3mm) men det gör också att ekern är styvare där och därför är det svårare att forma den så att den får tillräckligt stöd i böjen.
Ett bättre sätt är att använda DT Comp ekrar (eller motsv 2,0mm ekrar) och ekerbrickor för att fylla ut i hålet och ge böjen bättre stöd, det står en del hos Sheldon om det: http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#initial

En bättre lösning är ekerbrickor
4281550260_f2c767144a_b.jpg


Ytterligare en framgooglad bild där skillnaden i stöd i ekerböjen med resp utan brickor syns tydligare
Eker_brickor.jpg


Men eftersom man måste trä på en bricka på varje eker blir det för dyrt (jmf med DT Alpine-ekrar) för hjul man inte bygger själv, även om det är bättre.

Bäst är förstås nav som inte har onödigt stora hål!

OBS
En DT Alpine III eker är inte styvare (eller starkare) jmf med DT Comp, eftersom båda är 1,8mm i mitten.

Mitt förslag till TS är alltså att du allra helst bygger hjulen med DT Comp-ekrar (eller motsv 2,0/1,8mm ekrar) och om det behövs använder ekerbrickor i mässing.
37143_00_d.jpg
 
Försökte skicka PM men gick inte. Tror jag startade ny tråd istället. Förstår inte nya layouten :) Hör av dig via PM!
 
Nja, just DT Swiss Alpine III är en eker jag brukar avråda från.
Detta eftersom den vanligaste anledningen till ekerbrott inte är pga överbelastning utan utmattning.
En stor anledning till utmattningsbrott i ekerböjen är att ekern inte har tillräckligt med stöd. Det är vanligast med nav med onödigt stora hål (>2,4mm) och/eller onödigt tunna navflänsar
DT Swiss Alpine III är ju fetare i böjen (2,3mm) men det gör också att ekern är styvare där och därför är det svårare att forma den så att den får tillräckligt stöd i böjen.
Ett bättre sätt är att använda DT Comp ekrar (eller motsv 2,0mm ekrar) och ekerbrickor för att fylla ut i hålet och ge böjen bättre stöd, det står en del hos Sheldon om det: http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#initial

En bättre lösning är ekerbrickor
4281550260_f2c767144a_b.jpg


Ytterligare en framgooglad bild där skillnaden i stöd i ekerböjen med resp utan brickor syns tydligare
Visa bilaga 32409

Men eftersom man måste trä på en bricka på varje eker blir det för dyrt (jmf med DT Alpine-ekrar) för hjul man inte bygger själv, även om det är bättre.

Bäst är förstås nav som inte har onödigt stora hål!

OBS
En DT Alpine III eker är inte styvare (eller starkare) jmf med DT Comp, eftersom båda är 1,8mm i mitten.

Mitt förslag till TS är alltså att du allra helst bygger hjulen med DT Comp-ekrar (eller motsv 2,0/1,8mm ekrar) och om det behövs använder ekerbrickor i mässing.
37143_00_d.jpg


Mycket intressant, tack för det!

Jag undrar om du har någon input på mina 27.5-hjul som jag håller på att researcha. Kommer använda däck upp till 3.00" men kanske även 2.60-2.80... men det blir 3.00" på första set-up. Tubeless. Ramen har boost spacing.

Jag kikar främst på DT Swiss HX581 tillsammans med DT Swiss 350 Classic och DT Comp. Jag hade föredragit 36h men hittade inga lämpliga fälgar.

Idag hittade jag dock dessa nav - alltså hybrid istället för classic. Dessa verkar ha mer stöd för ekrarna och så som du nämner ovan. Känner du till dessa nav? Rekommenderar du dem? Vilka ekrar? Rent av Alpine III till dessa eftersom det finns mer stöd till dem? Eller skulle du köra med comp även med dessa nav?

Känner du till någon fälg som du anser är ett bättre val om man cyklar jättetungt lastad månader i sträck?

Och ja, bygget sker av proffs. :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
hannessandahl verktyg till att bygga hjul... Långcykling 5
Shockstone snabba fälgar/hjul till cykel (Shimano/Rolf/Mavic) Långcykling 1
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Henrik.nu Bra hjul- Vad är er erfarenhet? Långcykling 29
ViPER^- Vettiga hjul för touring/långfärd? Långcykling 8
didrok87 Bygga egna 28" hjul Långcykling 19
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Skipper_ BOB YAK på 28" hjul Långcykling 6
Corax På två hjul genom Asien Långcykling 11
Bulgakov bakfälg/hjul Långcykling 7
Soffgrupp Storlek på pakethållare kontra Hjul/Ram Långcykling 4
bikebug Biltemas hjul Långcykling 53
Daniel XY Ekra om hjul Långcykling 4
avsl0912 11 juni föråkare Vätternrundan på 1 hjul under 24 tim. Långcykling 6
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5
jimpaw är det stor skillnad på 26 och 28 tums hjul ? Långcykling 16
Banankontakt Mässan På Två Hjul Långcykling 8
Räv Rävsson Nishiki hjul, klarar de längre färder? Långcykling 3
på två hjul/ sthlm Långcykling 0
swejaan Hjul storlek med packning? Långcykling 4
barend Fråga om hjul Långcykling 4
abielk Långfärd - Hjul Långcykling 10
Kristoffersson Hjul? Långcykling 1
BosseBaron Fixa ett skevt hjul Långcykling 3
jd Fälgar/hjul Långcykling 2
lejon på 2 hjul längs USA´s västkust Långcykling 2
Bertil Spänna ekrar på skevt hjul ? Långcykling 5
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 26
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.