Kedja till tandemcykel

Hejsan!
Jag skall byta kedja på min tandemcykel som jag köpte begagnad för 33 år sedan, en robust cykel med sköna linjer. Främre kedjan är 178 cm lång inklusive kedjelåset och har 139 rullar, förmodar det motsvarar 139 länkar, varav en halvlänk (bred i ena änden som på ytterlänk och smal i andra som på en innerlänk).
Nu har jag tittat på en kedja på Biltema med datan 1/2 x 1/8” 116L. Vad betyder de två första måtten, är det bredden på rullen, diametern på rullen eller centrum till centrum mellan rullarna? Om de två första måtten passar lär jag få köpa två kedjor och dela en och sedan slå ihop en stump med den andra kedjan för att komma upp till 139 länkar. Men sedan blir det knöligt att få tag på halvlänken, det låter inte så kul att köpa en för 18 kr på någon hemsida för att sedan betala 79 kr i frakt, den blir ju dyrare än en hel ovannämnd Biltemakedja!
Om nu jag får förklarat vad måtten betyder känner någon till var man kan köpa en tillräcklig lång kedja så man slipper skarva?
Trevlig helg!
 
Du skriver inte var du befinner dig - men rådet måste naturligtvis vara att
ta med cykeln till närmaste riktiga cykelverkstad. De fixar det där på kort tid...
/Odd
 
Hej igen!
Jag befinner mig i Kullabygden om det hjälpa mig med frågan, jag tror ej vi har annat måttsystem här än i resten av sverige (dock använder vi ej tum). Jag är en sådan som gillar att meka och vill inte lämna bort det roliga till andra, Jag har nyligen gått i pension så tid har jag gott om. Då det nu är en retrocykel var det kanske andra standardmått på kedjor de hade för en generation sedan så jag vill kunna mäta för att se om de moderna kedjorna passar.
Ha det gott!
 
De 2 första måtten är avståndet mellan nitarna och innermåttet på kedjan, dvs hur breda dreven skall vara.



Om du har kvar den gamla kedjan är det bara mäta på den och översätta till tum. Observera dock att längden mellan nitarna på gammal nött kedja blir längre än på en ny kedja pga slitaget. Om kedjan är riktigt sliten har den nött in sig med dreven, så då kan du få byta drev oxå.
 
Senast ändrad:
Om det nu kan hjälpa... Till en vanlig cykel krävs olika "breda" kedjor beroende på hur många växlar man har bak, 7 / 9 / 10 / 11 osv. Vilka tum-mått vet jag inte. Antalet länkar kan man ofta justera själv mha kedjebrytare.
 
Växelsystemet avgör kerdjebredden. Vad har din tasndem för växelsystem? Vilka kedjebredder hade den främre respektive bakre kedjan? Eftersom du skall byta kedja hur ser kedjeklingan/orna bak ut, hajfenor byt till korrekta. Gör ren fram och bakdreven.

go tur
 
Har din tandem exentriskt framdrev. I så fall ställ det i bakersta löget före kedjebytet. Du kommer att behöva en kedjebrytare.
Köpekedjor i rätt längd brukar vara 116-120 länkar (två rullar) långa. Räkna länkarna på de gamla kedjorna.

go tur
 
Senast ändrad:
Har du slack i främre kedjan? Har du mätt om kedjan är så sliten att den behöver bytas?

Finns praktiska kedjeslitagemätare. https://www.bikester.se/red-cycling...UTHJCRq4mX-WIQmE9gcWqfwb5a_RK2NYaArlBEALw_wcB

Vissa firmor säljer cykelkedjor på metervara. Då kan du få exakt antal länkar. Det är antalet länkar som är viktigast exakta längden på kedjan ökar som skrivits tidigare med slitaget. Tror inte du behöver någon halvlänk beställ en halvlänk längre än du har. Jag som har flera liggcyklar beställer kedja från t ex https://shop.ginkgo-veloteile.de/en/Drive/Chains/

Kedjeväxlade cyklar har nästan alltid smalare kedjor och drev än oväxlade och navväxlade cyklar.

Mät innermåttet på innerlänken/rullbredden respektive bultlängden=nitlängden med ett skjutmått.

Kedjor för oväxlade cyklar har beteckningen 1/2" X 1/8" / bultlängd: 8,6 mm

Kedja för 7 och 8-delad kedjeväxlad cykel har beteckningen 1/2" x 11/128" med bultlängden 7,3 mm
9-delat osv ytterligare smalare.

Finns massor av meckarhjälp på nätet och speciellt på Youtube.

Thure
 
Senast ändrad:
Tack för alla svaren!
Nu har jag fixat halvlänken så nu skall jag bara bestämma mig för hur mycket man skall lägga ut för kedjorrna till en sådan gammal cykel. Vet någon om de relativt billiga singel speed-kedjorna hos Klas Ohlson och Biltema är bra (rostskydd och styrka med mera)? Cykeln har inga växlar men den bakre kedjan måste tåla två personers benstyrka medan främre är stark nog till ett par ben .

Det var kul att Utsidan har cykelforum också. Jag har annars bara varit aktiv vid GPS diskussionerna då jag ofta var ute och cyklade i de länderna jag varit i genom jobbet. Har cyklat mycket i England, Japan och Australien men också i länder man har högertrafik till exempel i USA där de stal min cykel (tog mig 5 timmar att gå tillbaka till båten).
Nu får jag väl nöja mig med att cykla runt i Kullabygden till skillnad från min dotter som nyligen cyklade Geneve-sjön runt. Lustigt, hon och hennes cyklande fästman är bra på att cykla långt och backigt men de klarade inte av att cykla min tandemcykel.
Ha en bra cykelsommar!
 
Billig singelspeedkedja funkar sannolikt helt OK om du inte cyklar så många hundra mil om året. Cyklar man i ur och skur så är det smutsen som sliter på kedja och drev. I Kullabyggden kan kanske salt från havet vara en faktor också men förvarar du din tandem under tak så blir det nog inga problem.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Erkabubben Kedja, kassett och vevparti - hur ofta är det värt att byta? Långcykling 14
Bemme rengöring av drev och kedja Långcykling 14
Brune Förzinkad kedja Långcykling 1
vid skillnad på 1/2- 1/8 kedja och en 1/8 - 3/32 kedja ? Långcykling 4
vid skifta mellan olika drev krävs det att kedja byts? Långcykling 18
emparasso Byta kedja själv? Långcykling 23
Pask Vilken PC-kedja? Långcykling 2
BOH Problem m kedja och kransar Långcykling 3
JonRoo Avhopp av kedja!!! Långcykling 1
stellan Rengöring av kedja och dyl Långcykling 7
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 26
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2
Osynlig Finare sidokorg till cykeln Långcykling 4
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.