Kedja till tandemcykel

Borde inte två billiga kedjor, två kedjelås och en kedjebrytare lösa ditt problem?
Ta med gamla kedjan och kolla i butik att de är lika breda, borde vara klassade som "oväxlade" eller liknande, då du inte har kassetväxel. Köp kedjelås som matchar den kedjebredden.
Koppla ihopa de två kedjorna med ett kedjelås, lägg dem bredvid varandra på plant underlag och kapa svnsen på den dubbla där dem gamla tar slut och sätt ihopa med kedjelås 2.
Dra inte ut den gamla kedjan om den töjt sig utan lägg dem hyfsat nit-mot-nit med den nya kedjan när du måttar.

Ibland är det en omväg att räkna i mätetal, när du har en fix referens i form av gamla kedjan och kan kapa bort överflödet.

Ska du såga till två lika långa plankor, visst kan du mäta fram dem både, men mät den ena noga och använd sedan den som mall för att kapa den andra - samma princip.

/Patrk
 
Hej igen!
Jag kollade måtten på kedjan innan jag skulle köpa en ny, då halvlänken jag fick tag på passade inte (var för smal), och fann att måtten inte stämde med en 1/2 x 1/8, se min kedja nedan. Fanns det andra mått innan Berlinmurens fall? Det står W Germany på kedjan (cykeln är tillverkan i Hälsingborg står det på den).
Vilket tum-mått stämmer bättre in? Den gamla kedjan kan jag inte sätta tillbaka för jag råkade städa bort både dess kedjelås och halvlänk innan jag stack på semester.

1697223749901.jpeg
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Hur säker är du på att center center måttet är större än 1/2"? Bredare än standard är logiskt på en tandem och går nog att få tag i men längre länkar tror jag är mkt ovanligt då då även kugghjulen måste ha andra mått.

Termer för halvlänk etc mm sökbara termer kan du hitta i The Complete Guide to Chain - U.S. Tsubaki https://www.ustsubaki.com/wp-content/uploads/the-complete-guide-1.pdf

Vad är det för mått på moped och motorcykelkedjor?

Lycka till!

Thure
 
Hej igen!
Jag kollade måtten på kedjan innan jag skulle köpa en ny, då halvlänken jag fick tag på passade inte (var för smal), och fann att måtten inte stämde med en 1/2 x 1/8, se min kedja nedan. Fanns det andra mått innan Berlinmurens fall? Det står W Germany på kedjan (cykeln är tillverkan i Hälsingborg står det på den).
Vilket tum-mått stämmer bättre in? Den gamla kedjan kan jag inte sätta tillbaka för jag råkade städa bort både dess kedjelås och halvlänk innan jag stack på semester.

Visa bilaga 42683
Jag tror du mätt på skrot, cykelkedjor har 1/2" delning. Oavsett inre bredd.
 
Senast ändrad:

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.