Byta kedja själv?

Är detta svårt, vad behöver jag?

Sökt runt lite på nätet men inte hittat någon bra hemsida som förklarar detta, kan ju vara bra att kunna om man behöver byta sin kedja i ödemarken eller om man bara vill spara lite pengar och byta den själv.

Cykeln jag har är en Crescent Niak med 3 kransar fram och 8 bak största kransarna är 48 (fram) & 34 (bak) om det nu spelar någon roll. Jag skall använda mig av IG-kedja står det på framkransen.

Jag behöver:
1. En kedja av samma märke och längd som den jag har. (finns alltid min längd att tillgå eller behöver jag kapa till rätt längd, vad är rätt längd?)
2. En kedjebrytare för att få bort den gamla kedjan? (är det ett speciellt stift jag skall trycka ut eller vilket som helst? Hur fungerar/använder jag en kedjebrytare?)
3. Verktyg för att få på den nya kedjan, vilket använder jag? Behöver jag ett stift till den nya kedjan eller följer det med min nyinköpta kedja?

Övrigt att tänka på?

/Emil
 
Korta kedjan

Du behöver mycket riktigt en kedjebrytare för att korta kedjan så den får lika många länkar som den du har nu.

Om du köper en Shimanokedja så följer det med sprinten för att sätt ihop kedjan med kedjebrytaren.

Ett bra alternativ är att köpa en Connexkedja som har en sorts speciallänk som inte behöver kedjebrytare för hopfogning eller isärtagning.

Lycka till. Detta är inte svårt. Instruktioner finns förmodligen i kedjeförpackningen.

Annars kan du kika t ex här http://www.bikeforums.net/barnettes/barnetts_ch26.pdf

Det finns många bra siter på www med instruktioner för meckning kika lite här på forumet så får du fler adresser.

Thure
 
Inte svårt

Det är som Thure skriver inte svårt att byta kedja, men kom också ihåg att om du kört långt på kedjan så måste du också byta kasetten bak.
 
PowerChain

Nya kedjor har oftast fler länkar än vad man behöver. Räkna länkarna på den gamla så får du rätt antal.

Skall du inte använda den gamla kedjan mer så kan du dela den var som helst för att få av den. Det är bara att trycka ut en nit med en kedjebrytare. Skall du ut på långfärd så kan det vara fiffigt att ta med ett multiverktyg som innehåller en kedjebrytare.

PowerChain (PC) gör bra kedjor, och har också ett kedjelås som man kan sätta ihop och lossa med bara händerna. Inga verktyg behövs.

Peter
 
Du har redan fått bra svar ovan och det är inte svårt att byta kedja. Det finns mycket utförligaiga steg-för-steg beskrivningar på http://www.parktool.com

Dom har en massa tutorials för din cykel så det är en bra ide att gå dit när du har problem med något.

Hakan
 
Dåliga erfarenheter av speciallås

Jag känner inte till fabrikaten Connex och Powerchain som nämns här, men allmänt har jag dåliga erfarenheter av kedjor som fogas ihop utan verktyg. De speciallänkar jag har stött på har blivit så slitna att kedjan har börjat knäppa varje gång länken passerar en krans efter bara ca 100 mil.
 
Re: Dåliga erfarenheter av speciallås

GunnarH; sa:
Jag känner inte till fabrikaten Connex och Powerchain som nämns här, men allmänt har jag dåliga erfarenheter av kedjor som fogas ihop utan verktyg. De speciallänkar jag har stött på har blivit så slitna att kedjan har börjat knäppa varje gång länken passerar en krans efter bara ca 100 mil.

Jag köpte faktiskt Connex-kedja från Globetrotter och den har fungerat felfritt i ett par år nu.
 
Fel fråga!

Kedja, bakkrans och vevkrans är ett system för kraftöverföringen. Alla delar måste passa. Kedjan och bakdreven slits mest. Har profilen på taggarna på bakkransen ändrars så behöver man inte bara byta kedja utan även vända på (går tyvärr inte på alla bakdrevskonstruktioner) alternativt byta bakkransarna. Har cykeln gått många kedjor titta på vevdreven med när du skall byta kedja. Att anpassa kedjelängden är enkelt, räkna. Ett kedjebrytarverktyg behöver inte kosta skjortan. Claes Ohlsons duger utmärkt. För att demontera bakkransen behöver du ett par kedjepiskor och helst ett skruvstycke. Samma leverantör som ovan.
Låter det knäppigt eller skrikigt när ett mekaniskt system rör sig så är något fel! Leta efter felet systematiskt. Justera bort det alternativt ta bort den knäppande delen. Kedjelås i utanpåliggande växlar är en ständig källa till oljud. Speciellt i drev med inbyggd växlingshjälp.
När du har av bakhjulet, inspektera och ev byt/justera ekrar och ekerspänning så att ditt hjul är runt och rakt.

God tur

Johan K
 
Re: Fel fråga!

johankse; sa:
Kedja, bakkrans och vevkrans är ett system för kraftöverföringen. Alla delar måste passa. Kedjan och bakdreven slits mest. Har profilen på taggarna på bakkransen ändrars så behöver man inte bara byta kedja utan även vända på (går tyvärr inte på alla bakdrevskonstruktioner) alternativt byta bakkransarna. Har cykeln gått många kedjor titta på vevdreven med när du skall byta kedja. Att anpassa kedjelängden är enkelt, räkna. Ett kedjebrytarverktyg behöver inte kosta skjortan. Claes Ohlsons duger utmärkt. För att demontera bakkransen behöver du ett par kedjepiskor och helst ett skruvstycke. Samma leverantör som ovan.
Låter det knäppigt eller skrikigt när ett mekaniskt system rör sig så är något fel! Leta efter felet systematiskt. Justera bort det alternativt ta bort den knäppande delen. Kedjelås i utanpåliggande växlar är en ständig källa till oljud. Speciellt i drev med inbyggd växlingshjälp.
När du har av bakhjulet, inspektera och ev byt/justera ekrar och ekerspänning så att ditt hjul är runt och rakt.

God tur

Johan K

Det var väl längesen man kunde vända på kransarna. Så länge inte den nya kedjan kuggar över tycker jag inte man behöver byta kransar. Connex-kedjan har ett lås som är särskilt anpassat för utanpåliggande växlar och ger inget ljud ifrån sej. På tal om oljud tycker jag man även ska kolla sadelstolpe och styrstam innan man börjar byta en massa grejer. Ta loss, gör rent, fetta in. Utslitna och gropiga kulbanor i hjulnavet ger gärna slumpmässiga klonkljud ifrån sej. Då kan man nog satsa på ett nytt hjul helt och hållet tror jag.
 
Re: Dåliga erfarenheter av speciallås

GunnarH; sa:
Jag känner inte till fabrikaten Connex och Powerchain som nämns här, men allmänt har jag dåliga erfarenheter av kedjor som fogas ihop utan verktyg. De speciallänkar jag har stött på har blivit så slitna att kedjan har börjat knäppa varje gång länken passerar en krans efter bara ca 100 mil.
Oh, så praktiskt! Jag brukar ändå byta kedja efter 100-130 mil så det är ju kanon med sådana tydliga signaler... ;)
 
Re: Re: Dåliga erfarenheter av speciallås

mördarsnigel; sa:
Jag köpte faktiskt Connex-kedja från Globetrotter och den har fungerat felfritt i ett par år nu.

Hur många mil höll den alt. har den hållit?

Jag anses köra mina kedjor ohyggligt långt innan byte, 300 till 500 mil. M.a.o byter jag en eller två gånger per säsong.
 
Re: Re: Re: Dåliga erfarenheter av speciallås

klippen; sa:
mördarsnigel; sa:
Jag köpte faktiskt Connex-kedja från Globetrotter och den har fungerat felfritt i ett par år nu.

Hur många mil höll den alt. har den hållit?

Jag anses köra mina kedjor ohyggligt långt innan byte, 300 till 500 mil. M.a.o byter jag en eller två gånger per säsong.
Det kan jag nog inte svara på tyvärr, men jag fick tipset genom en jobbarkompis som tills nyligen varit elitcyklist och han tyckte Connex-kedjan var den bästa han använt. På vilket vis den var bra brydde jag mej inte om att kolla. Han bytte åxå kedja ofta, eftersom hans bakkransar kostade 4500 och han ville att de skulle räcka så länge som möjligt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.