Problem att byta gummi till mina v-bromsar.

Hejsan!
Jag har köpt nya gummin till mina bromsar och jag får dem bara att sitta snett och vint mot fäljen. Det gäller speciellt på ena sidan och nu undrar jag om det kan vara så att själva v-bromsen eller kanske gaffeln har fått sig en kyss och blivit sne... Undrar nu om det kanske går att använda ändå och att det "sliter sig rätt"... det förra - utslitna - satt ju rätt. Har läst nånstans att det skall vara längst avstånd mellan fälg och gummi längst fram, men på ena sidan är det tvärs om... vad tror ni?
 
heinzehlers; sa:
Har läst nånstans att det skall vara längst avstånd mellan fälg och gummi längst fram, men på ena sidan är det tvärs om... vad tror ni?
Bromsar skall monteras och justeras så att de har tårna (framänden) något inåt. Detta gör man bl.a. för att undvika gnissel och få ett jämnare slitage. Tacx, http://www.tacx.nl/ , har ett speciellt hjälpmedel som man kan använda för att få till detta men det går naturligtvis bra utan ett sådant också även om det tar något längre tid.
Jag har testat verktyget för justering av cantileverbromsar och då funkar det bra.
[Ändrat av haskell 2005-07-12 kl 12:02]
 
haskell; sa:
Tacx, http://www.tacx.nl/ , har ett speciellt hjälpmedel som man kan använda för att få till detta men det går naturligtvis bra utan ett sådant också även om det tar något längre tid.

Det handlar väl i princip om att lägga ett litet mellanlägg mellan klots och fälg baktill (en bit glasspinne?) och sen trycka klotsarna mot fälgen (några gummiband?)?

Men sen beror det ju lite på hur infästningen ser ut. På billigare bromsar så rör sig väl allting när man försöker dra åt så det blir snett fast det satt bra innan man började dra åt.
 
På Tektros belägg

Jag använder Tektros belägg från Biltema. På dessa är det en fasad hylsa på monteringsbulten som man kan vrida och därmed ställa rätt "toe-in" för beläggen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.