Cannondale problem.

Jag undrar om det är fler som haft detta liknande problem mid sina Cannondale cyklar? Under min 4 veckors semester cyklade jag och en kompis ca. 2600 km. Ganska omgående så började min cykel att låta från vevlagret. Ett tickande ljud som kom en gång per pedalvarv och på samma ställe varjve pedalvarv. Eftersom cykeln är så gott som ny oroade jag mig inte speciellt över slitage. Det här tickande ljudet försvann sedan någon dag men återkom igen. Och mot slutet av resan så tyckte jag att det började låta mer (starkare). När det kom regn så försvann ljudet helt.

Packningen på 25kg gjorde ingen skillnad om man tog av cyklen. Så vad kan det vara? Cykelramen är gjort i Aluminium.... någon som känner igen detta?
 
Knepigt

Orsaken till ljudet/glappet kan sitta på många ställen. Börja med att dra åt insexbultarna som håller framdreven på plats.

Dra åt vevarmsbultarna men gör inte som jag gjorde dvs drog för hårt så att bulten gick av det blev en krånglig och dyr historia.

Kolla pedalerna.

Om detta inte hjälper kan du ta bort vevarmarna med en avdragare och dra åt infästningen av vevarmskassetten i ramen.

Det fanns en tråd om liknande ljud tidigare i våras där tipsades om att gå tillbaka till butiken.

Lycka till

Thure
 
Sadelstolpen?

När jag haft knirkande och knäppande ljud vid trampning på min cykel så har det varit sadelstolpsbulten som behövt dras med ett undantag. Kontrolleras lämpligen med att ställa sig upp och trampa.

Undantaget var en pedal som knäppte. Jag stog upp och det lät ändå. Häktade loss höger fot från pedalen och trampade och rog runt med vänster det knäppte. Gjorde sanmma med höger det knäppte inte. Åtgärd, monterade loss pedalerna fettade gängorna skruvade fast dem igen å tyst vart det.
 
Hade samma problem på min cykel med aluminiumram. Speciellt vid belastning knarrade det med pedalerna alltid på samma ställe. Drog åt allt som kunde dragas och försökte smörja tramplagret. Inget hjälpte. Skruvade då bort sadelstolpen och hällde i en kaffekopp olja. Allt knarrande försvann och har inte återkommit efter 50 mil.
Koivu
 
Fetta in

hhhh; sa:
Hade samma problem på min cykel med aluminiumram. Speciellt vid belastning knarrade det med pedalerna alltid på samma ställe. Drog åt allt som kunde dragas och försökte smörja tramplagret. Inget hjälpte. Skruvade då bort sadelstolpen och hällde i en kaffekopp olja. Allt knarrande försvann och har inte återkommit efter 50 mil.
Koivu

Jag använder fett, vilket i.o.f.s. olja är oxå.
 
Fetta in!

swejaan; sa:
Jag undrar om det är fler som haft detta liknande problem mid sina Cannondale cyklar?
...
Ganska omgående så började min cykel att låta från vevlagret. Ett tickande ljud som kom en gång per pedalvarv och på samma ställe varjve pedalvarv.
....
När det kom regn så försvann ljudet helt.
Det kan vara många orsaker till missljudet.
Men en vanlig orsak till missljud med alu-ramar och kapslade vevpartier eliminerar man genom att lägga rikligt med fett, tex kopparpasta, i vevlagrets gängor.
Det skall funka med vanligt fett oxå men kopparpasta skall ha längre livslängd.
Det finns tom de som förespråkar alupasta istf kopparpasta när både ram och vevelager är i alu
36-910_l.jpg

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=719&iItemId=83243

Har du inte de vevlagerverktyg som behövs kan en cykelhandlare enkelt fixa det.


/Håkan
 
Jag har samma problem med min Cresent. Ett tickande ljud som återkommer en gång per trampvarv. Jag lämnade in cykeln på service och då bytte dom trampor, kedja och bakdrev eftersom det var dags för det. Tickandet återkom efter några mils cyklande. Lämnade in den på nytt och fick då ett nytt vevlager. Tickandet återkom efter någon mil.
Nu ska jag testa tipsen som ni andra har gett och se om jag blir av med problemet.
/ Johan
 
Haqr haft samma problemos med min Cannondale warrior.... försvann dock efter en redig insmörjning.... smörjer lika ofta som jag cyklar nu hehe... men tyst e det i allafall
 
Problem lösning?

Efter min tur till Nordkap med ny cykel hade jag ett problem under stora delar av resan med ett tickande/ knackande ljud från vevlagret.
Under vintern har jag skruvat isär allting och tagit mig en titt. Efter att jag tagit ut vevlagret såg jag att att sadelstolpen på ramen, den vertikala delen av ramen, som är svetsad till vevlagerhuset hade två styrtappar som var synliga in i den gängade delen på huset. Jag antar därför att det kan vara det som orsakat det missljud jag hade under resan. (Några fler tcyks ha avhjälpt det med olika mängder fett på alla möjliga ställen). Jag använde fett och tryckte in i styrtapparna, hålen, så gått det gick och hoppas att det skall medföra att ljudet försvinner till nästa säsong. (Har inte provat om det hjälper, men det verkar vara troligt.)
Återkommer med en slutgiltig rapport när jag kommit igång med Toruring cykeln på våren.
vevlager.jpg
 
Ett tickande ljud som kommer en gång per pedalvarv (klockvis) kan oftast härledas till pedalerna.
Ett knirkande ljud kommer oftast från vevarmarna.
Ett klonkande ljud kommer oftast från vevlagret.

Jag vill avråda från att använda kopparpasta till en aluminiumram då pastan är elektriskt ledande och kan leda till galvanisk korrosion.

Jag använder Shimanos monteringspasta som hittills givit bra resultat.

/Martin

http://www.cykelforum.se
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.