Lager till Cannondale T800?

Hej!

Är det någon som vet den fullständiga beteckningen på Cannondales hjullager till en T800? Det är det bakre lagret på kedjekranssidan som deformerats. Mycket dåligt med tanke på att cykeln bara har rullat ca 300 mil. Jag har försökt få hjälp av Henrikssons cykel och sport i Borås där cykeln är inköpt. De vet inte vad det är för lager och har nu haft över tre månader på sig att ta reda på det, men de verkar inte bry sig. Jag har inte kunnat cykla på den under hela sommaren. Jag har mailat Cannondale men de svarar inte på mina mail. Sån här service är ju precis det man längtar efter på en långfärdscykel, inget engagemang från tillverkare eller försäljare. Vore tacksam om någon av er vet vad det är för lagerbeteckning...

Mvh

Daniel Halldorf
 
Byt nav (hjul)

Om du har sådana problem att få fram ett ynka lager till baknavet, så kanske du skulle byta ut baknavet till ett av Shimanos bättre MTB-modeller typ LX eller XT. Shimanos bättre nav är väl beprövade och det finns gott om reservdelar till dem om olyckan skulle vara framme.

Om du ändå ska byta nav, så se till att byt ut fälgen också.

/Niklas
 
Skaffa nya hjul!

Precis som Niklas Ingvar-Nilsson tycker jag att du bör skaffa nya nav.

Men jag tycker att du samtidigt bör skaffa helt nya hjul, åtminstone nytt bakhjul.

Det bästa är om du köper bra delar och bygger ihop hjulet själv, det är inte svårt och även 1a hjulet man bygger blir bra men det tar lite tid, typ 2-4timmar.
Men det är ändå klart snabbare än tre månader!

Om du inte vill bygga hjueln själv tycker jag inte att du skall köpa dem hos Henrikssons cykel och sport i Borås.
Jag tycker fö att du inte skall låta dem få några av dina pengar längre.

Du kan spara en hel del pengar på att köpa dina hjul, och de flesat andra cykel prylar, från Tyskland.
Tex här finns det ett bra bakhjul för 90 Euro
http://www.boc24.de/epages/bicycles...ct/View/122915?CatID=351000062&ProdPerPage=20

Eller varför inte köpa ett nytt framhjul samtidigt, lagret i ditt nuvarande behöver säkert också bytas snart.
Båda hjulen för 150 Euro
122972-1.jpg

http://www.boc24.de/epages/bicycles...ct/View/122972?CatID=351000064&ProdPerPage=20



De flesta c
 
Bygg hjulet själv

Precis som Håkan Carlsson skriver, så är det bäst att byta ut hela bakhjulet. Byter man ut både fälg och nav, brukar man sällan behålla ekrar och ekernipplar :)

Att bygga hjulen själv är inte bara kostnadseffektivt. Det är lärorikt också. Dessutom får du full kontroll på hjulen och kan lätt rikta hjulen vid behov.

För att resultatet ska bli bra, fodras tre saker: Kunskap, tålamod och bra verktyg.

Grundläggande hjulkunskap finns det gott om på nätetet, t.ex http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html och http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/rikta.html

Sheldon Brown har en utmärkt arikel på engelska om hjulbyggnad http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html

Bra verkyg är (som vanligt) halva jobbet.

En bra ekernyckel kostar runt en hundring. Se till att välj rätt storlek!

Ett riktställ är ett mycket värdefullt hjälpmedel, även om det i nödfall fungerar med ramen/framgaffeln och fälgbromsar. Enklare ritkställ kostar runt 500 kr och proffsriktställ kostar runt 3000 kr och uppåt.

En ekertensiometer är mycket användbar, då hjulets styrka (och hållbarhet) är direkt beroende av hur hårt ekrarna är spända. Många hjulbyggare har svårt att känna hur hårt ekrarna ska dras, vilket resulterar i onödigt svaga hjul. Mer info finns på http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/ekertensiometer.html

/Niklas
 
Tack för era råd! Ja, det bästa vore väl förstås att bygga sig sitt egna hjul men det får nog bli ett senare projekt. Det är ju inget fel på fälgen eller ekrarna (ännu!) och det känns lite onödigt att byta det redan. Men ska jag iväg på en längre tur igen så bör jag nog fundera mer på det.

Jag vet att navet är Cannondale Wind men det räcker inte för Henrikssons cykel och sport i Borås. Jag får väl kanske byta fälg och ekrar i alla fall. Nä, precis, man ska inte skaffa sig såna här grejor som är så svåra att få tag på. Shimano borde ju vara ett säkrare kort kan man tycka...

Mvh

Daniel Halldorf
 
Prata med någon som kan och säljer Canondale, kanske? Vi har haft kontakt med Cykloteket i Stockholm ang. Canondale, både cyklar vi köpt där och annorstädes.
De har varit bra att ha och göra med.

Cykloteket
Norra Stationsgatan 75-77
Stockholm, STOCKHOLMS LÄN 113 64
08-54549390

Andra försäljare i Sverige kan man hitta på http://gb.cannondale.com/bikes/cstores/index.html , "Find a dealer" uppe i högra hörnet.
 
Konstigt att Henrikssons att inte kunna fixa lager till Wind. Det borde bara vara för dom att logga in på Cannonales dealerhemsida och bläddra sig fram. Men det kanske inte finns...

Däremot så skulle jag avråda dig från att fixa Wind-baknavet. Det är ett ökänt dåligt nav och kommer ganska snart att pajja igen. Jag vet inte hur många Wind-nav som jag hört talas om pajja. (framnavet verkar däremot hålla bättre).

Skulle satsa på ett annat nav. LX och XT är ju prisvärt.

Stalle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daniel XY Cannondales lager Långcykling 6
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 26
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2
Osynlig Finare sidokorg till cykeln Långcykling 4
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
Börner Dokumentärfilm om cykling till Asien Långcykling 3
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
Vägslav Visum till ryssland! Långcykling 4
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
arvidsson.anna Cykla från Uppsala till Lund Långcykling 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.