Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val?

Min plan ser ut som så att jag ska cykla från Gdansk med start sista veckan i mars 2013, via Lodz, Krakow (Polen), Svolen (Slovakien), Budapest (Ungern), Graz (Österrike), Maribor (Slovenien), Zagreb (Kroatien) och slutligen Trieste (Italien).

Det är första gången jag cyklar långdistans och sträckan är 1557 kilometer om man använder gångverktyget på Google Maps då cykelalterativet inte fungerar - jag har från 21 dagar på mig innan semestern är slut - är det ett vettigt mål?

Det ska ju vara semester jag tänker mig runt 10 mil per dag och ha 5-6 vilodagar.

Jag hör gärna tankar kring min plan och länderna i övrigt.

Mycket tacksam för svar!

/Marcus
 
Det låter genomförbart. Man kan måste ta någon dag där de blir mer än 10 mil för vädret kan spela in om man t.ex. får kraftig motvind en dag.

Har inte cyklat i någon av dessa länder utan Tyskland är det närmaste. Det man kan tänka på är att det är mer folk i dessa länder än i Sverige så vissa tider kan de bli trångt på både hotell och campingplatser.

Åker du i juni är de dock inga större problem för huvudsemestrar i många sydligare länder i Europa är i augusti.
 
Långcykling

Det låter realistiskt. Jag är avundssjuk på dina planer men önskar dig lycka till. Sitter fast i ekorrhjulet men om några år har jag pension. Då kommer jag om hälsan står mig bi. Har mest cyklat i Sverige.
 
Jag är mycket tacksam för svar, eller tips för den delen.

Jag har ändrat planen en del då jag insett att jag kommer nog bli testad nog så mycket utan att ge mig själv för stora hinder så jag har lagt om min rutt till södra Europa.

På min blogg går det se ett inlägg mer specifikt var jag tänkt cykla. :)

http://nordlund75.blogspot.se/

En lite fjantig, men säkert väldigt vanlig grej, är att jag tänkt doppa däcken i dom hav jag når, det vill säga det Adriatiska havet, Joniska havet och Egeiska havet.

Sen kan man ju fortsätta så för jag funderar redan på att cykla från Amsterdam och ner över alperna och stanna i Cannes.
 
Ditt nya ruttval är definitivt spännande.
Flyger du från Malmö? Det går billigt lågprisflyg Malmö-Skopje: wizzair.com (man väljer till cykel redan när man köper biljetten)

Jag har rest (och vandrat) ganska mycket i både Makedonien och Albanien, mycket vackra och trevliga länder!

Tycker att din rutt är bra. Ett par små tips:
- Makedonien. Söder om Gostivar hade jag nog åkt via Debar istället, en mindre väg med mindre trafik genom fin natur.
- Om du får ont om tid kan du ta en liten genväg från Podgradec via Korce till Permet, den vägen sägs vara superfin.
 
jag tycker du gör ett misstag om du missar Tirane. Är man intresserad av arkitektur, god mat så är det ett självklart val. Sen tror jag att det finns "coola" klubbar också. Bor du på hostel så vet de. Själv är jag för gammal men mina hostel kompisar var ute på nätterna.
 
Jag tycker att Tirana är en helt OK stad, men kanske mindre intressant än andra albanska städer. Den är hyfsat modern numera, inte lika exotisk som andra albanska städer, och arkitekturmässigt tycker nog jag att den är ganska ointressant. De fåtal historiska byggnader som finns kan inte mäta sig med de i t.ex. Berat. Jag gillade Berat och Shkoder bättre. Har hört bra saker om Gjirokaster och Korca också.

Men är det nattliv du söker så är nog Tirana ett bra val :)
 
Vad kul med så bra svar!! :)

Karpaterna.se;
Jag tänkte flyga från Stockholm (då jag bor där) om det nu inte är mycket billigare att flyga via Malmö med den transfer som det kräver.

När det gäller rutten så har jag inte valt vägar alls då jag är helt okunnig kring områdena och det är svårt att hitta så specifik information - det jag hittade var intressanta delmål sen så la Google Maps rutten. Jag är mycket tacksam för att tips på bättre vägval så länge det inte lägger på för många mil.

Jag funderade kring Durrës och Tirana så jag kanske får lägga till dom alternativt byta ut något annat - jag siktar på att ha två veckor på cykel samt en vecka till vila/sightseeing och vill inte boka upp för många delmål.
 
Vägen från Elbasan till Tirana är att det går uppför i kanske 15-20 km med toppen på 850 meter. Därifrån går det nedför hela vägen till Tirana. Inta alltför mycket trafik.

Jag kom från Tirana till Elbasan. Gillade nedöfrsvägen till Elbasan. I Elbasan finns det en bred boulevard med caffeer på vänster sida. En kebab och öl där och du är nöjd.

Jag gillade Tiranas arkitektur för deras försök att färglägga de öststatsgråa husen med pastellfärger. Jag fick berättat för mig att den första borgmästaren efter frigörelsern var konstnär och uppmanade människorna att måla husen för att staden skulle bli snyggare.
 
Har du MTB eller liknande med kraftiga däck? Eller är det släta asfaltvägar du är ute efter?

Flyg Malmö-Skopje brukar hamna på ca 500 kr enkel resa. Cykel kostar 300 kr extra.
Men om du bor i Stockholm så lönar det sig knappast att åka till Malmö.
 
Jag gillade Tiranas arkitektur för deras försök att färglägga de öststatsgråa husen med pastellfärger. Jag fick berättat för mig att den första borgmästaren efter frigörelsern var konstnär och uppmanade människorna att måla husen för att staden skulle bli snyggare.

Ja det var samma sak jag gillade. Det var borgmästaren Edi Rama (tror att han var både basketspelare och konstnär innan han blev politiker) som målade husen. När jag var där 2007 var det hyfsat nymålat, men nu i somras hade färgerna bleknat en hel del. Intrycket var inte lika slående längre, men fortfarande coolt. Jag har några bilder från Tirana 2007 här.

2007 var 95% av alla bilar i Tirana Mercedes, ganska bisarrt. Så är det inte längre. Staden (och hela landet!) förändras i snabb takt. Däremot ser man mestadels Mercedes i andra städer och på landsbygden fortfarande.

Jo, Tirana är definitivt värt ett besök! Min poäng är bara att jag personligen gillar Berat m.fl. städer bättre. Jag älskade Tirana 2007 men nu i somras tyckte jag att staden var mindre intressant eftersom den blivit mer modern, mer stökig (fler bilar) och mer lik andra storstäder i världen.

Marcus, var du än åker i Albanien kommer det bli en upplevelse. Det är verkligen ett intressant land med väldigt gästvänligt folk! Sedan är det ju en smaksak om man vill uppleva storstad, gamla städer eller natur. Största upplevelsen för mig var naturen & landsbygden i bergen.
 
Senast ändrad:
Jag la om rutten så här https://maps.google.com/maps/ms?msid=216731045762317869004.0004d020da3f17ae77a20&msa=0

Jag måste räknat fel tidigare men distansen hamnade på drygt 1381km så det bör ge mig rätt mycket tid att göra annat på under mina tre veckor.

Jag kommer cykla på en sån här;http://www.cyclingweekly.co.uk/tech/bikes/129431/3/touring-bikes-grouptest.html

Det enda jag egentligen "oroar" mig för lite är dels att man ska ha svårt att hitta och sen då jag cyklar själv att man ska bli bestulen på hojen eller annat. (jag kommer campa en större del)

I övrigt så känns det som om mars inte kan komma tillräckligt snart.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stiff86 Första turen Långcykling 2
Myndz Köpråd för första riktiga cykeln. Långcykling 20
HenrikLaas Första cykelturen över 30 mil - packning Långcykling 12
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
vmansson Första längre färd - Kona Dr.Dew Långcykling 11
awesome Ang första riktigt långa cykeläventyr Långcykling 15
Karbo Första långcyklingen Långcykling 10
Polarnatt En långcykelnovis' första tramp Långcykling 10
.:matilda Mattips för turen Långcykling 46
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
Fibban Vill du leka med mig? Långcykling 2
ihe bästa sättet att klara mig från punktering pga taggiga buskar? Långcykling 10
.:matilda Snälla, kom hit och cykla med mig! (Gibraltar-Venedig) Långcykling 2
jenkan cykla till spanien 10 juni- 10 juli med mig? Långcykling 0
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
lovisahaha är denna ramstorlek rätt för mig? Långcykling 2
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
avsl0912 Någon som kan hjälpa mig med vägval över alperna Långcykling 8
Threeon Bestäm mig! Långcykling 13
The_Lost_Cyclist Mitt framhjul gillar inte mig langre... Långcykling 7
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.