En långcykelnovis' första tramp

Jag har aldrig tidigare intresserat mig för långcykel förut. Men en dag, helt plötsligt, slog det mig bara att jag kunde göra om min planerade bilsemester i Nordnorge till en cykelsemester istället.

Tanken är att jag ska cykla från Kiruna upp till Nordkapp via inlandet för att sedan följa kusten ända ut till Lofotens yttersta spets, för att därifrån cykla tillbaka mot Kiruna. Jag har uppskattat sträckan till 160-170 mil lång. Som det ser ut just nu så lär det bli under juni månad (om det har någon betydelse).
Novis som jag är tar jag tacksamt emot alla tips.

Jag har nyligen införskaffat en MTB (hybrid) 23 vxl, 28". Oavsett om det anses vara en lämplig cykel eller inte, så är det den jag ska använda mig av. Dock undrar jag om jag bör ha några speciella typer av däck, dvs. breda, smala, lagom, djupt spår osv. Det är som sagt mest cykling utmed asfalterade vägar.

Jag skulle anse mig ha hyfsat goda fysiska förutsättningar, även om jag inte är cykelspecialist (fast jag lär få träna). Tror ni att det är realistiskt att räkna med att man klarar av ca. 16-17 mil om dagen, dvs. att turen blir på 10 dagar? Kan det t.o.m. vara tänkbart att man kan cykla sträckan på 7 dagar, dvs. 23-24 mil om dagen?

Har ni några råd på bra packväskor? Hur bör man tänka i fråga om storlek och antal väskor? Eftersom Norge är så dyrt hade jag tänkt försöka få med mig det mesta från Sverige (i matväg). Vidare ska väskorna rymma tält, liggunderlag, sovsäck, kläder, kök och lite annat smått och gott.

Hur är det med bra cykelbyxor, man vill ju inte bli steril på kuppen. Jag har säkert glömt eller i min okunnighet förbisett någon fråga, då får ni gärna upplysa mig om detta. Som sagt jag är blank inom detta område så alla tips och råd tas tacksamt emot.

För övrigt har jag inget emot sällskap, om du är erfaren så lär jag mig av dig, om du inte är så erfaren så kan vi lära oss tillsammans :)

Be careful out there /Joel
 
Några tips!

Polarnatt; sa:
Jag har aldrig tidigare intresserat mig för långcykel förut. Men en dag, helt plötsligt, slog det mig bara att jag kunde göra om min planerade bilsemester i Nordnorge till en cykelsemester istället.

Tanken är att jag ska cykla från Kiruna upp till Nordkapp via inlandet för att sedan följa kusten ända ut till Lofotens yttersta spets, för att därifrån cykla tillbaka mot Kiruna. Jag har uppskattat sträckan till 160-170 mil lång. Som det ser ut just nu så lär det bli under juni månad (om det har någon betydelse).

En utmärkt idé - speciellt med dagens höga bensinpris!
Polarnatt; sa:
Novis som jag är tar jag tacksamt emot alla tips.
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/touringcykling.html
Polarnatt; sa:
Jag har nyligen införskaffat en MTB (hybrid) 23 vxl, 28".
23 växlat var något nytt :), men du menar kanske 24 växlat?
Polarnatt; sa:
Oavsett om det anses vara en lämplig cykel eller inte, så är det den jag ska använda mig av. Dock undrar jag om jag bör ha några speciella typer av däck, dvs. breda, smala, lagom, djupt spår osv. Det är som sagt mest cykling utmed asfalterade vägar.
Cykeln kan nog fungera bra! Välj släta däck av inte alltför billig kvalité. Däck för 150-200 kr/st brukar vara relativt hållbara och prisvärda! Lämplig däcksbredd är 35-40 mm, men kontrollera noga hur hur beda däck din hybrid kan ta!

Polarnatt; sa:
Jag skulle anse mig ha hyfsat goda fysiska förutsättningar, även om jag inte är cykelspecialist (fast jag lär få träna). Tror ni att det är realistiskt att räkna med att man klarar av ca. 16-17 mil om dagen, dvs. att turen blir på 10 dagar? Kan det t.o.m. vara tänkbart att man kan cykla sträckan på 7 dagar, dvs. 23-24 mil om dagen?

Om du promt ska hårdträna med riktigt långa distanspass under din "cykelsemester", kan 16-17 mil/dag fungera!

Vill du däremot njuta av färden, samt ha tid för att stanna till vid sevärdheter m.m., så bör du INTE cykla mer än 8-10 mil/dag - peciellt som du ska ha mycket packning med dig! Dessutom så lär Norge vara backigt! :)

Lägg gärna in några vilodagar/reservdagar i planeringen! Tänk på vilodagen så att du hegar den! :)

Polarnatt; sa:
Har ni några råd på bra packväskor? Hur bör man tänka i fråga om storlek och antal väskor? Eftersom Norge är så dyrt hade jag tänkt försöka få med mig det mesta från Sverige (i matväg). Vidare ska väskorna rymma tält, liggunderlag, sovsäck, kläder, kök och lite annat smått och gott.

Satsa på kvalitetsväskor redan från början! Det är sällan som billiga väskor håller måttet!:( Bra märken är bl.a. Karrimor, Agu, Carradice, Vaudé och Ortlieb.

Personligen föredrar jag fyra bakväskor, för då blir det lättare att hitta två jämntunga par att hänga på cykeln (speciellt viktigt i fram).

Åtminstone några väskor bör vara vattentäta (de som innehåller kläder, tält och sovsäck).

Vid behov kan du komplettera med någon vattentät seglarsäck (finns i välsortarade friluftsbutiker).

Polarnatt; sa:
Hur är det med bra cykelbyxor, man vill ju inte bli steril på kuppen.

Bra cykelbyxor är guld värd! Se till att ha flera par med dig, så att du kan byta varje dag! Regnkläder rekommenderas, liksom en bra vindväst!

Polarnatt; sa:
Jag har säkert glömt eller i min okunnighet förbisett någon fråga, då får ni gärna upplysa mig om detta. Som sagt jag är blank inom detta område så alla tips och råd tas tacksamt emot.

Cykla in cykeln ordentligt (även med full packning) innan du ger dig av! Då hinner du finjustera cykeln och byta ut de delar som du inte gillar!

Titta gärna på SPD-pedaler med tillhörande skor och klossar, för ökad tramfeffekt och minskat slitage på vevlager m.m.!

Titta också på utväxlingen! Förmodligen har du en mtb-kassett i bak! Personligen föredrar jag racerkasett på landsvägen och mtb-kassett i terrängen!

Polarnatt; sa:
För övrigt har jag inget emot sällskap, om du är erfaren så lär jag mig av dig, om du inte är så erfaren så kan vi lära oss tillsammans :)

Be careful out there /Joel
 
Re: Några tips!

niking; sa:
Cykeln kan nog fungera bra! Välj släta däck av inte alltför billig kvalité. Däck för 150-200 kr/st brukar vara relativt hållbara och prisvärda! Lämplig däcksbredd är 35-40 mm, men kontrollera noga hur hur beda däck din hybrid kan ta!

Om du promt ska hårdträna med riktigt långa distanspass under din "cykelsemester", kan 16-17 mil/dag fungera!

Vill du däremot njuta av färden, samt ha tid för att stanna till vid sevärdheter m.m., så bör du INTE cykla mer än 8-10 mil/dag - peciellt som du ska ha mycket packning med dig! Dessutom så lär Norge vara backigt! :)

Lägg gärna in några vilodagar/reservdagar i planeringen! Tänk på vilodagen så att du hegar den! :)

Satsa på kvalitetsväskor redan från början! Det är sällan som billiga väskor håller måttet!:( Bra märken är bl.a. Karrimor, Agu, Carradice, Vaudé och Ortlieb.

Personligen föredrar jag fyra bakväskor, för då blir det lättare att hitta två jämntunga par att hänga på cykeln (speciellt viktigt i fram).

Åtminstone några väskor bör vara vattentäta (de som innehåller kläder, tält och sovsäck).

Vid behov kan du komplettera med någon vattentät seglarsäck (finns i välsortarade friluftsbutiker).

Bra cykelbyxor är guld värd! Se till att ha flera par med dig, så att du kan byta varje dag! Regnkläder rekommenderas, liksom en bra vindväst!

Cykla in cykeln ordentligt (även med full packning) innan du ger dig av! Då hinner du finjustera cykeln och byta ut de delar som du inte gillar!

Titta gärna på SPD-pedaler med tillhörande skor och klossar, för ökad tramfeffekt och minskat slitage på vevlager m.m.!

Titta också på utväxlingen! Förmodligen har du en mtb-kassett i bak! Personligen föredrar jag racerkasett på landsvägen och mtb-kassett i terrängen!

Tack för tipset och de väldigt utförliga svaren på mina frågor.

Be careful out there /Joel
 
Tror ni att det är realistiskt att räkna med att man klarar av ca. 16-17 mil om dagen, dvs. att turen blir på 10 dagar? Kan det t.o.m. vara tänkbart att man kan cykla sträckan på 7 dagar, dvs. 23-24 mil om dagen?

Har själv cyklat i området vid ett par tillfällen och täckt in det mesta av sträckningen du tänkt dig (inkl Nordkap).

Tror att 16-17 mil är att ta i ordentligt, speciellt om du inte har några marginaler. Runt 10 mil per dag är nog mer realistiskt med tanke backar och väder.

Haparanda till Alta förbi genom Tornedalen är vackert och lättcyklat!

Ett tips för att korta ner cyklingen är att ta hurtigrutten från nordkap och en bit söderut. Du slipper då också cykla Alta-Nordkap åt båda hållen.

Annars kan jag bara önska god tur, det är ett fantastikt ställe att cykla på!

--andreas
 
abielk; sa:
Har själv cyklat i området vid ett par tillfällen och täckt in det mesta av sträckningen du tänkt dig (inkl Nordkap).

Tror att 16-17 mil är att ta i ordentligt, speciellt om du inte har några marginaler. Runt 10 mil per dag är nog mer realistiskt med tanke backar och väder.

Ett tips för att korta ner cyklingen är att ta hurtigrutten från nordkap och en bit söderut. Du slipper då också cykla Alta-Nordkap åt båda hållen.

Annars kan jag bara önska god tur, det är ett fantastikt ställe att cykla på!
--andreas

Tack för tipset! Att ta hurtigrutten från Nordkap till Alta, är kanske inte en dum idé. Vet du vad det kostar?

Be careful out there /Joel
 
Stressa, jäkta eller njuta?

Det finns 24 h dygn. Ett antal av dessa går åt att sova. Sedan till kommer tid för att laga mat, äta och diska. Slå upp tält och packa på morgonen tar också tid.

Hur många av resterade timmar på ett dygn vill du cykla? Detta i kombination med hur fort du cyklar avgör hur lång sträcka du ”hinner” med per dygn.

Per Brune
 
Det finns flera sätt att driva en tur på, maximal prestation i ena änden och flanerande och filosoferande i andra änden.
Min egen erfarenhet av de första säger att jag undvek att skada mig än här och än där, men var vi var och hur det såg ut har jag mycket lite uppfattning av, jo om det var torrt eller blött.
Mina senare turer har varit utan stress och hårda konkreta mål och målsättningar. Det är turer jag minns mycket från, vad jag tänkte på, vad jag såg och luktade, hurdan naturen och vädret var. Lägerplatser, pensionat, fältmåltider och restauranger, vackra vyer och fint ljusspel över landskapet. Trevlig människor jag mött och de jag bara hälsat på och fortfarande undrar vem de var...
Tempot betyder mycket. Att hålla det nere och helga vilodagen, är inte så dumt. Man hinner ändå med lite smart planering och flexibilitet. Hinner man inte med hela den planerade turen så finns det förhoppningsvis ett annat senare tilfälle till det med.
Själv kan jag cykla länge i god fart, om det inte är motvind eller skrynkel på kartan, men jag planerar sällan för det.
Jag talade en gång med en glad frisksportare som cyklat till nordkap och åter, han bor rätt långt söder ut. Jag frågade honom hur turen var för han hade gjort det med bomullstält och flintautrustning. Han mindes inte kom vi fram till. Hans dagsdistans var 25 mil det kom han däremot ihåg!

Mina hejande vänner de norditalienska farbröderna brukar göra en 30-40km dag, med bara regnkläder och kreditkort med sig....De brukar ta bussen eller taxi när kartan skrynklar sig.

Grejorna och du väl iordning, träna tid och distans fram till vad du kan och orkar, gör sen hälften och njut.

go tur

[Ändrat av johankse 2007-03-12 kl 12:54]
 
abielk; sa:
Har själv cyklat i området vid ett par tillfällen och täckt in det mesta av sträckningen du tänkt dig (inkl Nordkap).
--andreas

Hur fungerar det att cykla utmed E6:an? Är det mycket trafik, och kan det bli trångt om utrymmet? Egentligen handlar min fråga om hur pass säkert det är att cykla utmed norsk motorväg.

Be careful out there /Joel
 
Re: Några tips!

niking; sa:
Titta gärna på SPD-pedaler med tillhörande skor och klossar, för ökad tramfeffekt och minskat slitage på vevlager m.m.!

Titta också på utväxlingen! Förmodligen har du en mtb-kassett i bak! Personligen föredrar jag racerkasett på landsvägen och mtb-kassett i terrängen!

Hur ser man om man har mtb- eller racerkasett?

Be careful out there /Joel
 
Re: Re: Några tips!

Polarnatt; sa:
niking; sa:
Titta gärna på SPD-pedaler med tillhörande skor och klossar, för ökad tramfeffekt och minskat slitage på vevlager m.m.!

Titta också på utväxlingen! Förmodligen har du en mtb-kassett i bak! Personligen föredrar jag racerkasett på landsvägen och mtb-kassett i terrängen!

Hur ser man om man har mtb- eller racerkasett?

Be careful out there /Joel

På en MTB-kassett är de inre kassettdreven (närmast ekrarna) betydligt större än på en racer-kassett! Om du räknar antalet tänder på din kassetts (bak) största drev, så får du svaret! Har det 28-34 tänder, så är det en MTB-kassett! Har det bara 21-26 tänder, så är det en racerkassett! Annars kan du alltid kolla specen på din cykel!

MTB-kassetter är vanliga på hybrider!
/Niklas
 
Re: Re: Några tips!

Polarnatt; sa:
Hur ser man om man har mtb- eller racerkasett?

Be careful out there /Joel

Det handlar bara om utväxlingen. En MTB kasett har fler lätta växlar, som man normalt inte har nytta av på landsväg. Om du tycker att du har en lämplig fördelning av tyngre och lättare växlar för att kunna cykla med full packning på landsväg så är det OK.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.