Första långcyklingen

Jag siktar på att genomföra min första långcykeltur i sommar.

Har inte mer erfarenhet än hela dagsturer då och då. Min grundkondition är god och kommer bli ännu bättre till sommaren :D
Undrar hur hårt ni tror jag kan planera min första cykelsemester utan att ta mig vatten över huvudet. Tänkte mig minst en, men gärna upp till fyra veckor, mestadels sovandes i puppa el. enmanstält. Pallar man fyra veckor första gången?

Destination någonstans i Europa, kanske mot alperna för att ta en toppbestigning någon dag och vila från sadeln. Ev. blanda in lite tågresor som vilodagar.
Är det rimligt?

Undrar också om ni tror att det går bra att ge sig av på egen hand första gången?
Om inte, är någon intresserad av att följa med? ;)

/Karolina
(Umeå)
 
Liknande

trådar finns tidigare.

Korta sammanfattningen är att det är individuellt om man skall göra sånt här tillsammans eller själv. Många trivs att göra sånt här på egen hand. Numera med mobiltelefon, internetcaféer etc går det bra att förmedla sina upplevelser under turen så att man inte blir lika ensam.

Det är stora fördelar med att cykla själv bland annat att man inte har någon att vänta på. Ta del av reseberättelser från andra cyklister det finns massor av sådana på www och också sammanställningar med reseberättelser per land.

Se http://www.cykelturist.com/link/ det finns flera

Thure
 
Det finns en del trådar att läsa på forumet om alla möjliga frågeställningar angående vad man bör tänka på inför och under en cykeltur. Annars kan man kolla in vad andra cyklister har cyklat och läsa vad de skriver om de olika ställena. Det finns en bra länksamling på cykelturist.com och även Corax skriver bra om vad man ska tänka på.

Kolla även in någon annan svensk långfärdscyklist

/Stellan
 
Hej Karolina,

det är ju en skillnad om man gör så en tur för första gången - gott om tid (låt inte målet stressa dig), max flexibilitet vad som gäller dagspass, vilodagar som du skriver emellan (knäna/axlarna är inte van), akta lite mer på kvaliteten av cykeln, enkel hantering av utrustningen och kartor ev med topografiska kännetecken (cyklar du genom Tyskland finns sådana). Bagage: I Västeuropa finns mycket att köpa på vägen.

Kondition blir nog inget problem för dig, den byggs rätt så snabbt upp under de första dagarna särskild när man tränar regelbundet innan. Pallar är inte frågan, mer motivationsfråga skulle det regna hela tiden eller annat trevligt.

Fyra veckor är länge om du planerar långa dagsturer. En vecka är lite kort med tanke på tåg och vilodag, bättre om du ger dig ordentligt med tid och lite olika mål som du har lust på.
Bäst om du är flexibel alltså - det blir som det blir. Du kanske cyklar till alparna eller svänger in till Frankrike eller cyklar till ett annat berg...det är ju en av de saker som är så kul när man cyklar ensam, flexibiliteten. Du kan bestämmer dig när som helst att cykla tillbaka också, du bestämmer din dag/tur efter ditt behov och din vilja (Ego-trip).
Ensam - har aldrig varit ensam under mina turer här i Europa, folk kommer när som helst i kontakt med dig eftersom du är ensam.

Räkna med att det blir lite lätt cyklandet några dagar (ont i kroppen, cykeln strular till). Som skrivit - låt målet vara så öppet som möjligt så att du cyklar med fun och undviker stress.
Mer kommer jag inte på just nu. Informationssider om utrustning osv. finns ju överallt här.

Alperna kan jag rekommendera (är sydvästtysk), himla skönt där.

Önska en lyckad tur och så riktig mycket skoj!

Hälsningar Annette
 
att du gör det för första gången har ingen betydelse för vad du kommer att klara. men det är smart att cykla första veckan i någorlunda civilisation, så kan du köpa på dig eventuella reservdelar eller dylikt till cykeln, som du kommer på efter hand att du hade behövt. Själv cyklade jag till Trondheim min första resa – den var lite tung då det var i ett regnigt oktober. dåligt utrustad var jag också. hade aldrig lagat en punktering i livet dessförinnan. =)

Tipset är väl att inte tänka för mkt, utan att bara ge sig av. Cyklar du genom Sverige första veckan så har du goda möjligheter att improvisera osv vad gäller packning. =)

Till slut rekommenderar jag båt över till Estland o sedan cykling söderut. =)
 
Jag tror att det är en fördel att vara åteminstone 2 stycken som färdas tillsammans.
Kanske cyklar man inte gemensamt under hela resan men det blir ändå en form av uppbackning och någon att samtala med då och då.
Man kan då planera att t.e.x. stråla samman vid typ olika campingar e.t.c.
Jag har själv planer på att cykla i Tyskland denna säsong, främst den norra delen efter kusten.
Då har jag förmodligen fått hem min beställda hopfällbara "Bike Friday" och tar då nattåget från Sundsvall till Göteborg och vidare därifrån med färja till Kiel.
Sedan är det bara att sätta igång med riktning österut.
Mina planer är att vara borta ca 4 veckor.
 
Hej!
Maken och jag cyklade genom landet i somras, Jokkmokk - Örkelljunga i Skåne. Det var vår första långtur. Annars har vi mest gjort turer hemmavid. Men det fixade sig, vi hade ca. 65 mil i benen innan vi stack. Vi tog det hyfsat lugnt, tycker en del och andra inte, vi gjorde 208 mil på fem veckor. Det var mestadels ljuvligt, med saknad vi körde in i hemkommunen. Då var det över!
Hälsn. Birgit
 
Trondheim

Själv cyklade jag till Trondheim min första resa – den var lite tung då det var i ett regnigt oktober. dåligt utrustad var jag också. hade aldrig lagat en punktering i livet dessförinnan. =)

Jag funderar just på Trondheim. Jag åker ditt en gång i månaden: tåg från Göteborg till Oslo och sedan nattåg från Oslo till Trondheim.

Eftersom jag åker nattåg mellan Oslo och Trondheim har jag en dålig uppfattning om landskapet, backar osv osv.

Hur gick det?
 
Hmm...

Jag har kört både ensam och med sällskap...det finns för och nackdelar med bägge...

Är man ensam behöver man inte vänta på den/de andra, man bestämmer allt själv...
Man träffar även på andra cyklister på vägen att prata med...vilket brukar vara trevligt...

Är man två eller fler så har man någon att prata med, dela upplevelser med både ute och sen hemma...
Dock bör man vara väldigt öppen för ofta har man olika önskemål om vägval, vad man vill se/göra och en massa annat...

Ta en också en sån sak som dagsetappen, du kanske orkar köra 10 mil men ditt sällskap orkar inte mer än 5 mil...
Är du då villig att kompromissa och stanna efter 5 mil..?
Är du väldigt flexibel som person så fungerar det utmärkt att ha sällskap med en/flera som är likadan/a..

Jag hade inte bestämt någon tid om det varit min första resa utan sagt att nja det kan bli en till fyra veckor.
Sen gett mig iväg och känt efter på vägen när det är dags att vända hemåt igen eller avsluta och ta tåg eller flyg hem...

Ett tips är att inte bara cykla hela tiden, ta lagom långa dagsetapper så du/ni hinner se och göra lite annat också...

Micke
 
Hej,

som så många har sagt så är det både fördelar och nackdelar med att cykla ensam. Själv har jag endast cyklat ensam på mina turer. Inte för att jag direkt vill det, men det är svårt att övertala någon att det är en god idé att cykla tusentals km under en semester.

Jag tycker inte det är några problem att vara ensam de dagar jag cyklar och bor i skogen. Men när jag stannar till i städer ett par dagar blir det himla ensamt - särskilt om man varit ute en längre tid. Jag försöker då ta in på hostel, om det finns, och då finns det möjlighet att träffa någon man kan hänga med.

Möte med andra cyklister på vägen kan hända men i min erfarenhet är det sällan. Jag har endast träffat en handfull cyklister och de åkte alla i motsatt riktning som mig. När jag träffat någon på vägen har vi alltid stannat och snackat och kanske gjort lite mat tillsammans och utbytt erfarenheter - jättetrevligt.

Jag åker på ny tur i november till Chile och Argentina och där lär det krylla av cyklister, så jag har förhoppning att jag där ska få tillfälle att cykla med någon annan ett par dagar. Då kan jag återkomma och berätta vad som är bäst - ensam eller i sällskap :).

Det var mina fem öre. Lycka till på turen
/Micke
 
Hej!
Jag cyklade Treriksröset -Smygehuk i Juni ,och var ute i 16 dagar .Det var min första långtur och jag cyklade ensam.Jag hade lite cykel träning och rätt mycket löpträning innan och det funkade jätte bra (snittade ca 14 mil/dag).Det var en helt underbar semester (gav mersmak).Så om du inte har några bekymmer med att vara ensam så fixar du din tänkta resa.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.