hjälp mig välja cykel

Jag är i begrepp att köpa mig en landsvägscykel och går därför i vissa funderingar. Jag har kollat utbudet på racers i en rad affärer och blivit något skrämd av prisbilden.

Dock har jag lyckats hitta två lite billigare alternativ. Nämligen en Giant Peloton -98 års modell med RSX-växlar och stålram, samt en Crescent
-98 års modell med RSX och stålram. Båda cyklarna är av rätt storlek etc samt har de STI-reglage.

Gianten går på 4 300:- och Crescenten på 4 600. Båda cyklarna är nya och oanvända.

Vad jag undrar är om de duger till att träna på 1-2 gånger per vecka (6-10 mil) samt ev något motionslopp. Eller är det kanske värt att lägga ett par tusen till och få aliminumram och lite nyare och bättre cykel?

Dock känns det lite mycket att lägga ca 8 -10 000:- då landsvägscyklingen endast utgör ett komplement till min löpträning och mtb.

Tacksam för svar.

MVH Mathias
 
De fungerar ett tag

Jag har erfarenhet av Giant i samma kvalitetsklass. Jag köpte den -92 och cyklade ca 1000 mil motion på den på 2 år. Sedan dess har det mest varit sporadiska turer. Cykeln fungerar fortfarande bra men visst märks det att kvaliteten inte är den bästa. Fälgarna är inte helt plana, bakväxeln är svår att justera efter att gängorna är uppslitna, sadelstolpen har rostat fast. Men som motionscykel är den fortfarande utmärkt. Viktigt är att förvara den inomhus, sådana cyklar rostar direkt.

Att ha stålram i cyklarna är garanterat inget problem, snarare tvärtom. Det behövs en *mycket* bra och dyr aluminiumram för att överträffa en mindre dyr cromo stålram.

En begagnad tävlingsracer (kontakter med en cykelklubb på våren är givande) är det jag skulle satsat på om jag gjort om köpet. Samma pris, färgen avskavd av en massa transporter, ett par år gamla grejer men oftast underbara cyklar för en motionär.
/Olof
 
Sikta på begagnat

Jag instämmer med föregående inlägg. Fredrikshof IF är en stor cykelklubb och de har i sin medlemstidning alltid ett stort antal racers till salu. En begad tävlingsracer är garanterat ett bättre köp än en billgi ny hoj. De finns på nätet, så kolla deras sajt (vet ej adressen, men de é bar å sök..) så kan du säkert få tag på ett ex. av klubbtidningen eller så.

Vad gäller stål vs. Aluminium är det väl en smaksak om man bara motionerar på den. Stål är mer följsamt och har bättre "känsla" medan aluminium är stumt, och det krävs en mycket bra aluminiumram för att den ska kännas skön att åka på.
 
Tillägg

Skulle gärna vilja tillägga att den ändå rör sig om cyklar som har kostat åtminstone 2 000 kr mer då de var nya. Så några direkta lågprisalternativ rör det ju sig inte om i så motto.

Är också nyfiken på vad RSX som komponentgrupp motsvarar av det som säljs idag.

MVH
Mathias
 
Lite samma problem...

Är också sugen på att skaffa mig en racer ochh har hittat en crescent som är några år men ännu fins kvar i butiken. Den är utrustad med shimano 105 komponenter, dock inte den senaste versionen av 105 gruppen. På prislappen står det 9500:- men det var ju rätt många år sedan det gällde. Idag lite lackskador efter att ha flyttats runt osv. men cykeln är altså inte begagnad, bara inte såld. Har blivit erbjuden att köpa den för 6000:-. Någon som kan bedömma om det är ngt att ha? Kommer endast att användas för lättare motionskörning och kanske något motionslopp utan ambitioner om bra tider.

Hjälp mig gärna...

/Andreas
 
Låter inte så farligt.

Jag får väl börja med att säga att jag lydde de ovanstående råden och köpte begagnat.

Fick ge 5000 kr för en 3 år gammal GT med aluminiumram, RX100-komponenter. Fick iofs LOOK-pedaler, skor, extra däck och slangar, lås och cykeldator på köpet. Är mycket nöjd med mitt val.

Vad jag dock ville säga är att 6000 kr låter inte så farligt för en cykel med 105-komponenter. De cyklar jag tittade på var 3 år gamla med stålram och RSX-växlar och de kostade 4300 resp 4600 kr.

Ett tips är ju annars att kolla begagnat. Inte för att jag tror du kommer så mycket billigare undan, men du kanske kan få en del på köpet så som jag fick.

MVH
mathias
 
Så här blev det för mig...

Jag köpte Crescenten (Race 2318) med stålram. Shimano 105 komponenter (växlar, bromsar, nav (mavic fälgar)). Sadeln fick jag utbytt mot en modernare sadel i strax under 400:- klassen, pedalerna utbytta till SPD som passar mina skor och däcken var tydligen inte original utan någon kevlar historia. Med fick jag också ett blocklås för 280:-, två extra slangar och en rejäl flaska olja.
Priset för detta stannade efter detta på 5700:- och då känns det som om jag har vad jag behöver.
Jag hittade inget bättre alternativ på begangnatmarknaden och absolut inte i någon butik. Det enda skulle väl vara att en aluminium ram kunde varit kul men.... Jag tror att jag fått ganska mycket cykel (och extra, nödvändiga, tillbehör) för pengarna.

Cykeldator köpte jag en Sigma sport 7 funktioners på Clas Ohlson för 129:- Duger bra åt mig (någon som vet om dessa är sämre än dyrare varianter med samma funktioner?). En rejäl fotpump skaffade jag också senare. Men det känns som jag är ganska komplett nu....sånär som på flaskställen ;-)

/Andreas
 
Järnmän

Instämmer helt.

Frågan är om det går att göra en aluminiumram
lika komfortabel som en stålram.
Fördelarna är väl vikten(?),Pegoretti har gjort
stålramar på 1,1 kg!, och styvheten vid spurter.
Känns inte som att det är högprioriterat för
motionsbruk ;-)

/mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Gohan HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel? Långcykling 20
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
Carl H Hjälp fort! Långcykling 12
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Nordlund75 Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val? Långcykling 20
Fibban Vill du leka med mig? Långcykling 2
ihe bästa sättet att klara mig från punktering pga taggiga buskar? Långcykling 10
.:matilda Snälla, kom hit och cykla med mig! (Gibraltar-Venedig) Långcykling 2
jenkan cykla till spanien 10 juni- 10 juli med mig? Långcykling 0
lovisahaha är denna ramstorlek rätt för mig? Långcykling 2
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
avsl0912 Någon som kan hjälpa mig med vägval över alperna Långcykling 8
Threeon Bestäm mig! Långcykling 13
The_Lost_Cyclist Mitt framhjul gillar inte mig langre... Långcykling 7
mrjimpa Välja lämpliga vägar Långcykling 5
MariaSandgren Välja cykelvagn Långcykling 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.