Bestäm mig!

Hej!
Sitter och funderar och surfar runt men vet inte riktigt vart jag vill cykla någonstans, det finns så mycket, det känns lite frustrerande eftersom på så sätt inte kommer någon vart!

Jag skulle vilja höra om hur ni fått era mål med era resor, var ni har hämtat inspiration.

Har era första resor varit som ni förväntade er?

Är det någon som varit på cykelsemester och ångrat sig eller "misslyckats"?

Annorlunda inlägg det här men jag sitter och försöker brainstorma lite själv men har fastnat i någon slags tankespiral av alla scenarion som kan hända när man är ute och cyklar =P
 
Danmark är nära, relativt platt och väl cykelutmärkt, de har t o m cykelferier på Kro, dessutom vackert och kulturellt på samma tur. Söderhavsturen från Odense över öarna är mycket trivsam. Med paketet väntar Lunchen vid vit duk på en, efter middagen rum med säng och frukost. En trivsam tur utan alltför stort bagagebehov. Egen hoj rekommenderas.
Har du behov av längre turer rekommenderas att läsa På cykel genom Europa. De flesta länder är cykelbara.
//J
 
Det ger sig

Hej

Nästa vecka ska jag iväg på min första långa cykelresa mellan Treriksröset -> Smygehuk.

Tanken slog mig när jag och familjen var på cykelsemester längs götakanal förra sommaren. (trevlig cykling)
Jag och min sambo spånade ett tag sedan tyckte hon att det var för långt att cykla så det blir ensamcykling för mig.

Men just grejen att se hur sveriges landskap förändras längs vägen neråt samt olika möten med mäniskor det är väl en del av lockelsen.
Givetvis även för att se om man är kapabel att klara av resan.

Det är klart man planerar gällande: träning, rutt, packning, cykel men jag är oxå av den typen som tror att saker och ting ordnar sig längs vägen (jag är optimist)

Mina råd är;
- Hur lång tid har du på dig
- Hur långt klarar du på den tiden utan att bara tokköra hela tiden det är trots allt semester
- Ensam eller med en kompis

"UPPLEV DINA DRÖMMAR ISTÄLLET FÖR ATT DRÖMMA DITT LIV"
 
Hej!
Sitter och funderar och surfar runt men vet inte riktigt vart jag vill cykla någonstans, det finns så mycket, det känns lite frustrerande eftersom på så sätt inte kommer någon vart!

Var? Beror ju mycket på hur länge du ska cykla? En vecka eller ett halvår?

Hur? Fundera på om du ska cyklat med MTB och "tung" packning eller med racer.

Min cykling i sommras var med racer och lätt packning (under fyra kilo inklusive väskorna, styrväska och en under sadeln) 99 mil en vecka. Ingen speciell prestation eller så men det var roligt trots det dåliga vädret. Cyklade hemifrån Småland upp till Östersund för att hälsa på tjejen. Ett kul sätt att cykla som kanske sätter själva cyklingen lite extra i fokus eftersom cykeln är knappt märkbart tyngre än på träningsrundan hemmavid vilket gör det riktigt roligt. Tänkte vid tillfälle starta en separat tråd om denna typ av cykling, "lättviktstouring" (ej att blanda ihop med kreditkortstouring där man inte har några grejer alls med sig typ).

Nästa gång blir det nog med racern också men kanske ner genom europa eller liknande. Eurons intåg bör ju ha gjort det smidigare att cykla genom flera olika länder osv. Ser framför mig hur jag sitter i solen på ett franskt café med norra europas snyggaste cykelsolbränna och äter baugett med brieost...

/A
 
Mina råd är;
- Hur lång tid har du på dig
- Hur långt klarar du på den tiden utan att bara tokköra hela tiden det är trots allt semester
- Ensam eller med en kompis

"UPPLEV DINA DRÖMMAR ISTÄLLET FÖR ATT DRÖMMA DITT LIV"

Var? Beror ju mycket på hur länge du ska cykla? En vecka eller ett halvår?

Hur? Fundera på om du ska cyklat med MTB och "tung" packning eller med racer.

/A

Jag har själv faktiskt lite idéer om hur jag vill göra som jag kanske avslöjar så småning om. Tänkte att det skulle vara roligt att läsa om hur andras idéer väcks och hur resan upplevts.
 
Senast ändrad:
Jag har själv faktiskt lite idéer om hur jag vill göra som jag kanske avslöjar så småning om. Tänkte att det skulle vara roligt att läsa om hur andras idéer väcks och hur resan upplevts.

OK...ledsen om jag gick händelserna i förväg. Idéen väcktes av att jag ville passa på att cykla under semestern och inte kunde leva med tanken på att ha min nya fina racer stående medan jag gjorde massa mil med min skruttiga MTB. Resans mål var preliminärt till en början men eftersom jag ändå skulle dit under semestern kunde jag ju lika gärna cykla dit och ta tåget hem. Resan upplevdes huvudsakligen som regnig.

/A
 
Just go...

Hej,

Alltid varit bättre än förväntat...... Mina alltför få turer har ofta börjat med beslutsångest och tvivel, och slutat med "total success" när man väl kommit iväg ! Tex Flyg till Vancouver - cykla till San Francisco - flyg hem, Flyg till Sapporo - cykla till Kyoto - flyg hem, Flyg till Wien - cykla till Geneve - flyg hem, Flyg t/r Milano och cykla runt lite i Italien. Men det gäller att träna lite och komma iväg, när man väl är på plats är allt Fantastic !

/ Hans
 
Hej!
Sitter och funderar och surfar runt men vet inte riktigt vart jag vill cykla någonstans, det finns så mycket, det känns lite frustrerande eftersom på så sätt inte kommer någon vart!

Jag skulle vilja höra om hur ni fått era mål med era resor, var ni har hämtat inspiration.

Har era första resor varit som ni förväntade er?

Är det någon som varit på cykelsemester och ångrat sig eller "misslyckats"?

Annorlunda inlägg det här men jag sitter och försöker brainstorma lite själv men har fastnat i någon slags tankespiral av alla scenarion som kan hända när man är ute och cyklar =P

Jag har alltid misslyckats att ta mig till maalet paa mina turer. Foersta turen var taenkt att gaa mellan Melbourne och Adelaide men passerade staden och hamnade i Perth istaellet. Naesta tur var taenkt att gaa mellan Stockholm och Singapore men gjorde naagra svaengar fel och slutade i Hong Kong istaellet.
Tredje turen skulle ha blivit en laangtur fraan Nordkap till Kapstaden. Kom till Etiopien och daer var det naagra ungar som gillade att kasta sten. Denna tur slutade paa Etiopiskt sjukhus med sprickor i skallbenet.
Fjaerde turen var att korsa vaestra Afrika. Fraan Marocko till Elfenbenskusten men blev inte saa. Jag aendra planerna efter ett tag och bestaemde mig foer att korsa Sahara fraan vaest till oest men aeven det misslyckades och efter 1300 mil hade jag kommit till Burkina Faso men hade daa aeven besoekt alla grannlaender foerutom Elfenbenskusten.
Femte turen startade i Casa Blanca i Marocko och naer jag startade hade jag inget maal foerutom att cykla drygt 6 veckors och naer tiden var slut var jag i Spanien.
Aarets tur var taenkt att gaa fraan Egypten till Kina men det boerjar kaennas som om tiden rinner ut foer denna tur. Aer foer tillfaellet i Tbilisi i Georgien och vaentar paa visum till Azerbaijan och Iran...

Jag har alltsaa altid misslyckats att ta mig till maalet men jag har inte aangrat att jag har gjort naagon av turerna. Visst finns det saker man har gjort under turerna som i efterhand kaens som ett misslyckande och om man hade vetat baettre saa skulle man har gjort det paa ett annat saett. Men sjaelva turerna aangrar jag inte...

/Stellan
http://www.sandstorm.se
 
OK...ledsen om jag gick händelserna i förväg.....

...... Resan upplevdes huvudsakligen som regnig.

/A
Det är ingen fara, jag känner att jag kanske var lite otydlig i mitt första inlägg och det kanske också var bra. Upskattar alla svar! Kul läsning det här. Ditt avslut av inlägget med "Resan upplevdes huvudsakligen som regnig." var riktigt roligt =)

Jag har alltsaa altid misslyckats att ta mig till maalet men jag har inte aangrat att jag har gjort naagon av turerna. Visst finns det saker man har gjort under turerna som i efterhand kaens som ett misslyckande och om man hade vetat baettre saa skulle man har gjort det paa ett annat saett. Men sjaelva turerna aangrar jag inte...

/Stellan
http://www.sandstorm.se

Fräckt, är du hemma någon gång och vad gör du då?!
Det ända misslyckandet kanske är att inte ens försöka! =)
(Hade du ingen cykelhjälm när de kastade sten förresten?)
 
När duktiga stenkastande ungar kastar med slunga är det fart på stenarna, själv har jag med ett hårstrå missat en som gick in genom framrutan och ut genom bakre sidorutan på en International Jeep. De övriga bockade bara plåt.
Angående bestämma dig! Ta den svenska utflyktskartan, det finns en himla massa intressanta punkter/fornminnen på den, beta av landskapen i närområdet. Kräver nästan ingen packning och kan ske nästan som att köra till kiosken... Racer vinner!
Lycka till!
//J
 
Min cykling i sommras var med racer och lätt packning (under fyra kilo inklusive väskorna, styrväska och en under sadeln) 99 mil en vecka.

Tänkte vid tillfälle starta en separat tråd om denna typ av cykling, "lättviktstouring" (ej att blanda ihop med kreditkortstouring där man inte har några grejer alls med sig typ).

/A

Du kan ju starta denna tråd inne på UL-sidan. UL-cykling det vore något nytt det ;)

Mvh /Joel
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.