Första turen för mig - Gdansk till Trieste - bra val?

Med din nya rutt missar du sjön Ohrid (gränsen mellan Albanien o Makedonien) vilket är en av de vackraste platserna i regionen. Jag skulle hellre missa Tirana-Durres i så fall... Tirana-Durres-Lushnje-Vlore är mycket damm, betong och väldigt mycket trafik = inte rolig cykling enligt mig. Fast du kanske kan hitta några alternativa småvägar i området?

En väg som är väldigt fin är mellan Vlore till Sarande längs kusten i södra Albanien. Ett jobbigt parti upp till Llogara-passet, men det är det värt! Byarna längs kustvägen är mycket fina (som gamla italienska byar) och det är bra asfaltväg. Mäktig kuststräcka med upp till 2000 meter höga berg utmed havet. Lätt att hitta bra billigt boende och god mat.

Berat - Tepelene - Permet är en klockren sträcka med mycket att se längs vägen.
 
Polen-Trieste?

Har du endret planen om å sykle gjennom Polen og videre til Trieste? Jeg syklet Elbe RadWeg i vår, og videre gjennom Polen, Litauen, Latvia, Estland, Finland ... til våren skal til og begynne med sykle omtrent samme rute du nevner - og starter fra Østfold i Norge, ned Västkusten til Trelleborg eller Ystad og ferge til Tyskland eller Polen. Videre Slovakia, Ungarn, Østerrike, Italia (Bolzano) og Andermatt for å sykle hjem langs Rhein RadWeg.

Det hadde vært fint å sykle sammen deler av turen. Jeg overnattet på turen i vår ca 25 netter i telt i skogene, og dette fungerte ofte bedre enn i de nordiske landene (fine skoger, fin skogbunn, masse skog, ingen folk i skogene).
 
Jo efter tips från ovan eminenta herrar så har jag valt denna tur, det fanns inte tillräckligt med tid att ta någon längre rutt och jag tänker att jag ska ha hyfsat varmt där i alla fall från sista veckan i mars samt två veckor in i april.

Hade jag startat i Gdansk som jag tänkt så hade det varit lite kallt fram till Alperna så turen där skjuter jag upp till sommarsemestern om jag blir biten av touring-flugan. :)

Min plan då blir att besök Schweiz och kyssa Freddie Mercurys fötter i Montreux. :cool:
 
Härligt!

Tycker det låter riktigt härligt, själv skall jag cykla utmed Spaniens östkust till södra Portugal i September 2014! Ungefär samma sträcka och med liknande dagsetapper och vilodagar.
Vill du så kan vi alltid utbyta ideer och tankar, tips osv under planeringsstadie och resans gång. Spännande att höra och läsa om andras liknande strapatser....

mvh
Michael Andersson
https://www.facebook.com/michael.andersson.5815
 
Det skulle absolut låta intressant, jag har kommit rätt mycket längre på mina planer sen senaste inlägget här för mig - jag reser nu i slutet på mars och det går att läsa mer här; nordlund75.blogspot.com

Just nu känns detta som något jag tänker på 24/7 typ - mycket tankar på vad som kan gå fel men då det finns så många frågetecken så blir det nästan så att man bara släpper allt och bara njuter av att stöta på problemen och lösa dom allt eftersom.

Visst, min "långfärdstur" är en droppe i havet jämfört med många andra men för mig personligen är det ett bamsekliv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stiff86 Första turen Långcykling 2
Myndz Köpråd för första riktiga cykeln. Långcykling 20
HenrikLaas Första cykelturen över 30 mil - packning Långcykling 12
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
vmansson Första längre färd - Kona Dr.Dew Långcykling 11
awesome Ang första riktigt långa cykeläventyr Långcykling 15
Karbo Första långcyklingen Långcykling 10
Polarnatt En långcykelnovis' första tramp Långcykling 10
.:matilda Mattips för turen Långcykling 46
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
Fibban Vill du leka med mig? Långcykling 2
ihe bästa sättet att klara mig från punktering pga taggiga buskar? Långcykling 10
.:matilda Snälla, kom hit och cykla med mig! (Gibraltar-Venedig) Långcykling 2
jenkan cykla till spanien 10 juni- 10 juli med mig? Långcykling 0
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
lovisahaha är denna ramstorlek rätt för mig? Långcykling 2
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
avsl0912 Någon som kan hjälpa mig med vägval över alperna Långcykling 8
Threeon Bestäm mig! Långcykling 13
The_Lost_Cyclist Mitt framhjul gillar inte mig langre... Långcykling 7
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.