Salt i skivbromsarna - nån med samma problem?

Får väl kallas långcykling när man har drygt 1 mil till jobbet enkel väg...
Jag köpte i somras en ny cykel med hydrauliska skivbromsar (Hayes) eftersom jag tröttnat på att ständigt mecka med V-bromsarna. Det funkade kanon hela hösten. Sen när snön och saltbilarna har kommit har det varit ett konstant strul. Plötsligt släpper inte bromsen utan man sitter helt fast. Enligt cykelaffären där jag köpte cykeln (som fö varit mycket vänliga och utan större gnäll justerat bromsarna x antal gånger) säger att det beror på att vägsalt tränger in och torkar ut en packning som i sin tur gör att bromsen inte släpper. Hayes säger att det inte är en reklamation utan att det är så bara och att man får skölja av cykeln varje kväll. Det har jag gjort nu på slutet av vintern, och det blir väl lite längre intervall mellan det är helt stopp, men det tar inte bort problemet. Skall man behöva ha det så här? Om jag hade vetat detta innan hade jag nog föredragit en ny cykel med gamla hederliga V-bromsar.
 
Modellfel?

Jag har haft planer på att skaffa skivbromsar på min nästa vintercykel men ditt inlägg får mig att tveka. Finns det några här som cykelpendlar i salt och skitig miljö på vintern med skivbromsar? Vilken modell? Har ni haft liknande problem?

Med tanke på att bilar har skivbromsar som fungerar under likande förhållanden borde det gå att få till en fungerande skivbromslösning även på en cykel.

Jag har för närvarande en 26-tums MTB med dubbdäck och Shimanos relativt nya 8-växlade Nexusnav med rullbroms på bakhjulet.

Frånsett att bakbromsvajern rostat fast i höljet så att jag fick byta vajer och hölje har den bromsen fungerat utan egentligt underhåll under 1,5 tuff Stockholmsvinter (pendling 16-17 km enkelresa) med mycket salt på vägarna men har nu börjat gnissla lite.

Thure
 
Inte helt problemfritt

Hej,
Min pendlarcykel (Kona Dr Dew) har samma bromsar och samma problem. Om man inte kan meka själv förstår jag att det blir jobbigt.
Jag brukar ett par gånger per vinter få motionera, rensa och smörja kolvarna för att få det att funka.
Jag tycker dock att fördelarna uppväger nackdelarna. Inga utslitna fälgar (med vanliga fälgbromsar höll mina bakhjul ca 3 år), full bromsverkan oavsett väder och väglag.
Man ska ha klart för sig att dessa Hayes bromsar är bland de billigaste hydraliska bromsar som finns.
Som vanligt med mig inbillar jag mig att bättre (=dyrare) funkar bättre. Jag planerar att byta till bättre prylar inför nästa vinter. Tyvärr kostar det jag vill ha ca 5000:-, dvs ungefär hälften av vad hela hojjen kostade som ny. Men, för tusan, det är ju bara drygt 8 SL-kort!

Bengt
 
pest eller kolera

Jag har en Kona Cinder Cone. Det är ju på ett sätt skönt att höra att andra har liknande problem... Verkar ju som man får välja mellan pest (V-bromsar som man får mecka med ständigt, sliter ut fälgar och ibland har tveksam bromsverkan, men är billiga och lätta att justera själv) eller kolera (dyra hydrauliska skivbromsar som inte äter fälg, men som kräver duschning av cykeln varje kväll under vintern och dessutom regelbunden meckning som är ganksa klurig).
Man kan ju verkligen tycka att det borde gå att göra en saltsäker skivbroms! Kruxet är väl bara att cykelutvecklarna inte bor i ett land som dränks i vägsalt varje vinter...
 
Re: Modellfel?

thureb; sa:
Finns det några här som cykelpendlar i salt och skitig miljö på vintern med skivbromsar? Vilken modell? Har ni haft liknande problem?
Jag har året-runt-pendlat i nio år i Göteborgssalt och vintersörja. De två sista vintrarna med mekaniska skivbromsar från Avid, BB7. Bromsarna har fungerat problemfritt. Jag sköter rengöringen dåligt. Skönt att slippa byta fälgar varannat år pga. nedbromsade fälgsidor.
 
Verkar ha haft större tur med mina bromsar.
Har pendlat 2 vintrar med samma Hayesbromsar utan problem(Marin Point Reyes). Nya belägg efter 400mil är det enda underhåll bromsarna fått. Navdynamo och skivbroms är verkligen en suverän fit and forget lösning för en underhållsfri pendlarcykel
/mattias
 
Kallt vatten

Kanske ett onödigt tips. Spola av cyklarna med kallt vatten. Kombinationen salt, aluminium och varmt vatten medför att aluminiumet oxiderar kraftigt.
Vet inte hur den specifika bromsen ser ut, men en gissning som inte är 100% fel är att det sitter aluminiumkolvar i oken. Vissa Al-kvalitéer oxiderar mer än andra och troligtvis specas inte komponenterna för nordiskt vinterbruk i salt. Smörj upp med kopparpasta, det håller det mesta som är elakt borta.

/Benny
 
Thureb: Det låter som dina rullbromsar behöver lite fett. Du har ett "inspektionshål" på bromsskölden under en plastplopp där du skall trycka i lite av Shimanos rullbromsfett, så skall det bli tyst.

Jag har kört lite i saltiga Malmö med mina Avid BB7 mekaniska skivbromsar utan några som helst problem, bortsett från lite gnissel som försvinner när man torkar av skivan.

Jag tror att en mekanisk broms är bättre i salt, då det krävs en returfjäder för att dra tillbaks beläggen. Returfjädern är dessutom ställbar på BB7-bromsarna.

/Martin

http://www.cykelforum.se
 
Avid

Hej! Har också Avids mekaniska skivbromsar och har aldrig märkt av några problem i Göteborg (där de sällan tvekar att salta duktigt) men jag har iofs bara cyklat med den under en vintersäsong..
 
Jag, liksom numera nästan alla cykelbud i Stockholm kör med skivbromsar. Jag bytte till skivor just med tanke på vintern, på sommaren tar även V-bromsarna ok...
Jag hade Shimano XT när jag budade, alla "de gröna" (BOX) har Hope Mini på sina.
Mina funkar utmärkt och vad jag vet är det inget strul med Hope heller.
Hayes verkar vara sjukt struliga i allmänhet. En polare till mig fick aldrig till justeringen efter första bytet av belägg och köpte till slut Hope som verkar funka kanon.
 
Värst vad Kona är trevliga då?

Har insett att jag får köpa en cykel med mekanisk skivbroms för vintern. Det blir nog ingen Kona dock, se nedan hur trevlig deras Tech support är... Antar att det finns fler idioter än jag i Sverige, enligt tech supporten verkar det som man inte ens skall cykla när det regnar (hur löser det de i Vancouver?)??? Och absolut inte på vintern.
http://www.konaworld.com/owners_area/index.php?showtopic=1982
 
För alla som har problem med wirarna på till-jobbet-hojjen måste jag tipsa om Biltemas kapslade wirar. Funkar skitbra och är dessutom billiga.

Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-810_l.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.