Inte är väl jag nån kverulant?

På det hela taget tycker jag snöröjningen i Stockholm den senaste veckan fungerat rätt bra. Men när jag idag på vägen till jobbet konstaterade att det fortfrande inte är plogat på cykelbanan utmed länsväg 226 Huddingevägen mellan Glömstavägen och gamla Tullingevägen. Istället har det någon gång kört en traktor som efterlämat djupa korrugerade hjulspår som går att gå i men knappast att cykla i. I stället har jag kört på bilkörbanan (två körfält i vardera riktningen nästan motorvägsstandard men 70-väg.)

Ringde vägverket som på sin hemsida har texten "Ring detta nummer för att rapportera hinder eller skada på väg:

0771-24 24 24"


Mottogs av en kvinnlig telefonröst med lätt irriterad stämma, "men du har ringt tidigare idag". Vilket jag inte gjort fast i mitt tycke glädjande att någon annan också reagerat. Kanske skall vi ringa det här eller andra nummer mera frekvent för att förbättra snöröjningen på cykelbanor?

Just detta med att traktorer bara kört förbi på gång eller cykelvägar utan att sänka plogen har jag noterat sista vintrarna speciellt på viadukter och man undrar hur föraren då tänker? Lämnar de ett GPS-spår som bevis att de plogat?

Thure
 
Snöröjning på cykelbanor - intressant tanke.
Där jag bor (Gröndal) används cykelbanorna för att lägga den snö som har flyttats från gångbanor och bilbanor. Borde det inte vara tvärtom? Både fotgängare och bilar har ju lättare att ta sig fram över drivor än vad cyklister har.

Å andra sidan brukar ju Stockholms stad använda cykelbanorna som uppställningsplats (bajamajor, tillfälliga vägskyltar, busshållplatsstolpar), så de fortsätter väl med det på vintern också.
 
Tyvärr!

På det hela taget tycker jag snöröjningen i Stockholm den senaste veckan fungerat rätt bra. Men när jag idag på vägen till jobbet konstaterade att det fortfrande inte är plogat på cykelbanan utmed länsväg 226 Huddingevägen mellan Glömstavägen och gamla Tullingevägen. Istället har det någon gång kört en traktor som efterlämat djupa korrugerade hjulspår som går att gå i men knappast att cykla i. I stället har jag kört på bilkörbanan (två körfält i vardera riktningen nästan motorvägsstandard men 70-väg.)

Ringde vägverket som på sin hemsida har texten "Ring detta nummer för att rapportera hinder eller skada på väg:

0771-24 24 24"


Mottogs av en kvinnlig telefonröst med lätt irriterad stämma, "men du har ringt tidigare idag". Vilket jag inte gjort fast i mitt tycke glädjande att någon annan också reagerat. Kanske skall vi ringa det här eller andra nummer mera frekvent för att förbättra snöröjningen på cykelbanor?

Just detta med att traktorer bara kört förbi på gång eller cykelvägar utan att sänka plogen har jag noterat sista vintrarna speciellt på viadukter och man undrar hur föraren då tänker? Lämnar de ett GPS-spår som bevis att de plogat?

Thure
....så delar jag din erfarenhet!
Precis de observationer som du beskriver har jag också bevittnat i min hemstad Umeå!
Man tycker ju att om de ändå kör på gång- och cykel-banorna så kan de väl ploga samtidigt, när de faktiskt har rätt utrustning på traktorn!
 
Ja vad som har hänt med snöröjningen i år vete f-n, trottoaren utanför oss har de inte plogat en enda gång hittills, det är 30 cm snö på båda sidor så folk måste gå i körbanan... Vid busshållplatserna har de tagit en bit, men hur ska folk komma till/från busshållplatsen har de tänkt sig?

Körde en sväng ut till Globen igår eftermiddag/kväll och kunde konstatera att inne i city verkar de inte ha plogat alls utan räknat med att bilarna trycker undan snön.
 
Sydkusten är cykelfri såhär i fykets tid. Man får vara glad om det går med bil.....Cykelvägar och banor används som snöupplag....Det här är tiden för skidförflyttning....;)

Men i städerna verkar prioriteterna vara delade. Klart att om myndigheterna vill att man skall cykla borde cykelvägarna underhållas och plogas samt sandas.

Men underhållsplaner är bra att veta innan man signalerar...... men att upplysa är aldrig fel.

Snöröjning av 8 km cykelväg jämfört med 15 nyttjare x2 är dålig ekonomi.....tyvärr.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lovisahaha Jag vill ha cykelsällskap till Barcelona nån gång i sommar! Långcykling 16
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
fritzov Jag vill börja långfärdscyckla. Vad behöver jag Långcykling 4
Armas Mitt livs resa, hur bör jag färdas? Långcykling 25
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
Skipper_ Jag får plats med mer om jag skippar säckarna/persedelpåsarna? Långcykling 4
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
Florén Hur tar jag bort handtaget? Långcykling 7
Matilda3 Hitta en bra cykel som inte kostar allt jag äger och har Långcykling 15
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
Konstantin2004 Vilken typ av cykel behöver jag? Långcykling 24
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
swed-ontour Var hittar jag en transportväska? Långcykling 7
otränad Säg att jag inte är dum i huvudet... Långcykling 46
kultingen "Pedalerna" hoppar/klingar till när jag trampar hårt (växlarna)? Långcykling 6
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
Gohan Ska jag byta julklappen? Långcykling 5
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Hur får jag tag på en stålram? Långcykling 30
pher_ Vad har jag råkat ut för? Ont i sidan på knät. Långcykling 9
quincampiox Jag söker en bra cykel online-shop Långcykling 5
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
lactlab Var köper jag en cykelresväska Långcykling 3
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
Fri-skis Fixar jag detta??? Långcykling 2
mördarsnigel Jag har gjort en pakethållare! Långcykling 2
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
littlebigohrn Var cykelvandrar jag i de djupa Värmlandskogarna? Långcykling 1
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
dirty harry Var kan jag hitta en ny Crescent Egil (den är stulen)? Långcykling 0
stellan Hur justerar jag ekrar så hjulet blir runt Långcykling 0
stellan Hur justerar jag ekrar så hjulet blir runt Långcykling 2
stellan Hur tar jag av kransen bak - vilka verktyg Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5
thureb Wolf Tooth nån som har använt i touringpackning? Långcykling 5
Matilda3 Cykelkartor, vanliga kartor? + nån som vill med? Långcykling 14
basta_B Argentina, nån som hojjat där? Långcykling 2
josohl Salt i skivbromsarna - nån med samma problem? Långcykling 11
Trötter nån som har tips på helgtur,göteborg med omnejd Långcykling 1
ehn Crank Brothers snabbdäckverktyg - nån som vet? Långcykling 6
mahler nån som cyklat på Nya Zeeland? Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.