Hur får jag tag på en stålram?

Ska ut på långtur om 5 månader så jag tänkte börja fixa ihop utrustningen så smått. Jag vill "skräddarsy" en cykel så jag tänkte börja med en bra, stark stålram. Handlaren jag pratade med idag sa dock att det knappt tillverkas några stålramar längre utan allt är aluminium. Skeppshult tycktes vara den enda som fortfarande tillverkar ramar i stål men då i storleken 28". Finns det inga tillverkare som har 26" MB ramar i stål som jag sen kan fortsätta att bygga på ifrån? Har cyklat långturer på aluminium förut utan problem iof men jag vill verkligen ha en stålram den här gången. Ni som kör på stål, kör ni på gamla ramar eller hur har ni fixat dem?
 
Ont om stålramar är det gott om men http://www.evaldsmtb.se säljer en Ritchey stålram. Ganska dyr, men ska du ut på långcykling så är det säkert väl värt pengarna. Annonsera annars på happymtb eller annonsdirekt att du vill köpa en begagnad. Borde finnas en uppsjö av gamla stålramar i garage och förrådsutrymmen.

/Anders
 
Din cykelhandlare hänger nog inte med i utbudet. Förra året var stålramens återkomst och i år kommer det ännu mer. Cove, Surly, On-One, Marin och Kona är några jag kommer på direkt. Sen finns ju touringspecifika ramar från Thorn också.
 
Engelska ramar

Det finns ett flertal brittiska cykelmärken som saluför touringcyklar och mtb med stålramar, tex Thorn, Mercian eller Hewitt. Kolla t.ex. sjscycles.co.uk som säljer Thorn.
 
tibet; sa:
Skafixa ihop utrustningen så smått. Jag vill "skräddarsy" en cykel så jag tänkte börja med en bra, stark stålram. Handlaren jag pratade med idag sa dock att det knappt tillverkas några stålramar längre utan allt är aluminium. Skeppshult tycktes vara den enda som fortfarande tillverkar ramar i stål men då i storleken 28". ut på långtur om 5 månader så jag tänkte börja Finns det inga tillverkare som har 26" MB ramar i stål som jag sen kan fortsätta att bygga på ifrån? Har cyklat långturer på aluminium förut utan problem iof men jag vill verkligen ha en stålram den här gången. Ni som kör på stål, kör ni på gamla ramar eller hur har ni fixat dem?

Har inte koll pâ vilka tillverkare som fortfarande tillverkar i stâl. Jag har i alla fall en 26" stâlram frân Kona och den fungerar bra.

Om du kollar med www.haggs.nu sâ brukar de har koll. De kan även ofta plocka fram äldre modeller till ett lägre pris.

/Stellan
 
Tackar för svaren. (Känns fint att folk som befinner sig så långt bort som i Timbuktu vill hjälpa mig:))
Ska kolla runt lite mer på nätet men funderar mer och mer på en begagnad stålram.. betalar ju aldrig 10 000 spänn för en ram, som den där Ritcheyramen kostade. Trodde att stålramar skulle vara billigare än aluminium..

Hmm, tror att det finns väldigt få personer i Sverige som cyklat så mycket utomlands och samtidigt vet så lite om cyklar som jag, haha
 
Den ramen verkar vara intressant, Klippen! Har du kört ngt på den? 4140kr=prisvärt? Tycker den verkar lite tunn dock.. Kanske är inte stålramar tjockare än så?
 
Pine Mountain

Ring och kolla med Billy på cykelnetto.com, jag tror han kan hjälpa dig..

Jag köpte en Pine Mountain - Marin 2005 förra sommaren för att ha en cykel för långfärd..och är rätt nöjd. Det finns bättre och dyrare cyklar men för man får mycket för de 13,500:- som den kostade (hel cykel).

Fast helt ärligt varför 26 tum? Jag har en s.k Biggfoot (29tum) i mountainbike utförande, ram i alu och carbon och kanske lite för kort hjulbas för långfärd men annars ser jag inga nackdelar med stora hjul snarare tvärtom..Snabb och trots storleken väldigt smidig i skogen...perfekt om man blandar skog och landsväg under ett pass/tävling.
 
Re: Pine Mountain

Roberth; sa:
Fast helt ärligt varför 26 tum? Jag har en s.k Biggfoot (29tum) i mountainbike utförande, ram i alu och carbon och kanske lite för kort hjulbas för långfärd men annars ser jag inga nackdelar med stora hjul snarare tvärtom..Snabb och trots storleken väldigt smidig i skogen...perfekt om man blandar skog och landsväg under ett pass/tävling.

26" är stabilare i längden. 26" fäljarna böjs int lika fort som större modeller gör. Betydligt lättare att fâ tag i reservdelar till 26" hjul (däck, slangar, ekrar och fäljar) om man befinner sig i ett konstigt land. Visst finns det även cyklar med större hjul där men det är oftast av kinesiskt modell och deras 28" hjul aer större än de europeiska ca 1/2" större

Om man cyklar i Europa sâ har det ingen betydelse vilken hjulstorlek man har. Finns reservdelar överallt...

/Stellan
 
Re: Re: Pine Mountain

[]
26" är stabilare i längden. 26" fäljarna böjs int lika fort som större modeller gör. Betydligt lättare att fâ tag i reservdelar till 26" hjul (däck, slangar, ekrar och fäljar) om man befinner sig i ett konstigt land. Visst finns det även cyklar med större hjul där men det är oftast av kinesiskt modell och deras 28" hjul aer större än de europeiska ca 1/2" större

Om man cyklar i Europa sâ har det ingen betydelse vilken hjulstorlek man har. Finns reservdelar överallt...

/Stellan

Det sista håller jag helt med dig om men hjul storleken?? Jag har riktiga 28 tums fälgar (däcken är högre därav 29tum). Hållbarhet..båda ja o nej det beror på hur mycket du vill betala. Och kina..ja mina Trek och Bianchi cyklar har nog en del kina grejor..fast de kostar en bra bit över 25000:-st för att inte tala om Shimano växlar..var tror du att vissa av deras grejor tillverkas ??
 
Är inte tjockare än så

tibet; sa:
Den ramen verkar vara intressant, Klippen! Har du kört ngt på den? 4140kr=prisvärt? Tycker den verkar lite tunn dock.. Kanske är inte stålramar tjockare än så?

Jag har inte kört på den, men jag har haft en Nishiki, en Centurion långfärds hoj i stål samt en Madison Ridgeback också den i stål och stålramar är inte tjockare än så. Att aluminium har tjockare rör har nåt med styvhet och styrka och aluminiumets egenskaper att göra. Det finns säkert ingenjörer som kan redogöra om varför.

Nu trampar jag på en Batavus M'Prove (tillverkas inte längre) den har alu.ram och CrMo framgaffel och har rullat 1500 mil på fyra säsonger: Jag är en mycket nöjd ägare. Dock inskränker sig mitt långfärdscyklande till de Skandinavisk länderna och företrädelsevis Sverige.

Dock när jag blir bytassugen på hoj så är jag intresserad av en Surley Long Haul Trucker, den har fått fina vitsord i mitt hem och husorgan Cycling+.

http://www.lo-cykelsport.nu säljer färdigbyggda Thorn för i runda slängar 12 000 SEK, hålls för att vara huskut bra grejer Thorn cyklar.

http://www.abycykel.se säljer Kowa-Miyata som har några stålmodeller på sitt program. De håller just nu på att uppgradera sin hemsida.

http://www.veloform.se säljer engelska Orbit och franska (mycket exklusiva) Gilles Berthoud vilka är ohyggligt handbyggda om jag förstått det rätt.

http://www.cykelnetto.com har en Marin Bear Valley Ltd (klicka på Marin 2006 och sedan på MTB Stål) som säkert kan utgöra en bra grund till en långfärdshoj, kanske bör hjulen bytas till 36 ekrade från 32 ekrar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skipper_ Jag får plats med mer om jag skippar säckarna/persedelpåsarna? Långcykling 4
Jackiie Får ont i muskel Långcykling 5
kimsjö Vart får man tag i bra kartor? Långcykling 1
basti Får inte in rätt hjulinställning på Sigma Bc1106. Långcykling 2
kultingen Får "ont" i vänsterknät, justera skorna? Långcykling 5
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
temmey Vart får man tag på cykelkartor över tyskland? Långcykling 5
sedell Hur får man bort framgaffeln? Långcykling 1
sedell Hur får man bort dreven från navet? Långcykling 7
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
fritzov Jag vill börja långfärdscyckla. Vad behöver jag Långcykling 4
Armas Mitt livs resa, hur bör jag färdas? Långcykling 25
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
lovisahaha Jag vill ha cykelsällskap till Barcelona nån gång i sommar! Långcykling 16
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
thureb Inte är väl jag nån kverulant? Långcykling 5
Florén Hur tar jag bort handtaget? Långcykling 7
Matilda3 Hitta en bra cykel som inte kostar allt jag äger och har Långcykling 15
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
Konstantin2004 Vilken typ av cykel behöver jag? Långcykling 24
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
swed-ontour Var hittar jag en transportväska? Långcykling 7
otränad Säg att jag inte är dum i huvudet... Långcykling 46
kultingen "Pedalerna" hoppar/klingar till när jag trampar hårt (växlarna)? Långcykling 6
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
pergit Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare? Långcykling 26
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
Gohan Ska jag byta julklappen? Långcykling 5
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
pher_ Vad har jag råkat ut för? Ont i sidan på knät. Långcykling 9
quincampiox Jag söker en bra cykel online-shop Långcykling 5
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
lactlab Var köper jag en cykelresväska Långcykling 3
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
Fri-skis Fixar jag detta??? Långcykling 2
mördarsnigel Jag har gjort en pakethållare! Långcykling 2
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
littlebigohrn Var cykelvandrar jag i de djupa Värmlandskogarna? Långcykling 1
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
dirty harry Var kan jag hitta en ny Crescent Egil (den är stulen)? Långcykling 0
stellan Hur justerar jag ekrar så hjulet blir runt Långcykling 0
stellan Hur justerar jag ekrar så hjulet blir runt Långcykling 2
stellan Hur tar jag av kransen bak - vilka verktyg Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.