Får "ont" i vänsterknät, justera skorna?

Har börjat få lite ont, eller snarare känner mig öm på insidan av vänsterknät. Tycker det känns som om smärtan sitter någonstans vid "lateral collateral ligament" enligt den här bilden:
http://images.medicinenet.com/images/illustrations/knee_joint.jpg

Har aldrig haft problem men knäna innan och går väldigt mycket så dom borde vara ganska så starka. Så vad ska jag göra? Måste jag sluta cykla och vila eller kan jag kanske cyklat med dåligt inställda skor (spd)?Hur ska skon sitta för att avlasta insidan av knät maximalt, känns som om trampdynan vid stortån är den punkt som mest kraft överförs via så kanske ska jag justera skon innåt?

Det är alltså inget akut men jag vill inte att det ska bli värre nu till sommaren...
 
Jag skulle råda dig till att ta en vilopaus på ca 1 v och se vad som händer. Är knät rött, svullet och du har en rörelseinskränkning så ska du uppsöka läkare. Att gå mycket tränar inte riktigt samma muskler som att cykla. Du kan ju även testa med lite antiinflammatoriska salva på utsidan vid det området du har ont. Men självmedicinera inte för mycket...

lycka till
 
Har börjat få lite ont, eller snarare känner mig öm på insidan av vänsterknät. Tycker det känns som om smärtan sitter någonstans vid "lateral collateral ligament" enligt den här bilden:

Om du säger "insidan" så borde det vara "medial collateral ligament" om jag fattat hela medicinlingot rätt.
http://en.wikipedia.org/wiki/Human_anatomical_terms#Anatomical_directions

Tyvärr så har jag inga tips om vad göra (jag ägnar mig bara åt oviktiga detaljer:) men jag har hört tips om att det kan bero på sadelhöjden. Fast jag har för mig att det gällde när man har ont över eller under knäskålen.
Hoppas knät fixar sig.
 
Prova som du säger med annan vinkeln på pedalerna! Har du kloss med lite "spel" så är ju det att föredra! kolla noga att båda skorna har samma läge på pedalen!
Du kanske kan ha lite större kadens på lättare växel oxå!

/Janne
 
När uppstod problemet? När du bytte cykel? Bytte till SPD? Eller har du just börjat cykla för första gången på allvar?

Det tips jag har om du har SPD är att flytta fram plattan under skon så långt fram som möjligt o prova hur det känns. Jag hade ont i knät när jag långcyklade förut, men flyttade just fram plattan, dvs. flyttade bak foten, och då gick det ganska snart över.

Du kanske också kan cykla ett tag på allmänt lättare växlar, dvs höja antalet tramptag per minut? Det kanske avlastar något. Jag har hört att 90 tag per minut är optimalt –*någon som har andra förslag?

MVH /Peder
 
Har börjat få lite ont, eller snarare känner mig öm på insidan av vänsterknät. Tycker det känns som om smärtan sitter någonstans vid "lateral collateral ligament" enligt den här bilden:
http://images.medicinenet.com/images/illustrations/knee_joint.jpg

Har aldrig haft problem men knäna innan och går väldigt mycket så dom borde vara ganska så starka. Så vad ska jag göra? Måste jag sluta cykla och vila eller kan jag kanske cyklat med dåligt inställda skor (spd)?Hur ska skon sitta för att avlasta insidan av knät maximalt, känns som om trampdynan vid stortån är den punkt som mest kraft överförs via så kanske ska jag justera skon innåt?

Det är alltså inget akut men jag vill inte att det ska bli värre nu till sommaren...

Hej,

känner problemet ganska bra till (sedan 16 år märker jag nu, gammal käring).
Förutom det som redan har skrivits om:
Får du problemet oftare och även dina justeringar som pratas om (just skor och sadelinställning hjälper bra till) hjälper inte så som du önskar (till en viss punkt kan man ignorera knät men allt man biter i nu får man betala för när man stiger av sin cykel):
Förändra din knäställning när du trampar. En aning inåt belastar ditt knä redan på ett helt annat sätt och har relativ lite påverkan för ditt inflammerade knä. Så slipper du en tråkig vilopaus när du märker problemet tidigt.
Försök ändra ställningen av sadeln och trampriktningen genom att ändra hur du trycker dina fötter nedåt (sorry, vet verkligen inte hur jag skall uttrycka det, lite svårt att visa det här; alla tår nedåt/foten längre fram/rak på pedalen eller lite inåt osv. behövs bara justera en aning) så att du använder just den inflammerade delen mindre stark. Det känner du strax av när det sticker inte längre och känns lätt liksom. Försök undvika belasta mer ditt högra knät, gör man automatisk.

Massera lite med salva och lägg något under knät medan du sitter eller ligger. Du kan också lättna en gång per dagen genom att trycka på punkten som gör mest ont - så länge tills det slutar att göra ont, det pulserar enorm där sen. Gör det bara när du behöver inte belasta efteråt och drick mycket. Träna bara lite lätt så länge det gör ont, inga storpromenader eller långturer, bara motverka stelningen. Så blir du snabbast av med problemet efter min erfarenhet. Det brukar försvinner ganska snabbt.

Lycka till, men det blir nog bra.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.