Hur får jag tag på en stålram?

Schysst cykel Lars, så ska en riktig cykel se ut!

Mitt tips för stålcyklar är Japanska racercyklar från 70-80-90-talet. De är alla extremt välbyggda med mycket starka och vackra ramar. Oftast bestyckade med Shimanos bättre varianter av växlar, nav och vevpartier, perfekta för touring eftersom det mesta är i redigt stål och växlarna är av friktionstyp! En sådan cykel, i närmast oanvänt skick kostar inte mycket, 1000~3000kr på blocket/ebay :)
 
Re: Re: Re: Re: Pine Mountain

j_stellan; sa:
Av egen erfarenhet saa haaller 26" hjul bättre om man jämnför samma prisklass. Jag har använt bâde dyra och billiga hjul.

Detta har debatterats en del i tidigare trådar. Mindre hjul har nästan bara fördelar i teorin. Mindre vikt bättre hållfasthet. Mindre luftmotstånd.

Men teorier måste jämföras med marknaden. Racerhjul och racerdäck finns i betydligt större utbud på 622 fälgar än på mindre fälgar. Ett grovt 26 tums däck på 559 fälg blir faktiskt nästan lika högt som ett tunt racerdäck på 622 fälg.

Thure
 
tainio; sa:
Mitt tips för stålcyklar är Japanska racercyklar från 70-80-90-talet. De är alla extremt välbyggda med mycket starka och vackra ramar. Oftast bestyckade med Shimanos bättre varianter av växlar, nav och vevpartier, perfekta för touring eftersom det mesta är i redigt stål och växlarna är av friktionstyp! En sådan cykel, i närmast oanvänt skick kostar inte mycket, 1000~3000kr på blocket/ebay :)

Perfekta för touring? Hur funkar det med väskorna bak? Blir inte ramen för kort för att få plats med väskor utan att man slår i hälarna?

/A
 
ala; sa:
tainio; sa:
Mitt tips för stålcyklar är Japanska racercyklar från 70-80-90-talet. De är alla extremt välbyggda med mycket starka och vackra ramar. Oftast bestyckade med Shimanos bättre varianter av växlar, nav och vevpartier, perfekta för touring eftersom det mesta är i redigt stål och växlarna är av friktionstyp! En sådan cykel, i närmast oanvänt skick kostar inte mycket, 1000~3000kr på blocket/ebay :)

Perfekta för touring? Hur funkar det med väskorna bak? Blir inte ramen för kort för att få plats med väskor utan att man slår i hälarna?

/A

Bra poäng, jag tänker bara på att köra med släp nu för tiden.
 
ala; sa:
tainio; sa:
Mitt tips för stålcyklar är Japanska racercyklar från 70-80-90-talet. De är alla extremt välbyggda med mycket starka och vackra ramar. Oftast bestyckade med Shimanos bättre varianter av växlar, nav och vevpartier, perfekta för touring eftersom det mesta är i redigt stål och växlarna är av friktionstyp! En sådan cykel, i närmast oanvänt skick kostar inte mycket, 1000~3000kr på blocket/ebay :)

Perfekta för touring? Hur funkar det med väskorna bak? Blir inte ramen för kort för att få plats med väskor utan att man slår i hälarna?

/A
Jag och maken har varsin ombyggd Miyata 100 som touringcykel (CrMo-stål från -92). Ingen av oss har problem med att hälarna slår i bakväskorna. Kanske kan det vara trångt om man har riktigt stora fötter, > 46. Jag kan mäta lite om någon vill veta.
Cykeln fullt påklädd: http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=11049
 

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips