Hur får jag tag på en stålram?

Schysst cykel Lars, så ska en riktig cykel se ut!

Mitt tips för stålcyklar är Japanska racercyklar från 70-80-90-talet. De är alla extremt välbyggda med mycket starka och vackra ramar. Oftast bestyckade med Shimanos bättre varianter av växlar, nav och vevpartier, perfekta för touring eftersom det mesta är i redigt stål och växlarna är av friktionstyp! En sådan cykel, i närmast oanvänt skick kostar inte mycket, 1000~3000kr på blocket/ebay :)
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Re: Re: Re: Re: Pine Mountain

j_stellan; sa:
Av egen erfarenhet saa haaller 26" hjul bättre om man jämnför samma prisklass. Jag har använt bâde dyra och billiga hjul.

Detta har debatterats en del i tidigare trådar. Mindre hjul har nästan bara fördelar i teorin. Mindre vikt bättre hållfasthet. Mindre luftmotstånd.

Men teorier måste jämföras med marknaden. Racerhjul och racerdäck finns i betydligt större utbud på 622 fälgar än på mindre fälgar. Ett grovt 26 tums däck på 559 fälg blir faktiskt nästan lika högt som ett tunt racerdäck på 622 fälg.

Thure
 
tainio; sa:
Mitt tips för stålcyklar är Japanska racercyklar från 70-80-90-talet. De är alla extremt välbyggda med mycket starka och vackra ramar. Oftast bestyckade med Shimanos bättre varianter av växlar, nav och vevpartier, perfekta för touring eftersom det mesta är i redigt stål och växlarna är av friktionstyp! En sådan cykel, i närmast oanvänt skick kostar inte mycket, 1000~3000kr på blocket/ebay :)

Perfekta för touring? Hur funkar det med väskorna bak? Blir inte ramen för kort för att få plats med väskor utan att man slår i hälarna?

/A
 
ala; sa:
tainio; sa:
Mitt tips för stålcyklar är Japanska racercyklar från 70-80-90-talet. De är alla extremt välbyggda med mycket starka och vackra ramar. Oftast bestyckade med Shimanos bättre varianter av växlar, nav och vevpartier, perfekta för touring eftersom det mesta är i redigt stål och växlarna är av friktionstyp! En sådan cykel, i närmast oanvänt skick kostar inte mycket, 1000~3000kr på blocket/ebay :)

Perfekta för touring? Hur funkar det med väskorna bak? Blir inte ramen för kort för att få plats med väskor utan att man slår i hälarna?

/A

Bra poäng, jag tänker bara på att köra med släp nu för tiden.
 
ala; sa:
tainio; sa:
Mitt tips för stålcyklar är Japanska racercyklar från 70-80-90-talet. De är alla extremt välbyggda med mycket starka och vackra ramar. Oftast bestyckade med Shimanos bättre varianter av växlar, nav och vevpartier, perfekta för touring eftersom det mesta är i redigt stål och växlarna är av friktionstyp! En sådan cykel, i närmast oanvänt skick kostar inte mycket, 1000~3000kr på blocket/ebay :)

Perfekta för touring? Hur funkar det med väskorna bak? Blir inte ramen för kort för att få plats med väskor utan att man slår i hälarna?

/A
Jag och maken har varsin ombyggd Miyata 100 som touringcykel (CrMo-stål från -92). Ingen av oss har problem med att hälarna slår i bakväskorna. Kanske kan det vara trångt om man har riktigt stora fötter, > 46. Jag kan mäta lite om någon vill veta.
Cykeln fullt påklädd: http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=11049
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips