Hur får jag tag på en stålram?

Schysst cykel Lars, så ska en riktig cykel se ut!

Mitt tips för stålcyklar är Japanska racercyklar från 70-80-90-talet. De är alla extremt välbyggda med mycket starka och vackra ramar. Oftast bestyckade med Shimanos bättre varianter av växlar, nav och vevpartier, perfekta för touring eftersom det mesta är i redigt stål och växlarna är av friktionstyp! En sådan cykel, i närmast oanvänt skick kostar inte mycket, 1000~3000kr på blocket/ebay :)
 
Re: Re: Re: Re: Pine Mountain

j_stellan; sa:
Av egen erfarenhet saa haaller 26" hjul bättre om man jämnför samma prisklass. Jag har använt bâde dyra och billiga hjul.

Detta har debatterats en del i tidigare trådar. Mindre hjul har nästan bara fördelar i teorin. Mindre vikt bättre hållfasthet. Mindre luftmotstånd.

Men teorier måste jämföras med marknaden. Racerhjul och racerdäck finns i betydligt större utbud på 622 fälgar än på mindre fälgar. Ett grovt 26 tums däck på 559 fälg blir faktiskt nästan lika högt som ett tunt racerdäck på 622 fälg.

Thure
 
tainio; sa:
Mitt tips för stålcyklar är Japanska racercyklar från 70-80-90-talet. De är alla extremt välbyggda med mycket starka och vackra ramar. Oftast bestyckade med Shimanos bättre varianter av växlar, nav och vevpartier, perfekta för touring eftersom det mesta är i redigt stål och växlarna är av friktionstyp! En sådan cykel, i närmast oanvänt skick kostar inte mycket, 1000~3000kr på blocket/ebay :)

Perfekta för touring? Hur funkar det med väskorna bak? Blir inte ramen för kort för att få plats med väskor utan att man slår i hälarna?

/A
 
ala; sa:
tainio; sa:
Mitt tips för stålcyklar är Japanska racercyklar från 70-80-90-talet. De är alla extremt välbyggda med mycket starka och vackra ramar. Oftast bestyckade med Shimanos bättre varianter av växlar, nav och vevpartier, perfekta för touring eftersom det mesta är i redigt stål och växlarna är av friktionstyp! En sådan cykel, i närmast oanvänt skick kostar inte mycket, 1000~3000kr på blocket/ebay :)

Perfekta för touring? Hur funkar det med väskorna bak? Blir inte ramen för kort för att få plats med väskor utan att man slår i hälarna?

/A

Bra poäng, jag tänker bara på att köra med släp nu för tiden.
 
ala; sa:
tainio; sa:
Mitt tips för stålcyklar är Japanska racercyklar från 70-80-90-talet. De är alla extremt välbyggda med mycket starka och vackra ramar. Oftast bestyckade med Shimanos bättre varianter av växlar, nav och vevpartier, perfekta för touring eftersom det mesta är i redigt stål och växlarna är av friktionstyp! En sådan cykel, i närmast oanvänt skick kostar inte mycket, 1000~3000kr på blocket/ebay :)

Perfekta för touring? Hur funkar det med väskorna bak? Blir inte ramen för kort för att få plats med väskor utan att man slår i hälarna?

/A
Jag och maken har varsin ombyggd Miyata 100 som touringcykel (CrMo-stål från -92). Ingen av oss har problem med att hälarna slår i bakväskorna. Kanske kan det vara trångt om man har riktigt stora fötter, > 46. Jag kan mäta lite om någon vill veta.
Cykeln fullt påklädd: http://www.utsidan.se/medlem/album/visa.htm?ID=11049
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips