Ska ut på långtur om 5 månader så jag tänkte börja fixa ihop utrustningen så smått. Jag vill "skräddarsy" en cykel så jag tänkte börja med en bra, stark stålram. Handlaren jag pratade med idag sa dock att det knappt tillverkas några stålramar längre utan allt är aluminium. Skeppshult tycktes vara den enda som fortfarande tillverkar ramar i stål men då i storleken 28". Finns det inga tillverkare som har 26" MB ramar i stål som jag sen kan fortsätta att bygga på ifrån? Har cyklat långturer på aluminium förut utan problem iof men jag vill verkligen ha en stålram den här gången. Ni som kör på stål, kör ni på gamla ramar eller hur har ni fixat dem?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur får jag tag på en stålram?
- Trådstartare The_Lost_Cyclist
- Start datum
Ont om stålramar är det gott om men http://www.evaldsmtb.se säljer en Ritchey stålram. Ganska dyr, men ska du ut på långcykling så är det säkert väl värt pengarna. Annonsera annars på happymtb eller annonsdirekt att du vill köpa en begagnad. Borde finnas en uppsjö av gamla stålramar i garage och förrådsutrymmen.
/Anders
/Anders
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Surley
http://www.cyclecomponents.com, klicka på racer, ramar så har de Surleys Long houl tucker ,reservation för stavningen, det är en väldigt traditionell långfärdsram i CrMostål.
http://www.cyclecomponents.com, klicka på racer, ramar så har de Surleys Long houl tucker ,reservation för stavningen, det är en väldigt traditionell långfärdsram i CrMostål.
tibet; sa:Skafixa ihop utrustningen så smått. Jag vill "skräddarsy" en cykel så jag tänkte börja med en bra, stark stålram. Handlaren jag pratade med idag sa dock att det knappt tillverkas några stålramar längre utan allt är aluminium. Skeppshult tycktes vara den enda som fortfarande tillverkar ramar i stål men då i storleken 28". ut på långtur om 5 månader så jag tänkte börja Finns det inga tillverkare som har 26" MB ramar i stål som jag sen kan fortsätta att bygga på ifrån? Har cyklat långturer på aluminium förut utan problem iof men jag vill verkligen ha en stålram den här gången. Ni som kör på stål, kör ni på gamla ramar eller hur har ni fixat dem?
Har inte koll pâ vilka tillverkare som fortfarande tillverkar i stâl. Jag har i alla fall en 26" stâlram frân Kona och den fungerar bra.
Om du kollar med www.haggs.nu sâ brukar de har koll. De kan även ofta plocka fram äldre modeller till ett lägre pris.
/Stellan
Tackar för svaren. (Känns fint att folk som befinner sig så långt bort som i Timbuktu vill hjälpa mig
)
Ska kolla runt lite mer på nätet men funderar mer och mer på en begagnad stålram.. betalar ju aldrig 10 000 spänn för en ram, som den där Ritcheyramen kostade. Trodde att stålramar skulle vara billigare än aluminium..
Hmm, tror att det finns väldigt få personer i Sverige som cyklat så mycket utomlands och samtidigt vet så lite om cyklar som jag, haha
Ska kolla runt lite mer på nätet men funderar mer och mer på en begagnad stålram.. betalar ju aldrig 10 000 spänn för en ram, som den där Ritcheyramen kostade. Trodde att stålramar skulle vara billigare än aluminium..
Hmm, tror att det finns väldigt få personer i Sverige som cyklat så mycket utomlands och samtidigt vet så lite om cyklar som jag, haha
Den ramen verkar vara intressant, Klippen! Har du kört ngt på den? 4140kr=prisvärt? Tycker den verkar lite tunn dock.. Kanske är inte stålramar tjockare än så?
Pine Mountain
Ring och kolla med Billy på cykelnetto.com, jag tror han kan hjälpa dig..
Jag köpte en Pine Mountain - Marin 2005 förra sommaren för att ha en cykel för långfärd..och är rätt nöjd. Det finns bättre och dyrare cyklar men för man får mycket för de 13,500:- som den kostade (hel cykel).
Fast helt ärligt varför 26 tum? Jag har en s.k Biggfoot (29tum) i mountainbike utförande, ram i alu och carbon och kanske lite för kort hjulbas för långfärd men annars ser jag inga nackdelar med stora hjul snarare tvärtom..Snabb och trots storleken väldigt smidig i skogen...perfekt om man blandar skog och landsväg under ett pass/tävling.
Ring och kolla med Billy på cykelnetto.com, jag tror han kan hjälpa dig..
Jag köpte en Pine Mountain - Marin 2005 förra sommaren för att ha en cykel för långfärd..och är rätt nöjd. Det finns bättre och dyrare cyklar men för man får mycket för de 13,500:- som den kostade (hel cykel).
Fast helt ärligt varför 26 tum? Jag har en s.k Biggfoot (29tum) i mountainbike utförande, ram i alu och carbon och kanske lite för kort hjulbas för långfärd men annars ser jag inga nackdelar med stora hjul snarare tvärtom..Snabb och trots storleken väldigt smidig i skogen...perfekt om man blandar skog och landsväg under ett pass/tävling.
Re: Pine Mountain
26" är stabilare i längden. 26" fäljarna böjs int lika fort som större modeller gör. Betydligt lättare att fâ tag i reservdelar till 26" hjul (däck, slangar, ekrar och fäljar) om man befinner sig i ett konstigt land. Visst finns det även cyklar med större hjul där men det är oftast av kinesiskt modell och deras 28" hjul aer större än de europeiska ca 1/2" större
Om man cyklar i Europa sâ har det ingen betydelse vilken hjulstorlek man har. Finns reservdelar överallt...
/Stellan
Roberth; sa:Fast helt ärligt varför 26 tum? Jag har en s.k Biggfoot (29tum) i mountainbike utförande, ram i alu och carbon och kanske lite för kort hjulbas för långfärd men annars ser jag inga nackdelar med stora hjul snarare tvärtom..Snabb och trots storleken väldigt smidig i skogen...perfekt om man blandar skog och landsväg under ett pass/tävling.
26" är stabilare i längden. 26" fäljarna böjs int lika fort som större modeller gör. Betydligt lättare att fâ tag i reservdelar till 26" hjul (däck, slangar, ekrar och fäljar) om man befinner sig i ett konstigt land. Visst finns det även cyklar med större hjul där men det är oftast av kinesiskt modell och deras 28" hjul aer större än de europeiska ca 1/2" större
Om man cyklar i Europa sâ har det ingen betydelse vilken hjulstorlek man har. Finns reservdelar överallt...
/Stellan
Re: Re: Pine Mountain
Det sista håller jag helt med dig om men hjul storleken?? Jag har riktiga 28 tums fälgar (däcken är högre därav 29tum). Hållbarhet..båda ja o nej det beror på hur mycket du vill betala. Och kina..ja mina Trek och Bianchi cyklar har nog en del kina grejor..fast de kostar en bra bit över 25000:-st för att inte tala om Shimano växlar..var tror du att vissa av deras grejor tillverkas ??
[]
26" är stabilare i längden. 26" fäljarna böjs int lika fort som större modeller gör. Betydligt lättare att fâ tag i reservdelar till 26" hjul (däck, slangar, ekrar och fäljar) om man befinner sig i ett konstigt land. Visst finns det även cyklar med större hjul där men det är oftast av kinesiskt modell och deras 28" hjul aer större än de europeiska ca 1/2" större
Om man cyklar i Europa sâ har det ingen betydelse vilken hjulstorlek man har. Finns reservdelar överallt...
/Stellan
Det sista håller jag helt med dig om men hjul storleken?? Jag har riktiga 28 tums fälgar (däcken är högre därav 29tum). Hållbarhet..båda ja o nej det beror på hur mycket du vill betala. Och kina..ja mina Trek och Bianchi cyklar har nog en del kina grejor..fast de kostar en bra bit över 25000:-st för att inte tala om Shimano växlar..var tror du att vissa av deras grejor tillverkas ??
Är inte tjockare än så
Jag har inte kört på den, men jag har haft en Nishiki, en Centurion långfärds hoj i stål samt en Madison Ridgeback också den i stål och stålramar är inte tjockare än så. Att aluminium har tjockare rör har nåt med styvhet och styrka och aluminiumets egenskaper att göra. Det finns säkert ingenjörer som kan redogöra om varför.
Nu trampar jag på en Batavus M'Prove (tillverkas inte längre) den har alu.ram och CrMo framgaffel och har rullat 1500 mil på fyra säsonger: Jag är en mycket nöjd ägare. Dock inskränker sig mitt långfärdscyklande till de Skandinavisk länderna och företrädelsevis Sverige.
Dock när jag blir bytassugen på hoj så är jag intresserad av en Surley Long Haul Trucker, den har fått fina vitsord i mitt hem och husorgan Cycling+.
http://www.lo-cykelsport.nu säljer färdigbyggda Thorn för i runda slängar 12 000 SEK, hålls för att vara huskut bra grejer Thorn cyklar.
http://www.abycykel.se säljer Kowa-Miyata som har några stålmodeller på sitt program. De håller just nu på att uppgradera sin hemsida.
http://www.veloform.se säljer engelska Orbit och franska (mycket exklusiva) Gilles Berthoud vilka är ohyggligt handbyggda om jag förstått det rätt.
http://www.cykelnetto.com har en Marin Bear Valley Ltd (klicka på Marin 2006 och sedan på MTB Stål) som säkert kan utgöra en bra grund till en långfärdshoj, kanske bör hjulen bytas till 36 ekrade från 32 ekrar.
tibet; sa:Den ramen verkar vara intressant, Klippen! Har du kört ngt på den? 4140kr=prisvärt? Tycker den verkar lite tunn dock.. Kanske är inte stålramar tjockare än så?
Jag har inte kört på den, men jag har haft en Nishiki, en Centurion långfärds hoj i stål samt en Madison Ridgeback också den i stål och stålramar är inte tjockare än så. Att aluminium har tjockare rör har nåt med styvhet och styrka och aluminiumets egenskaper att göra. Det finns säkert ingenjörer som kan redogöra om varför.
Nu trampar jag på en Batavus M'Prove (tillverkas inte längre) den har alu.ram och CrMo framgaffel och har rullat 1500 mil på fyra säsonger: Jag är en mycket nöjd ägare. Dock inskränker sig mitt långfärdscyklande till de Skandinavisk länderna och företrädelsevis Sverige.
Dock när jag blir bytassugen på hoj så är jag intresserad av en Surley Long Haul Trucker, den har fått fina vitsord i mitt hem och husorgan Cycling+.
http://www.lo-cykelsport.nu säljer färdigbyggda Thorn för i runda slängar 12 000 SEK, hålls för att vara huskut bra grejer Thorn cyklar.
http://www.abycykel.se säljer Kowa-Miyata som har några stålmodeller på sitt program. De håller just nu på att uppgradera sin hemsida.
http://www.veloform.se säljer engelska Orbit och franska (mycket exklusiva) Gilles Berthoud vilka är ohyggligt handbyggda om jag förstått det rätt.
http://www.cykelnetto.com har en Marin Bear Valley Ltd (klicka på Marin 2006 och sedan på MTB Stål) som säkert kan utgöra en bra grund till en långfärdshoj, kanske bör hjulen bytas till 36 ekrade från 32 ekrar.
Liknande trådar
- Svar
- 15
- Visningar
- 1 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg