Får ont i muskel

Hej!
Jag hoppas ni kanske kan svara på denna fråga.
På vänster ben får jag ont i muskel/senan som som går i knävecket på höger sidan när jag cyklar. Tror det dyker upp oftare de gånger jag börjar cykla stenhårt från början. Dyker upp då och då när jag cyklar till jobbet (7,5 km).
Hoppas bilden hjälper lite.
Kan det bero på något speciellt/tränas bort? Kommer benet/musklerna vänja sig?
attachment.php

MvH,
Jackiie
 
Jag fick nå liknande i senan strax nedanför knäskålen när jag cyklade lite längre bitar(1 mil och mer).. Efter att ha tränat på gym litegrann(30 min i veckan, framförallt ben) så har detta försvunnit...
 
Eventuellt har du sadeln lite för högt, testa att sänka dem några millimeter. Själv får jag alltid lite smärtor här o där när jag tar i, men de går över efter ett tag. Var försiktig dock.
 
Många som har samma problem brukar ändra belastningen. Alltså cykla med högre kadens /rpm) på lättare växel.

Det tillsammans med att ändra sadelhöjden brukar lösa det här problemet för de flesta.
 
Sänkte sadeln lite i morse och det känns bättre. Ska även börja testa högre kadens, ska se om det blir någon kadensmätare för exaktare siffror!

Tack för råden!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.