Hjälp - Hur fixar jag en havererad bakväxelförare?

Hej!
Antiklimaxen var total när vi precis påbörjat vår tur mellan Jokkmokk och hem till Skåne, min fru och jag. Efter två km på väg 45 skall jag växla ner till lägsta växeln i den första uppförbacken och det säger brak när bakre växelföraren av någon anledning (troligen en skada på flygtransporten upp) går in i ekerna och det fullständiga haveriet är ett faktum - växelföraren böjs och fördärvas fullständigt, men vad än värre är så åker infästningens gänger. Växelsystem är Acera och sitter på en Meridacykel, 5 år gammal. Infästningen sitter inte direkt på bakgaffeln utan är som en aluminiumplåt, 4-6mm tjock och ca. 3 gånger 6cm. Denna fäster med en skruv i en anpassad urfräsning på bakgaffeln. Denna infästning/plåtbit böjdes men sitter kvar (gängan i gaffeln klarade sig men inte gängan till växelföraren)
Cykelreparatör finns här i Jokkmokk men vi får lungt vänta tills på måndagmorgon för konsultation (idag lördag). Kanske någon har erfarenhet av dylikt haveri, hade varit värdefullt med andras erfarenheter. Det som bekymrar mig mest är infästningen på bakgaffeln, känns som en specialare för just Meridacyklar och var hittar man en sådan - någon som vet? eller är det något som Shimano ligger bakom? Alla tips emottages med största tacksamhet

Hälsningar från två strandade långfärdscyklister
 
Låter som att du behöver en ny bakväxel och kanske/troligen ett nytt växelöra (plåtbiten som sitter i bakgaffeln). Med lite tur kanske det går att böja tillbaka växelörat, men det kan vara svårt med aluminium, som lätt spricker. Det hjälper ju inte heller om gängorna är sönder.

Växelöron finns som reservdelar, dumt nog ser de dock olika ut för de flesta ramtillverkare, så risken är stor att det måste beställas. Vill inte måla fan på väggen, men det kan vara svårt att få tag på dem, lite beroende av ramtillverkare.

En nödlösning är att korta kedjan och köra utan bakväxel tillsvidare, så kanske du kan få tag på en cykelhandlare längs vägen som kan beställa växelörat åt dig i förväg. Isåfall gäller det att hitta en växel du trivs med...

Förhoppningsvis ska det som sagt räcka med en enklare återböjning och en ny bakväxel, vilket inte bör kosta så våldsamt mycket. Bara att hålla tummarna...

Lycka till!
[Ändrat av Harald Nyberg 2007-06-24 kl 00:26]
 
Håller med föregående talare men för att inte förlora dagar, opera fast kedjan på en lagom växel och pinna på med enväxlat.
Att få tag på reservdelar i semestertider tar tid. Att kontrollera växlarna efter transport är A & O, men det vet ni nu.

go tur
 
Ja, ny växel och nytt växelöra krävs nog.
Som du misstänker är växelöron spec. för cykelmärket/modellen så det vill till att hitta någon som säljer Merida.

Vad gäller att lägga kedjan på lagom kugg å köra på så tror jag det blir svårt, eftersom du inte har växeln som spänner kedjan, man ska ha en jäkla tur om det är lagom långt utan spännare...
 
Korta kedjan gör man ju med kedjedrivare eller en improviserad spik sten lösning! Lätt som en plätt.
Bakväxlar är inte märkesberoende men köp en med tillräckligt lång växelförararm annars kan du inte nyttja bakdrevet.

go tur
 
johankse; sa:
Korta kedjan gör man ju med kedjedrivare eller en improviserad spik sten lösning! Lätt som en plätt.


go tur

Ja, men man ska ha tur om man ska få till Magic Gear. Kedjan måste vara exakt rätt längd om det inte ska rappa och kugga över vid belastning.
Jag antar att man inte har med sig halvlänkar när man tourar.
 
Tack för alla snabba svar och kloka råd!
Visst borde cyklarna kontrolerats efter flygfrakten - "eftertankens kranka blekhet". Detta är vår första långtur och det är bara att bita i det sura äpplet, är det vanligt att detta händer förresten?
Flygfrakt kan nog gå hårt åt hojarna, har precis upptäckt att våra båda bakhjul behöver en riktning; mitt slår på nära en centimeter och frugans på en halv.
Nån som vet var man snabbast hittar reservdelar till Meridacyklar, våra ramar är deras "Shotgun" ramar: Crossfire 8500 heter modellen som är en hybrid. Det vill nog till en ny bakväxel och ett nytt växelöra (har jag nu lärt mig att det heter).

Hälsningar från Jokkmokk
Pär
 
Jonas P; sa:
johankse; sa:
Korta kedjan gör man ju med kedjedrivare eller en improviserad spik sten lösning! Lätt som en plätt.


go tur

Ja, men man ska ha tur om man ska få till Magic Gear. Kedjan måste vara exakt rätt längd om det inte ska rappa och kugga över vid belastning.
Jag antar att man inte har med sig halvlänkar när man tourar.

Nej Jonas cyklar är inte exakta utan flyter så att säga. Därför kan man lätt justera bakhjulets längdläge på de flesta gaffelmodellerna.
 
Ja... detta elende som ni råkat ut för känns igen.... kommer nog aldrig att frakta mina hojjar vare sig med tåg, buss eller flyg igen... om jag inte investerar i någon tokdyr väska för hojjen...

Min bakväxel råkade ut för ungefär samma sak (fast i skogen under cykling) dagen innan Lida Loop förra året... har en stål hoj så det gick hyfsat att böja tillbaka örat... men bakväxeln, det var bara att byta...

Lycka till!

Thomas
 
General agenten för Merida är

General agenten för Merida är:

http://www.grahns.se/

Du når oss på:
Telefon: 0141-20 92 00, växel
Fax: 0141-20 92 99
Epost: info@grahns.se
Post: Box 925, 59129 Motala
Besök: Björnvägen 1

Ring dom, eller varför inte skicka en bild med din trasiga delar till dom. Med nr på delarna är det lättare att beställa nya utefter vägen.

//Peter
 
johankse; sa:
Jonas P; sa:
johankse; sa:
Korta kedjan gör man ju med kedjedrivare eller en improviserad spik sten lösning! Lätt som en plätt.


go tur

Ja, men man ska ha tur om man ska få till Magic Gear. Kedjan måste vara exakt rätt längd om det inte ska rappa och kugga över vid belastning.
Jag antar att man inte har med sig halvlänkar när man tourar.

Nej Jonas cyklar är inte exakta utan flyter så att säga. Därför kan man lätt justera bakhjulets längdläge på de flesta gaffelmodellerna.

Jag har aldrig sett en cykel flyta utan hjälp av pontoner el dyl. ;-)

Förr hade många ramar horisontella dropouts, det är därför många, bl a jag jagar äldre racer-ramar att bygga fixed och singel speed på.
Så här ser de flesta dropouts ut på moderna cyklar avsedda för växlar.
http://www.cykloshop.cz/galerie/2001-merida_cross_8500/img4.jpg
Det är första träffen på google som visar aktuell cykel.

Edit: Har man ingen annan lösning är det bara att prova, det kostar trots allt bara en kedja, men det är inte självklart att det funkar..(...särskilt bra)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Järnoxen Hjälp att konfigurera Faran 2.0 Långcykling 9
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
hannulan Hjälp mig hitta mitt sommarresemål Långcykling 4
runeg hjälp med kunskap om växelreglage Långcykling 4
Zarfot Hjälp med cykelköp Långcykling 5
Xiopou Hjälp! Utrustning för packning, resrutt Gibraltar o.s.v Långcykling 6
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
Gohan HJÄLP!! Många punkteringar, vad kan vara fel? Långcykling 20
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
TrekTina Pakethållare-hjälp tack! Långcykling 14
Enber Hjälp mig hitta ett bra budgetbakhjul Långcykling 4
crobbo Hjälp mig hitta en passande cykel Långcykling 3
Florén Hjälp med lös låsring på baknav? Långcykling 1
fiddern Hjälp med cykel Långcykling 4
Martin Löndahl Hjälp! Cykelkartor Frankrike! Långcykling 3
mulin Hjälp! Långcykling 8
Filip_L Trasigt frihjul...behöver lite hjälp Långcykling 6
a.lindborg Hjälp vid köp av cykel Långcykling 2
Everard Hjälp behövs (Östersund - Stockholm) Långcykling 0
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
millediablo Hjälp med resplanering Bottenviken runt Långcykling 6
flindra Hjälp med växlar... Långcykling 9
62:an Hjälp Cykelköp! Långcykling 14
Rasmus M Behöver Hjälp! 700x23C är inget 700x23C = punktering. Långcykling 12
Hedin Hjälp med val av cykel Långcykling 4
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
honk hjälp med cykelköp Långcykling 9
Mikro hjälp om ny cykel Långcykling 6
Carl H Hjälp fort! Långcykling 12
pergit Hjälp med val av cykelväskor! Långcykling 13
smizz Hjälp!!! Camelback jagas... Långcykling 4
pergit hjälp om att cykla Narvik och ut på Lofoten Långcykling 4
free_heel Behöver hjälp inför Sverige Cyklingen!!! Långcykling 4
hzz hjälp mig välja cykel Långcykling 7
x-treme Långfärdscyklister hjälp mig! Långcykling 4
Fri-skis Fixar jag detta??? Långcykling 2
OskarEriksson Jag söker en eller flera andra långvägscykare! Långcykling 2
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
fritzov Jag vill börja långfärdscyckla. Vad behöver jag Långcykling 4
Armas Mitt livs resa, hur bör jag färdas? Långcykling 25
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
Skipper_ Jag får plats med mer om jag skippar säckarna/persedelpåsarna? Långcykling 4
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Fraktal Skall jag fimpa STI eller V-bromsar? Långcykling 5
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
lovisahaha Jag vill ha cykelsällskap till Barcelona nån gång i sommar! Långcykling 16
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
thureb Inte är väl jag nån kverulant? Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.