Problem med oväxlat bakhjulsnav

Hallå, söker goda råd om rep av mitt oväxlade bakhjuls(fri)nav!

Problem: Det finns ingen drivning eller broms i navet, kransen snurrar fritt både framåt och bakåt. Drivet släppte plötsligt i en uppförsbacke, när jag stod på pedalerna.

Min teori: Fett ha krupit upp på splinesen som ligger an mot navets innervägg (själva "drivlinan").

Så jag öppnade navet och kollade, prylarna såg intakta ut så jag torkade rent dem och plockade ihop. Dock utan resultat! - fortfarande samma "frikoppling" :(

Det jag tycker är märkligt är att hylsans med splines på (monterad på axeln) inte har motsvarande splines på navets insida, där är det en glatt yta. Kan verkligen friktionen räcka för grepp?? Eller, hemska tanke, kan splinesen ha nötts bort? Men de finns ju kvar på hylsan, och de ser inte slitna ut...Det spelar ingen roll att jag avfettat kontaktytan hylsa/nav, de "greppar" ändå inte i varandra.

Känns som att jag saknar en felande (kunskaps-)länk här, har jag missat nån låsring eller nåt?

Hälsningar Anders
 
Normalt greppar rullarna mot navhylsans innersida enbart genom friktion. Men felet ligger inte här eftersom du inte heller har någon broms. Konstigt att du inte upptäckte något när du tog isär navet. T ex ska det gå att se vad som händer när man trampar bakåt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.