Problem: justerinng av bakväxel

Igår när jag höll på och ställde in min bakväxel märkte jag att den sk B-skruven inte riktigt funkar som den ska. När man spänner/lossar på den händer i princip ingenting, vilket beror på att den in "får tag" ordentligt i tappen på ramen. Jag tror problemet dels beror på att tappen är underdimensionerad, vilket inte går att göra så mycket åt, samt att skruvfästet på växeln är böjt ur läge. Kolla bilderna nedan.

Vad ska jag göra? Ska jag försöka böja upp skruvfästet, eller kan det gå att "bygga på" ramtappen?
 

Bilagor

  • zoom2.JPG
    zoom2.JPG
    30.3 KB · Visningar: 460
  • zoom3.JPG
    zoom3.JPG
    25.4 KB · Visningar: 457
Skulle försöka böja fästet något lite å om du sen använder något längre skruv skulle inte det funka tror du?
Om det nu inte skulle funka är ju det inte så jättedyrt med ny bakväxel!
/Janne
 
Igår när jag höll på och ställde in min bakväxel märkte jag att den sk B-skruven inte riktigt funkar som den ska. När man spänner/lossar på den händer i princip ingenting, vilket beror på att den in "får tag" ordentligt i tappen på ramen. Jag tror problemet dels beror på att tappen är underdimensionerad, vilket inte går att göra så mycket åt, samt att skruvfästet på växeln är böjt ur läge. Kolla bilderna nedan.

Vad ska jag göra? Ska jag försöka böja upp skruvfästet, eller kan det gå att "bygga på" ramtappen?

Har det inte funnits en skruv tidigare i hålet? Hålet borde vara med gänger så det är bara att skruva i en ny skruv. Fungerar det inte så kan du plocka av hela bakväxeln och försöka böja rätt metalldelen med hålet. Använd en större tång och bara lite våld så ska det fungera.

Det är även lämpligt att rengöra bakväxeln när den ändå är avplockad. Ta bort all grus och skräp och smörj upp den ingen. Därefter ska det inte vara några större problem...

/Stellan
 
ja, alltså jag glömde naturligtvis skriva att det satt en skruv i hålet. Den var inskruvad längst in men gick som sagt bara "förbi" kanten. Där satt den alldeles fastrostad, och jag var tvungen att skruva loss den med en tång. Då blev den förstås helt förstörd, men jag lyckades precis få en ny från en lokal cykelverkstad. Denna kommer förmodligen att gå lite lättare i gängan.

Jag försökte bocka lite på plåten igår utan framgång, men jag ska göra ett nytt försök.

@Janne: Du skriver att en ny bakväxel inte är så dyr. Nej, men jag är rädd för att felet inte ligger i växeln utan i den utnötta tappen. Och då måste man väl byta hela ramen (HELA)?
 
Om jag förstått ditt problem rätt så räcker det med ny skruv(kanske något längre dock) Om klacken på ramen är lite "ful" kanstött så fila lite så skruven får lite stöd sen ska det ju inte vara nåt problem att justera det riktigt om du har lite spel(gänga) på skruven att justera med!

/Janne
 
Granskog;338035 sa:
j.. jag är rädd för att felet inte ligger i växeln utan i den utnötta tappen. Och då måste man väl byta hela ramen (HELA)?

Nejdå, du har flera alternativ kvar.

1) köp en adapter, alt. ny växelförare som monteras genom att klämmas fast under bakaxelfästet/hjulmuttern.
2) Om ramen är av stål, (jag tycker att jag ser rostfläckar..) så är det inte mer än ett 5-minuters jobb att lägga på lite material med svetsen och sedan forma till det med vinkelslipen
3) är det en aluminiumram är det lite svårare att hitta en svetsare, men forfarande ett snabbt jobb.
4) Kan du inte hitta en svetsare så borde det gå att göra en plåtbricka som kläms fast under hjulbulten för att sedan sträcka sig ner, vika "runt hörnet" och vidga skruvens stödyta.
5) Sen tror jag att SRAM växelförare inte tillåter justering åt det hållet ÖHT, vilket också skulle lösa problemet för dig.
 
Vill förtydliga mig

Sen har ju den sk B-skruven inte så stor betydelse för växelfunktionen brukar vara lätt att justera rätt tycker jag!
Lite mer pill då med ändlägena Top/Low skruvarna(dom 2små som sitter ihop)
När det funkar brukar man sen bara behöva justera växelwiren(spänna/släppa) på bakväxeln el. vid växelreglaget om växlarna skulle börja krångla lite!
Brukar vara att spänna lite(1/4 varv i taget) då växelhöljet kan tryckas ihop något å ev wiren blir lite längre med tiden!
Bra komma ihåg om kedja är lite trög upp på större klinga bak vrid då motsols på växelwirejust.
om kedjan tvekar gå ner på mindre klinga bak vrid lite medsols!

/Janne
 
Ok, tack för alla svar!

Jag prövade att skruva i den nya skruven, och den funkar som den ska tills man skruvat in den till hälften. Därefter hamnar den under tappen och skruvar bara fast sig emot den. Men en halv skruv är bättre än ingen skruv, och bättre än det var innan, så jag är rätt nöjd som det är nu. Lyckades för övrigt få till övriga inställningar (H, L och index) rätt hyfsat, så nu rullar det verkligen!

Jag ska fundera lite på vad du sa dabac, om det i framtiden blir aktuellt att göra nåt mer.
 
[...] tills man skruvat in den till hälften.
Men halvvägs är väl alldeles utmärkt, brukar vara standardläge för skruven. Jag försökte komma på vad skruven egentligen är till för, har själv aldrig behövt skruva på den vad jag minns, men det är väl ifall övre växeltrissan hamnar för nära kransarna som det finns anledning att skruva in skruven?
 
Men halvvägs är väl alldeles utmärkt, brukar vara standardläge för skruven. Jag försökte komma på vad skruven egentligen är till för, har själv aldrig behövt skruva på den vad jag minns, men det är väl ifall övre växeltrissan hamnar för nära kransarna som det finns anledning att skruva in skruven?

precis. som sagt det funkar helt ok nu, det handlade väl mer om att det ska GÅ att justera hela vägen.
 
Om bara växeln trissorna inte i nåt växelläge kommer för nära kransen eller rasslar! Så är det ju helt ok du ska då inte nånsin behöva justera med B-skruven(om du håller dig till samma krans/drevstorlek å kedjelängd!

/Janne
 
Enkla lösningar...

Vad ska jag göra? Ska jag försöka böja upp skruvfästet, eller kan det gå att "bygga på" ramtappen?

Enkla lösningar brukar vara bäst. Om jag hade ditt problem skulle jag prova följande innan jag började fundera på ny bakväxel, adapter och svetshjälp:

1 - Strunta i problemet. Jag har aldrig under mina 15 MTB-år skruvat på den där skruven. Vad har den för uppgift?

2 - Om jag fortfarande tycker jag måste göra något skulle jag böja/vrida skruvfästet med en tång tills skruvänden når in mot det som är kvar på ramtappen. Om ramtappen är så deformerad att skruven ändå inte får grepp skulle jag forma tappen med en fil så att det bildas ett lämpligt mothåll för skruvänden.

mvh
Håkan Åkesson
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.